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다문화 수용성 증진을 위한 미술과와 도덕과의 교과통합수업 연구

Title
다문화 수용성 증진을 위한 미술과와 도덕과의 교과통합수업 연구
Other Titles
A Study on the Multicultural Acceptability of Intergated Education with Fine Art and Ethics : Focused on Seventh Grade
Authors
황미란
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
우리나라의 급격한 다문화사회로의 진입으로 인한 여러 사회적 변화에에 따라 새로운 형태의 다문화 미술교육의 필요가 증가함에도 불구하고, 현장에서는 전통적인 미술교육의 수업방식이 지속되고 있어, 학습자의 다문화 수용성 증진을 위한 미술교육이 시급한 상황이다. 이를 개선하기 위하여 본 연구자는 문제중심학습 모형을 적용한 미술과와 도덕과의 교과통합수업이 학습자의 다문화 수용성의 다양성, 관계성, 보편성 차원에 골고루 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다. 이러한 가설을 검증하기 위하여 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. 첫째, 교과통합교육에 대한 이론을 고찰하고 포가티(Fogarty R.)가 제시하는 교과통합수업의 10가지 모형의 이론적인 부분을 검토한다. 둘째, 다문화 수용성의 세 가지 차원에 대하여 알아보고, 다문화 수용성 증진을 위한 미술과와 도덕과의 교과 통합교육의 필요성과 의의를 고찰하여, 중학교 미술교육에서 다문화 수용성 증진을 위한 방향을 모색한다. 셋째 ,미술과와 도덕과의 2009 개정교육과정을 분석하여 중학교 1학년 학생의 발달단계를 고려하여 주제를 선정 후, 포가티(Fogarty R.)의 공유형 모형과 문제중심학습을 적용한 다문화수용성 증진 수업 프로그램을 설계·적용하였다. 미술과의 세계문화유산의 내용과 도덕과의 다문화 내용을 ‘위험에 처한 세계문화유산’이라는 비 구조화된 문제를 주제로 재구성하여 총 10차시의 수업을 설계하고 수업을 실시하였다. 넷째, 본 연구 수업이 중학교 1학년 1개의 반 30명의 학생을 대상으로 다문화 수용성에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 문제중심학습 모형을 적용한 미술과 도덕과 교과통합수업이 중학교 1학년 학생의 다문화 수용성 지수가 평균(M=3.54)에서 사후검사의 평균(M=4.14)로 증가하여 효과적이었음을 알 수 있었다. 이를 통하여 본 연구로부터 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 문제중심학습 모형을 적용한 미술과 도덕과 교과통합수업은 학습자의 다문화 수용성의 하위 영역 별 다양성, 관계성, 보편성 모든 하위요소에서 골고루 향상 시킨다. 둘째, 문제중심학습 모형을 적용한 미술과 도덕과 교과통합수업은 학습자의 다문화 수용성 하위영역중 보편성영역에 가장 많은 영향을 미쳤으며, 그 다음 관계성, 다양성 순서로 다문화 수용성향상에 많은 영향을 미쳤다. 셋째, 문제중심학습 모형을 적용한 미술과 도덕과 교과통합수업은 학습자의 다문화 수용성 안에서도 하위영역인 다양성의 차원에서는‘고정 관념 및 차별’의 하위영역을, 관계성에서는‘상호교류행동의지 영역을, 보편성의 영역에서는‘세계시민행동의지 영역을 타 영역에 비하여 두드러지게 증가하는 양상을 보였다. 결론적으로, 문제중심학습 모형을 적용한 미술과 도덕과의 교과통합수업을 설계·적용한 수업이 중학교 1학년 학생의 다문화 수용성의 세 차원인 다양성, 관계성, 보편성에서 모두 긍정적으로 유의미한 변화가 있었음을 확인 할 수 있었다. 본 연구는 중학교 미술교과 수업에서 다문화수용성 향상을 위한 예시가 될 수 있을 것이다. 그러나 이상의 연구결과는 10차시에 걸친 중학교 1학년 한 개의 학급에 적용하였으며, 미술과와 도덕과의 일부 단원에 적용하여 얻은 결과이므로 본 연구의 결과를 바탕으로 추후 연구는 학생들이 빠른 사회의 변화에 발 맞춰 다문화 사회를 살아가는 시민으로서 역할을 다 할 수 있도록, 장기간에 걸친 다양한 표본 집단을 대상으로 다문화 수용성 증진을 위한 교육연구가 활발히 이뤄지기를 기대한다. ;The present study aims to develop the Problem Based Learning-applied Integrated Teaching Program for the subjects Fine Art and Ethics through the analysis of the 2009 revised curriculum, to apply the program to grade 10 classes, and to investigate the impact of the program on the receptiveness of grade 7 students for multiculturalism. To this end, the 2009 curriculum for the art and ethics courses was examined first, followed by selecting a topic by considering the stage of growth of grade 7 students, and designing/applying receptiveness to multiculturalism-promoting learning program that applied the problem-based learning and shared-model of Fogarty R. Taking unstructured social context, the contents of 'cultural heritage of the world' of Fine Art curriculum and 'multiculturalism' of Ethics curriculum were reorganized, under the topic of ''Endangered World Heritage", which was planned and taught for a total of 10 classes. Next, the influence was studied of the Integrated Curriculum Teaching Program of Ethics and Fine Arts applying the Problem-Based Learning Model on the receptiveness to multiculturalism of middle