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활동 및 자료형태가 중학생의 영어 쓰기, 연결어 사용 및 태도에 미치는 영향

Title
활동 및 자료형태가 중학생의 영어 쓰기, 연결어 사용 및 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Writing Activities and Materials on English Writing, Connectives and Attitude:Focused on Korean Middle School Students
Authors
권지연
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
최근 영어 교육에서 의사소통 중심의 영어가 중요시되고 있으며, 7차 교육과정 역시 실생활에서 의사소통 할 수 있는 외국어 능력을 키우는 데 중점을 두고 있다. 이러한 영어 교육의 방향은 쓰기 교육에도 적용되어야 하는데, 실제로 교실 내 쓰기 학습은 의사소통 중심의 특성이 배제된 쓰기가 이루어지고 있으므로, 쓰기 교수 및 학습 방법의 변화가 요구되고 있다. 의사소통 중심의 쓰기 방법으로 Jigsaw 활동에 주목할 수 있다. Jigsaw 활동은 쓰기보다 말하기에서 주로 사용되는 형태로서, 학습자들 간 의미협상의 기회를 높여 유창성에 근거를 둔 발화를 가능케 하는 활동이다. 이러한 Jigsaw 활동의 장점을 쓰기에 적용하여 쓰기 과정에서 학생들 간 상호작용을 높여줄 수 있을 것으로 생각된다. 이와 함께 활동의 자료를 어떠한 형태로 제시할 것인가를 생각해 볼 수 있다. 학습자에게 주어지는 입력의 형태가 학습자 쓰기에 영향을 미친다는 연구 결과에서 알 수 있듯이 교사의 자료 선택이 학습자들의 쓰기 학습에 영향을 미칠 것으로 생각된다. 본 연구의 목적은 쓰기 활동 형태와 자료의 형태가 중학생의 쓰기, 연결어 사용과 태도에 미치는 영향을 연구하는 데 있다. 이를 위하여, 중학교 2학년 학생 280명을 대상으로 8회에 걸쳐 쓰기를 실시하였다. 연구 대상은 Jigsaw A집단, Jigsaw B집단과 개별집단으로 구분하였으며, 각 집단에서 그림자료 집단과 문자자료 집단을 구분하였다. Jigsaw A 집단은 모집단과 전문가 집단이 구분되는 양방향 정보차 활동 집단이며, Jigsaw B 집단은 전문가 집단의 구분 없이 양방향 정보차 활동을 하는 집단이다. 개별집단은 학습자가 개별쓰기를 하는 집단이다. 본 연구에서는 Jigsaw 활동이 여러 개의 문장들을 논리적으로 연결하는 능력을 요구하므로 연결어의 사용을 중점적으로 보고자 하였다. 학습자들의 작문을 분석하여 쓰기 능력과 연결어 사용 빈도수 등 언어적인 측면에 어떠한 영향을 미치는 지를 조사하였으며, 본 연구자의 관찰 일지를 바탕으로 비언어적 측면의 변화를 알아보았다. 또한 학습자들의 설문 조사와 심층 면담을 바탕으로 학습자들의 태도 변화를 살펴보았다. 본 연구를 통해 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰기 활동 형태와 자료 형태가 쓰기 능력에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 사후 쓰기에서 쓰기 활동 형태에 따라 집단 간 유의미한 차이가 나타난 반면, 자료 형태에 따라 집단 간 유의미한 차이가 없었다. 차시별 쓰기 점수 분석 결과, 부가/반의 글을 제외하고 순서 글과 인과 글에서 단락을 완성하는 데 있어서 Jigsaw A 집단이 유의미한 차이를 보였다. 이는 연구가 진행하는 동안 전문가 집단에서 동일한 자료의 다른 학생들과 의미협상을 통한 첫 번째 글쓰기와 모집단에서 각각의 글쓰기를 공유하는 과정에서 학생들 간 상호작용 활동이 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 둘째, 쓰기 활동 형태와 자료 형태가 연결어 사용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 쓰기 활동 형태가 연결어 사용에 유의미한 차이를 만들지 못하는 것으로 나타났다. 자료 형태가 연결어 사용에 미치는 영향은 사전·사후 연결어 점수 비교 결과, 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 차시별 연결어 사용 빈도수를 분석한 결과, 순서 글과 인과 글에서 연결어의 사용 빈도수에서 유의미한 차이가 나타났다. 연속되는 일련의 줄거리가 있는 순서 글과 인과 글의 경우, 문자자료보다 그림자료가 학습자들의 쓰기와 연결어 사용에 효과적이었다. 즉, 학습자들은 그림자료를 이용할 때, 전체 줄거리 파악과 앞, 뒤 문맥 이해를 바탕으로 연결어 사용이 빈번하게 나타났다. 셋째, 태도 면에서는 사전·사후 비교 결과, Jigsaw A, Jigsaw B와 개별집단에서 일반영어, 영어쓰기, 협동학습 및 협동쓰기에 관한 태도가 긍정적으로 변한 것으로 나타났다. 쓰기 활동형태와 자료 형태가 태도에 미치는 영향을 분석한 결과, 쓰기 활동 형태가 영어학습태도와 자료제시 태도에 유의미한 차이를 보였으며, 자료제시 형태에 따라서 협동쓰기 태도에 유의미한 차이를 보이고 있다. 넷째, 설문지와 관찰 일지를 통하여 학습자들의 반응과 연구 과정에서 나타나는 특징을 분석한 결과, Jigsaw A집단이 쓰기에 부담을 덜 느끼는 것으로 나타났다. Jigsaw A의 전문가집단 단계에서 다른 학습자들과 협의 과정으로, 쓰기 내용이 다양하며, 쓰기에 관한 부담감이 낮은 것으로 나타났다. 차시별 실험 관찰 결과, Jigsaw B집단과 개별쓰기 집단의 쓰기 결과에서 영어능력의 개인차로 인한 집단 내 차이가 큰 반면, Jigsaw A 집단에서는 모집단에서의 쓰기 과정을 통하여 유사한 쓰기 평가 결과가 나타났다. 쓰기 내용 특징으로 그림집단의 쓰기에서 문자집단보다 다양한 이야기 전개가 나타났다. 문자집단은 주어진 어휘 범위 내에서 쓰기를 하는 반면, 그림집단의 학습자들은 주어진 그림에서 다른 내용을 유추하는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과는 쓰기 활동형태와 자료형태가 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미치며, 아울러 쓰기 기회가 적은 학습자들에게 Jigsaw 방식의 쓰기 활동이 효과적임을 시사한다. 그러나 Jigsaw 쓰기의 운영 방식 상 영어 능력이 낮은 하위 학습자가 상위 학습자에게 의존하는 것과 상위 학습자들의 부담감이 높다는 것이 문제점으로 나타났다. 이를 해결하기 위해서 학습자들에게 입력을 제공하는 역할 이외에 학습자들이 효과적인 쓰기를 할 수 있도록 교사의 역할이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 이와 함께 집단 구성 시, 비슷한 수준의 학습자들로 집단을 구성하는 것보다는 이질집단으로 구성하여 학습자들 간 활발한 상호 작용이 이루어질 수 있는 수업 방안이 연구된다면, 더욱 효과적인 쓰기 활동이 이루어질 수 있을 것이라고 생각된다.;The importance of communicative competence in English has been emphasized much more than before and recent English curriculum has focused on developing practical English skills in this era of globalization. Korean students have a need to improve their English writing skill. However, it is difficult for students to find opportunities to write in English both in the classroom and outside the classroom. Recent research has shown that writing through communicative activities is effective at improving not only the communicative competence, but general English abilities. It has also shown that the types of materials, picture or word, in writing have important effects