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중등학교 미술교육 실행과정에 미치는 미술교사의 영향

Title
중등학교 미술교육 실행과정에 미치는 미술교사의 영향
Authors
최정숙
Issue Date
1973
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
배만실
Abstract
"Nowadays, the teaching of drawings is intended to produce the competent students and the creative studencs, but its successful development is barrad by many probleus. Then, why is the effect of the secondary education of art not satisfactory enough? The method and process of education see□ to □e important if we guess thut human□beig's education through teaching drawings means the realization and expression of his unconscious s□nse. Therefore, when we infor that the teacher's valuation is very serious we must inevitably look through his problems and abrlity. So this research is intsnded to find and annlvsis the inefficient factors of the secondary education of drawings at the actual situation through looking into its process and finding out the consiquency that the teachers who have high or low talent malce. There are the importance of this paper in invest□ □□ting the factors and problems which occur when the teachers actually teach their students at school and especially analyzing the effect of investigation abot practical si□uation. This study was classified by teachors and studenss as the objects of study and adopted 70 schools in 1972 so as to analize the teaching contents of the wear. The students for the objects of study are 2,500 people, who are girls and boys attendy to middle or high school in all every area of our country and the teachers are amount to 231 people. The umber of the adopted schools are as follows; 53 schools in Seoul, 13 in Busan, 64 in Kyunggi Province, 42 in Chungcheung Province, in Juenra Province, 25 in Kyungsang Province 19 Kwangwon Province and 9 in Jaeju Province. Shortly, the sum of the schools are 241.. And the number of the adopted teachers who men or woman are 231 people; the teachers who live in big city are 46, in small city 69, in town 51 and in the country 65. The study about teaching contents of drawings of one year is 70 people and 15 of them studied especially a painting in oils and 20 of them applied art of the teaching of art their major. We analized this research on the actual condition theoreticaly and thought the teacners the most objects of this resoarch. So we can get some important conclutions in this study; shortly, ungreatful factors in teaching of art can be considered the teacher's competence. So we can obtain the following conclutions; (1) The teachers who misunderstand their role as painters lack their out look on the teaching of drawings. (2) They do not try to understand the processes and aims of the education of paintings. (3) They have no various talents in teaching. (4) Their teaching method seems not to be serious and responsible for their students. (5) There is no uniform astimation of the result. But the generalization of this study require more time and more active administrative consideration. If this paper would make a contribution to the secondary education of drawings and the professors researching educational procass we will be very happy." ;最近 美術 敎育은 創造的 造形能力이 있는 人間 形成을 目標로 하여 추진되고 있으나, 실상 여러가지 사정에 따라 본 軌道에 올라 있다고는 볼 수 없는 것이다. 그렇다면 왜 中等學敎 美術 敎育이 活發하지 못하고 있는 것일까? 美術을 通한 人間形成이 곧 人間의 잠재적 意識의 表現과 實現을 意味한다면 敎育이란 作用에 있어서의 過程과 方法은 대단히 重要한 것이라고 사료된다. 그러므로 이에 대해서는 무엇보다도 美術 敎育에 대한 指導者의 態度 여하에 따라 모든 狀況이 變化되리라는 것을 生覺해 볼때 美術擔當敎師의 問題를 分析해 보지 않을 수 없었다. 本 硏究는 以上과같은 취지아래 一線 現場에서의 실제적인 美術敎育의 전개과정을 검토하고, 특히 중심적으로는 美術敎師能力의 차이에 따라 現場敎育에 미치는 영향을 파악하여 바람직한 中等 美術敎育의 沮害要因 究明에 보탬이 되고저 한다. 따라서 이 論文은, 文獻 硏究에 의하여 모든 美術敎育 實行過程上의 要素와 問題点을 考察하고, 그 理論에 입각하여 現場 實態調査 結果를 分析하는데 중점을 두었다. 그리고 學生과 敎師대상의 調査로 분류 하였으며 年間 指導內容을 分析하기 위해 1972 학년도의 70학교 (80 학급)를 선택하였다. 學生대상의 調査는 全國 男女中高等學生 2500명이였고, 敎師대상 調査는 全國男女中高等學校의 美術科 擔當敎師 231명이었다. 本硏究의 特徵上 標集으로서의 學生用은 中· 高와 男·女의 比率을 비슷하게 하여 서울 53개교, 부산 13개교, 경기도 64개교, 충청도 42개교, 전라도 17개교, 경상도 25개교, 강원도 19개교, 제주도 9개교 종합 241개교에 속한 學生들이었으며, 敎師用은 性別 比率에 약간의 차이가 있으나 대도시 學校의 在職敎師 46명, 중도시 69명, 읍소재지 51명, 면소재지 65명, 총 합 231명이었다. 그리고 美術科의 年間 指導內容 調査는 70學校의 80學級으로서 해당 指導敎師는 70명 이었으며 그들의 전공별 분류는 서양화전공자 20명, 동양화전공자 15명, 조소전공자 15명, 응용미술과 미술교육전공자 20명 이었다 그리고 硏究 方法은 上記한 바와 같이 理論的 背景에 입각하여 實態 調査를 分析하고 敎師중심으로 要約해본 結果, 그 結論은 다음과 같다. 美術 敎育의 정상적인 운영에 대한 沮害要因은 敎師問題로서 ① 作家 意識에 치우친 敎職觀 결핍, ② 美術敎育 課程과 目標에 대한 몰이해, ③ 전공분야에 치유친 실력의 불균형, ④ 責任感 없는 敎援法, ⑤ 일관성 없는 評價로 나타나 있다. 그러나 本 硏究의 結果를 一般化 하기에는 좀더 장구한 時間과 적극적인 행정적 배려를 必要로 하고 있지만 이 硏究를 通하여 조금이나마 中等美術敎育의 방향제시에 보탬이 되고 아울러 大學 美術敎育 擔當者의 敎育課程硏究에 대한 자료가 된다면 다시없는 영광으로 생각하는바이다.
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