school students. Thirty (30) students were sampled as the subjects from a grade 7 class of D middle school in Yeongdeungpo-gu. The questionnaire used for the Multicultural Receptiveness Survey for Middle School Students conducted by the Ministry of Gender Equality and Family in 2012 was examined; questions from a total of 3 sections were extracted and used to survey the 30 students for quantitative study through paired t-test and qualitative analysis of the teaching results. It was confirmed that the designed and applied teaching and learning program had significant effect on all the three-dimensions of grade 7 students' receptiveness to multiculturalism: diversity, relationship and universality. First of all, in the receptiveness to multiculturalism, statistically significant difference as shown, with the pre-test average (M = 3.54) increasing to the post-test average (M = 4.14). To be specific, in the receptiveness to multiculturalism, the sub-region of stereotype and discrimination in diversity area; the realm of interaction behavior in relationship area; and the area of global civil commitment in universality area have increased significantly compared to the other regions. Grade 7 is the period when they contact the society, internalize the values ​​of society, and to form a wider variety of behaviors. In addition, they develop collective consciousness to keep appointments or rules, and start to understand abstract concepts in accordance with full-scale development of logical thinking. Therefore, in this stage, the integrated curriculum of Ethics and Fine Arts enables efficient learning by promoting the abstract concepts of Ethics centered with the common concept, internalizing them into the worth world, and surfacing in behaviors. In addition to that, the art expression activities enable the students to learn in depth by re-structuring the learning content psychologically. As a result, middle school time is the critical period to positively affect the holistic growth and to promote the receptiveness to multiculturalism. In addition, the problem-based learning is a form of collaborative learning that reflects the characteristics of the era-complexity, and that enhances the skill to pinpoint problems in context and solve the problem independently. It also is a good element to promote cultural understanding through process of communication on an equal footing between the students with different cultural backgrounds, and to promote the receptiveness to multiculturalism by learning the behaviors of democratic citizens. This problem-based learning asks a variety of knowledge and experience to the learners in the process of problem-solving and requires a wider range of subject knowledge, which is considered to be a way of a kind of integrated curriculum. In this context, this study may be an example for improving the receptiveness to multiculturalism. Based on the results of this study, future educational research are invited to be active for the promotion of receptiveness to multiculturalism, for the diverse subjects sampled for a long time, for the students to do their roles best as the citizens to live the multi-culture society keeping pace with the rapid changes in society.
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