on the learner writing . Therefore, this study is mainly concerned with types of materials and writing activities in EFL writing classes. This study aims at examining the effect of writing activities and materials on the English writing abilities, the ues of connectives and the attitudes of students after training. For the purpose of this study, the experiment was carried out over 8 weeks using 280 Korean middle school students in 2nd grade. Students were divided into three groups, which were Jigsaw A, Jigsaw B and individual group, according to the types of writing activities and each group is divided again into the picture and word group according to the types of materials. Jigsaw A is a two-way information gap activity including both expert and home groups. Jigsaw B is also a two-way information gap activity, but excluding the expert groups. During the writing training, students wrote additive and adversative writings, sequential writings and causal writings as well as pre- and post-writing. Data for the research was collected from students' writings from groups and individuals, the evaluations for students' understanding of connectives, classroom observations, students' questionnaires and interviews. According to the results of the study, we were able to identify several trends. First, the types of writing activities showed meaningful differences of the writing abilities except additive and adversative writings. It is expected that more negotiations of meaning through 2 phases of group activities, expert and home group, resulted in these differences. In contrast, the types of writing activities didn't show meaningful differences of the use of connectives. So it was believed that Jigsaw A activities including expert and home groups had a positive effect on the writing abilities. Second, the effect of types of materials did not show meaningful differences from comparing pre- and post-evaluation of connectives. However, the analysis of the frequency of connectives in each text proved meaningful differences according to the types of materials. The picture materials in sequential writings and causal writings had positive effects on the frequency of connectives. Therefore, it is expected that the pictures made learners understand the whole story more easily and improve the abilities of organizing a story. Third, the types of writing activities and materials had a positive influence on the students' attitude about English writing, cooperative writing and cooperative learning as well as motivation and confidence of writing. It is expected that Jigsaw A groups were particularly effective in their writings and showed more confidence through the training. Finally, there were certain differences from classroom observations, students' questionnaires and interviews. There were different kinds of writing features between writings from pictures and those from words. From students' interviews, higher level students in Jigsaw A and Jigsaw B felt more responsibilities as leaders of their own group. However, lower level students were inclined to depend on higher level students. It is expected that the types of writing activities and materials have different effects according to the level of students. In conclusion, the results of this study have shown that the types of writing activities and materials result in the meaningful differences. In particular, jigsaw A groups and picture groups make positive effects on student writings and the use of connectives. In addition, Jigsaw activity including an expert group and a home group is expected to be more helpful for those students who have few writing opportunities in EFL classrooms. However, high level students felt burdened as leaders in jigsaw group, so the teacher should manage those problems by encouraging low level students. For the material, pictures should be selected as meaningful inputs to students to make them interact more actively. Therefore, more helpful instructions to encourage more interaction between students, are required for effective writing activities.
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