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dc.contributor.advisor박숙영-
dc.contributor.author김혜선-
dc.creator김혜선-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:48Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:48Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089092-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211296-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089092-
dc.description.abstract현대 사회의 정보화, 개방화로 인하여 개인의 자아실현 및 국가적 경쟁력을 높이기 위하여 창의성이 요구된다. 사회적 요구에 따라 미술교육에서도 창의적 인재 양성을 위한 교육을 추구하고 있다. 또한 사회의 각 분야가 디자인과 밀접한 관계를 맺고 있으며, 일상생활에서도 디자인은 중요한 요소가 되었다. 독창적이고 창의적인 디자인을 하기 위해서는 새로운 아이디어를 도출할 수 있는 창의적 문제해결 능력이 요구된다. 그러므로 디자인 교육에서 보다 체계적인 아이디어 발상을 통한 창의적인 교육에 대한 연구를 통해 창의적인 인재를 길러낼 수 있다. 본 연구는 창의적인 문제해결을 위한 방법으로 호로위츠(Horowitz)가 개발한 ASIT(Advenced Systemic Inventive Thinking)을 활용한 디자인 수업을 제시하고자 한다. 따라서 중학교 2학년 디자인 수업에서 문제해결과정과 아이디어 발상에서 창의적인 해결방안을 제시하는 ASIT를 적용한 실험집단과 기존의 전통적인 디자인 수업을 진행한 통제집단의 창의성의 차이를 알아보고자 한다. 이를 검증하기 위하여 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 첫째, 문헌 연구를 통하여, 창의성의 개념 및 요소, 디자인 교육에서의 창의성, ASIT의 기본개념, ASIT의 원리 및 사고기법, 중학교 디자인 수업의 방향과 의의와 ASIT를 적용한 디자인 발상 과정 및 방법에 대해 이론적으로 고찰하고 단원을 선정하고 재구성을 하여 ASIT를 적용한 수업을 설계하고, 수업 설계에 따른 교수-학습 지도안을 작성하였다. 둘째, 인천시에 위치한 I중학교 2학년을 연구대상으로 두 개의 학급 각 35명씩 총 70명을 선정하여 45분 수업에 총 8차시에 걸쳐 수업을 진행하였다. 두 집단에 사전 동질성 검사를 실시하고 실험집단에는 ASIT를 적용한 제품 디자인 수업을 하고 통제집단에는 기존의 전통적인 제품 디자인 수업을 실시하였다. 셋째, ASIT를 적용한 실험집단의 디자인 수업이 기존의 수업 방법을 한 통제집단과의 창의성에 어떠한 차이가 있는지 알아보기 위해 창의성 검사를 통해 평가한다. 또한 수업의 결과물은 교육과정에서 제시하는 평가기준에 의거하여 디자인의 평가요소에 맞게 평가한다. 본 연구의 결과를 요약하여 살펴보면, ASIT를 적용한 디자인수업은 중학교 2학년 학습자의 창의성을 향상시켰고, 창의성의 하위요인 즉, 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 정교성의 네 가지 하위요인 모두에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 따라서 ASIT를 적용한 디자인 수업이 중학교 2학년 학생의 창의성을 향상시키는 데 효과적이었음을 알 수 있다. 따라서 교사는 중학교 2학년의 디자인 수업을 실시함에 있어서, 창의성 향상을 위하여 ASIT를 적용할 필요가 있다. 그러나 이상의 연구결과는 중학교 2학년 디자인 관련 단원 중 ‘생활 속 제품 디자인’ 단원의 에코 가방 디자인에 적용하여 얻은 결과이므로, 앞으로는 ASIT를 적용함에 있어서 중학교 2학년 학생들 외에도 다양한 연령층의 학생들을 대상으로 검증할 필요가 있으며, 가방디자인 외에도 다양한 디자인 수업에 활용하여 다양한 디자인에 대한 결과를 검증하는 후속연구가 필요하다.;Modern society requests creativity from its members due to informatization and opening in order to promote their individual self-realization and increase the national competitivity. Following such a social demand, art education also pursues the upbringing of creative talents. Each sector of society is closely related to design, which has become one of the critical elements in daily life. Creative problem-solving skills are needed to come up with new ideas for original and creative design. Design education can help to produce more creative talents by conducting researches on creative education through more systematic idea conception. This study set out to propose design lessons utilizing Advanced Systemic Inventive Thinking(ASIT) developed by Horowitz as a way of creative problem solving. The study examined differences in creative expressions between the experiment group, which used ASIT to offer creative solutions for the problem-solving process and idea conception in tenth-grade design classes, and the control group, which received traditional design lessons. The study went through the following procedures to test them: First, literature study was carried out to theoretically review the concepts and components of creativity, creative expressive skills in design education, the basic concepts, principles, and thinking techniques of ASIT, design lessons of the Revised Curriculum of 2009, and design conception processes and methods by using ASIT. The investigator selected and reorganized a unit, designed ASIT-based lessons, and devised a teaching and learning plan according to the lesson design. Second, the subjects include total 70 students from two tenth-grade classes of 35 each at I middle School in Incheon. They participated in total eight 45-minute lessons. The two groups took a homogeneity test before the experiment. While the experiment group received ASIT-based product design lessons, the control group received traditional product design lessons. Finally, the evaluation criteria for creative expressive skills developed by the investigator were used to see what kind of differences there would be in creative expressive skills between the ASIT-based experiment group and the control group that received traditional design lessons. The research findings can be summarized as follows: the ASIT-based design lessons received more excellent evaluation in topic expression, expressive methods, formative elements and principles, and the creative expression of expression process than the conventional design lessons, which indicates that ASIT-based design lessons are effective for increasing the creative expressive skills of the tenth graders in middle school. Those findings raise a need for the teachers to make use of ASIT when giving design lessons to tenth graders in general middle schools. However, there should be follow-up study to test the results with the students of various age groups and diverse designs when applying ASIT since the findings came from its application to "Product Design" of the tenth-grade design-related units.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 3 C. 용어의 정의 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 창의성의 이해 5 1. 창의성의 개념과 구성요소 5 2. 디자인 교육에서의 창의성 9 B. ASIT의 이해 14 1. ASIT의 기본 개념 14 2. ASIT의 원리 및 사고기법 16 C. 중학교 디자인 수업에서의 ASIT의 적용 21 1. 중학교 디자인 수업의 방향과 의의 21 2. 디자인 수업에서 ASIT의 적용 22 Ⅲ. 연구방법 25 A. 연구대상 및 절차 25 1. 연구 대상 25 2. 연구 절차 27 B. 연구도구 28 1. 수업도구 28 2. 평가도구 47 C. 자료처리 53 Ⅳ. 연구결과 및 논의 54 A. 결과 54 B. 논의 59 Ⅴ. 결론 62 참고문헌 64 부록 67 ABSTRACT 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4058302 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title중학교 2학년 디자인 수업에서 ASIT의 적용이 창의성에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Effects of ASIT Based Design Lesson on the Creativity for the Second Grade of Middle School-
dc.creator.othernameKim, Hye Seon-
dc.format.pageix, 97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
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