View : 167 Download: 0

초등미술수업에서 LT 협동학습 전략이 미술자아개념과 사회성 향상에 미치는 영향

Title
초등미술수업에서 LT 협동학습 전략이 미술자아개념과 사회성 향상에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Learning Together Cooperative Learning Strategy upon Students’ Artistic Self-recognition and Sociality in Elementary Art Class
Authors
이현경
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
오늘날 교육 현장의 지나치게 경쟁적이고 개인주의적인 학습풍토는 학생들의 정서적 건강과 사회적 상호작용 능력에 부정적 영향을 주고 있다. 이에 따라 학교 교육에서는 개별학습보단 상호 협동을 통해 자신의 가치와 개성을 발견하고, 사회성을 함양할 수 있는 새로운 교수-학습 방법으로 협동학습 전략의 연구가 필요함을 본 연구의 출발점으로 삼았다. 본 연구의 목적은 초등미술수업에서 존슨과 존슨(Johnson & Johnson, 1975)이 제시한 함께 학습하기(Learning Together: LT) 협동학습 전략이 초등학생의 미술자아개념과 사회성 향상에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구의 이론적 배경으로는 협동학습의 이해와 초등미술수업에서 존슨과 존슨(Johnson & Johnson, 1975)이 제시한 함께 학습하기(Learning Together: LT)모형과 미술자아개념 및 사회성과의 관계성에 대해 살펴보았다. 위와 같은 이론적 배경을 토대로 단원과 학습제재를 설정하고 초등미술수업에 LT 협동학습 전략에 의한 교수-학습 프로그램을 설계하여 차시별 학습지도안 및 수업도구를 개발하였다. 평가도구로는 김은진(2003)이 개발하고 노용·동정연(2006)이 번안한 미술자아개념 척도와 정범모(1971)가 개발하고 김현정(2005)이 번안한 사회성 척도를 본 연구의 대상인 초등학교 5학년의 수준에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 또한 2009 개정에 따른 초등학교 미술과 교육과정과 교과서 및 교사용 지도서를 참고하여 실기평가 척도를 세웠다. 본 연구는 LT 협동학습 전략에 의한 초등미술수업을 2013년 9월부터 10월까지 5주간 총 8차시(각 40분)에 걸쳐서 실시하였으며, 서울시 서대문구에 소재한 Y초등학교 5학년 2개 학급의 총 50명의 학생들을 대상으로 하였다. 연구수업 전 동질성검사를 통해 동질성이 입증된 실험집단과 통제집단은 각각 25명으로 구성되었다. 두 집단 모두 같은 기간 동안 ‘나를 표현하는 포토몽타주 캐릭터’와 ‘우리들의 포토몽타주 캐릭터로 꾸민 상상의 세계’를 학습제재로 하여 수업을 진행하였다. 실험집단에는 존슨과 존슨(Johnson & Johnson, 1975)의 LT 협동학습 모형을 전략적으로 적용한 미술수업을 실시하였고, 통제집단에는 전통적인 모둠학습을 적용한 미술수업을 실시하였다. 연구수업 전과 후에 실시한 사전·사후 미술자아개념 검사와 사전·사후 사회성 검사는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 통계처리 후 분석하였고, 실기 결과물은 사전에 제작한 실기평가 척도를 통한 양적 평가, 교사의 관찰 및 서술을 통한 질적 평가를 하였다. 이를 바탕으로 초등미술수업에서 LT 협동학습 전략을 적용한 실험집단이 전통적인 모둠학습을 적용한 통제집단에 비해 미술자아개념과 사회성 향상에 어떠한 영향을 주었는지 비교·분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, LT 협동학습 전략에 의한 초등미술수업을 실시한 실험집단과 전통적인 모둠학습을 통한 초등미술수업을 실시한 통제집단 모두 미술자아개념과 사회성에 있어서 사전보다 사후 점수가 향상되었다. 두 집단 모두 점수가 향상되었으나, 실험집단은 통제집단에 비해 향상의 정도가 크게 나타났고, 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 학생들의 모둠별 작품 결과물을 실기평가 척도를 바탕으로 하여 양적 평가와 교사의 관찰·서술 분석을 통해 질적 평가를 한 결과, 실험집단 학생들은 LT 협동학습 전략에 의한 미술수업에서 보다 의미 있는 상호작용의 경험을 통해 사회성을 향상시키고 더 나아가 미술에 대한 태도 및 미술자아개념에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알게 되었다. 본 연구는 초등미술수업에서 미술자아개념과 사회성 향상을 위한 LT 협동학습 전략의 교육적 효과를 검증하였다는데 의의를 갖는다. 앞으로 미술교과에서 다양한 대상에 맞는 교수-학습방법의 연구와 프로그램의 개발이 이루어져 실제 교육현장에서 보다 질 높고 효과적인 미술교육이 이루어지길 바란다. ;Today's excessively competitive and individualistic learning climate at the educational spot negatively affects students' emotional health and social interactional competence. Accordingly, this study made a starting point of research considering that the school education needs a research on cooperative learning strategy with a new teaching-learning method which can find one's own value and individuality through mutual cooperation than individual study and cultivate sociality. The main purpose of this study is to comprehend the influence of Learning Together(LT) cooperative learning strategy which Johnson & Johnson(1975) suggested on elementary school students' artistic self-recognition and sociality improvement in elementary art class. The researcher investigated the relation between Learning Together(LT) model and artistic self-recognition and sociality in elementary school art class as the theoretical background of the research. Based on the above theoretical background, the researcher selected a unit and study material and designed a teaching plan per class and teaching tool by developing a teaching-learning program by LT cooperative learning strategy in elementary school art class. As the evaluation tool, the researcher used the artistic self-recognition criterion which Kim, eun-jin(2003) developed and Row Yong · Dong, Jung-youn(2006) adapted and the Sociality self conception which Jeong, bum-mo(1971) developed and Kim, hyun-jeong(2005) adapted by amending·supplementing according to the level of the 5th graders of elementary school who are the research object. Also, established the Practical skill evaluation criterion by referring to the elementary school art subject curriculum, textbook and teaching guidance for teachers in accordance with the 2009 Revision. The researcher performed elementary school art class by LT cooperative learning strategy for total 8 classes(each 40 minutes) for 5 weeks from September to October, 2013, targeting total 50 students of 2 classes of 5th graders in Y elementary school which is located in Seodaemun-gu, Seoul. They were divided into the experimental group and controlled group with 25 students each, who were verified equivalence through the equivalence check before the experiment class. Classes were implemented for both of the groups during the same period with the learning material, 'Photo montage character that expresses myself' and 'imaginal world which was decorated by our photo montage character'. Art class which applied LT cooperative learning model strategically was implemented for the experimental group and the art class which applied traditional group learning was implemented for the controlled group. Preliminary·post artistic self-recognition evaluation and preliminary·post sociality evaluation which were implemented before and after the experiment class were analyzed after statistical treatment by using SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 statistical package program, for the practical skill output, a quantitative estimation through practical skill evaluation criterion which was made in advance and a qualitative evaluation was implemented through teacher's observation and description. Based on this, the researcher compared·analyzed the influence of the experimental group which applied LT cooperative learning strategy in the art class in elementary school on artistic self-recognition and sociality improvement compared with the controlled group which applied traditional group learning. The analysis results of this research can be summarized as follows. First, both of the experimental group which implemented elementary art class by LT cooperative learning strategy and the controlled group which implemented elementary art class through traditional group learning showed improvement in the post evaluation than the advance evaluation in artistic self-recognition and sociality, however the experimental group showed higher improvement than the controlled group, which showed statistically meaningful difference. Second, as the result of the qualitative evaluation through quantitative evaluation and teacher's observation·description analysis based on the practical evaluation criterion on the students' group work output, it was verified that the experimental group students improved sociality through the more meaningful experience of interaction in art class by LT cooperative learning strategy, which, furthermore, gives a positive attitude about the art and a positive influence on artistic self-recognition. In conclusion, this research is meaningful that it verified the educational effect of LT cooperative learning strategy for the artistic self-recognition and sociality improvement in elementary art class. In future, the researcher hopes art classes with higher quality and effect to be realized at the actual education field by exerting the research on teaching-learning method and program development suitable for various students in art subject.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE