View : 24 Download: 0

미술과와 도덕과의 통합수업이 또래관계에 미치는 영향

Title
미술과와 도덕과의 통합수업이 또래관계에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Integrative Approach of Fine Art and Moral Education on the Quality of the Peer Relationships : Focused on the Fourth-graders in Elementary school
Authors
김지원
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
초등학교 고학년(4~6학년)시기의 아동들은 부모의 통제 밖에서 서서히 벗어나 또래들과 많은 시간을 보내기 시작한다. 이 시기의 또래관계는 향후 아동의 발달에 중요한 의미를 지닌다. 아동은 긍정적 또래관계로 인하여 심리적 안정감을 얻음으로써 이후의 원만한 인간관계 형성의 발판을 마련하기 때문에 아동의 학교생활 적응에 중요한 요인이 된다. 그러므로 또래친구들과 대부분의 시간을 보내는 학교에서 아동의 또래관계를 지원하기 위한 학교교육이 요구된다. 특히 친구들과 함께하는 학교생활과 관련된 주제를 중심으로 하는 교과 간 통합 교수-학습 프로그램은 긍정적 또래관계를 향상시킬 수 있다. 따라서 본 연구자는 핵심주제를 ‘배려’로 하는 미술과와 도덕과의 통합수업을 설계하였으며, 초등학생 긍정적 또래관계 지원을 위한 수업방안을 모색하였다. 본 연구는 미술과와 도덕과의 통합적 접근 수업을 통하여 초등학교 4학년 학생들의 또래관계의 질에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 이론적 배경으로 또래관계의 의미와 또래관계의 질에 대해 살펴본 후, 본 연구의 대상인 초등학교 4학년이 속해있는 아동기의 또래관계의 특성 및 중요성을 고찰하였다. 또한, 교과통합의 개념 및 필요성과 통합의 유형에 대해서도 살펴보았다. 특히 초등미술교육에서 통합교육의 필요성에 대해 알아보고, 미술과와 도덕과의 교과통합의 교육적 의의에 대해 고찰하였다. 이를 바탕으로 본 연구자가 개발한 통합적 교수-학습 프로그램을 실험집단에게 적용하였다. 연구대상은 인천시에 소재하고 있는 D초등학교에 재학 중인 초등학생 4학년 2개 학급 총 52명을 대상으로 하였고, 2013년 10월 21일부터 11월 11일까지 실험집단 27명, 통제집단 25명으로 나누어 수업을 진행하였다. 실험집단으로 선정된 학급에는 두 교과의 학습내용을 통합한 교수-학습 프로그램을 적용하였고, 통제집단에는 일반적인 방식으로 수업을 하였다. 측정도구로는 김진경(2002)의 또래관계의 질 척도를 사용하였고, 측정항목별 신뢰도를 검증한 후 사전·사후 설문조사를 하였다. 검사 결과를 통해 미술과와 도덕과의 통합수업을 실시하는 실험집단과 일반적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시하는 통제집단과 비교하여 유의미한 차이가 나타나는지 검증하였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 19.0 통계 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과와 도덕과의 통합적 접근 수업을 통하여 통제집단보다 실험집단에서 또래관계의 질의 6가지 긍정적 요인 중 우의를 제외한 5가지 하위 영역(상호친밀·공감대, 정서적·사회적지지, 갈등의 해결, 인기, 또래관계 만족)에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 미술과와 도덕과의 통합적 접근으로 설계한 교수-학습 프로그램은 또래관계 질의 부정적 요인인 5가지 하위 영역(갈등과 대립, 일방적 주도, 철회·고립, 무시, 또래관계의 불만족) 모두가 전통적인 수업을 진행한 통제집단에서보다 본 연구자가 개발한 프로그램을 실시한 실험집단에서 유의미하게 증가됨을 알 수 있었다. 이러한 결과를 종합해보면, 본 연구에서 개발, 적용한 미술과와 도덕과의 통합 수업 프로그램은 학생들이 배려의 중요성을 학습하고 타인을 이해하며, 이를 실제 학교생활에서 실천하는 과정에서 또래관계의 질을 긍정적으로 향상시켰다. 최근 들어서 학교 폭력의 수위는 갈수록 심각해지고 있으며, 예방과 근절에 대한 대책 마련이 시급하다. 이러한 사회의 요구에 비추어볼 때, 본 연구는 초등학생의 또래관계 지원을 위한 미술과와 도덕과의 통합 수업을 통해 학급 내 친구들과의 관계에 긍정적인 효과를 볼 수 있었으며, 나아가 또래 친구를 배려하고 이해하는 정서의 발달을 지원하여 학교 폭력 근절에도 도움을 줄 수 있다는 점을 알 수 있었다. 그러나 이러한 결과는 인천시 일부 초등학교 4학년을 연구 대상으로 하였으므로 연구결과를 일반화하기에는 한계가 있다. 따라서 향후 연구에서는 연구대상의 범위를 넓히고, 오랜 기간을 두고 연구해볼 필요가 있다. 또한 후속 연구에서는 더욱 다양한 프로그램이 개발되어야 하며, 초등학생 전체 학년에 적절한 수업 지도안의 개발과 연구, 통합 교과 기반 교사 간 협력과 노력이 수반되어야 할 것이다. 또한 아동기의 학생들이 전인격체로 성장하는데 도움을 줄 수 있도록 구체적이고 다양한 관점에서 교과 통합의 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.;Most higher grade students from the fourth-grade to the sixth-grade of the elementary school want to spend enough time with their peers outside parental controls. Having the positive relationships with peers at this time is important for all children, also is an essential part of a child's development in the future. Most children can have their psychological stability thanks to having the positive relationships with their peers. They can get a foothold for good relationships later and the positive relationships must be an important factor to enjoy school life. Therefore, most schools need the educational program in order to support the positive relationships with peers for all children who spend most of their time with schoolmates at school. Especially, the integrated education programs about enjoying school life with their schoolmates can improve the positive relationships with their peers at school. In this paper, the integrated approach of art education and moral education program which focuses on the consideration is designed and the strategies for improving teaching to support the positive relationships with peers is also suggested. The aim of this study is to develop the positive relationships with peers by the integrated approach of art education and moral education program. First of all, we have investigated what the peer relationships is, about the quality of them on the theoretical background. We have considered the peer characteristics and importance in childhood, the fourth-grade, also we have looked at the concept, necessity, and types of the integrated education. Above all, we have investigated about the necessity of the integrated education in the elementary art education first and we have considered the educative value of the integrated approach of art education and moral education program developed by the researcher is applied to the experiment group. The subjects of the study are fifty-two students, the fourth-grade, in two classes in D elementary school in Incheon, South Korea. The classes were conducted two groups of students such as the experiment group, twenty-seven students and the controlled group, twenty-five students, from October 21, 2013 to November 11, 2013. In the experiment group, the class was conducted by the integrated class, but in the controlled group, the general class was conducted. We have circulated the questionnaire, verified the reliability, about the quality of the peer relationships to fifty-two students. They have filled up the questionnaire before and after the class. We have investigated about meaningful differences between two groups from the results of the questionnaire. SPSS 19.0 program was utilized in the statistics process. The results of the study are as below. First, the results of the experiment group which the class was conducted by the integrated approach of art education and moral education program is the more effective way than the general class to improve the quality of the peer relationships. It has some positive effects of the six positive factors of them such as the interpersonal intimacy and the bond of sympathy, the emotional and social support, the solution of conflict, popularity, and the peer relationships satisfaction. The results are the positive effect in the five sub factors without the friendships among the six positive factors of the quality of the peer relationships. Second, according to the results of the integrated approach of art education and moral education program, the results of the experiment group are meaningfully increased than the controlled group which the general class was conducted in the tension and conflicts, the unilateral initiative, the retraction and isolation, the disregard, and the peer relationships dissatisfaction. The results are meaningfully increased in all five sub factors of the negative factor. According to the results of this study, the integrated approach of art education and moral education program can make students understand the importance of the consideration and other people. The quality of the peer relationships is improved by them in their school life. These days school violence or bullying at school is becoming a serious problem in our society. The substantial and realistic measures is urgently needed to prevent them. According to the social issue, this study has major positive effects on the peer relationships with friends in the class through the integrated approach of art education and moral education program which to improve the peer relationships. Furthermore, it contributes to prevention of school violence or bullying at school thanks to the emotional development which understanding and considering other friends feelings. However, it is difficult to generalize on the results of this study because the questionnaire were sent to only fifty-two students, the fourth-grade, in the elementary school in Incheon, South Korea. Therefore, we strongly believe that the wide range of the experiment area or schools, groups, and period are needed to generalize on the results of future study. In addition, various programs are needed to improve the peer relationships. The research and development to come up with proper teaching guide for all graders in the elementary school is needed, also collaboration between teachers for each subject and other teachers who concentrate in the integrated education program is needed. Consequently, more specific and various perspectives research about the integrated education is continuously necessary for all students in childhood to grow to be individual human beings.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE