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2009 개정 고등학교 과학 교과서에 포함된 과학과 관련된 사회·윤리적 문제(SSI)의 소재 및 학습 활동 유형 분석

Title
2009 개정 고등학교 과학 교과서에 포함된 과학과 관련된 사회·윤리적 문제(SSI)의 소재 및 학습 활동 유형 분석
Other Titles
Analysis of the topic of socio scientific issues(SSI) and learning activity presented in the high school science textbooks of the 2009 revised curriculum
Authors
서희숙
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최경희
Abstract
The purpose of this study was to analyze the topic of socioscientific issues(SSI) and learning activity in 7 high school science textbooks published according to the 2009 revised curriculum. SSI are a myriad of ethical and moral issues threatening human dignity caused by rapid scientific development. Since they are usually ill-structured in nature, debatable and argumentative, they represent multiple perspectives and diverse values. On the basis of the definition, SSI were selected from the textbooks. In addition, teaching strategies used in the textbooks were categorized into group activity(research activity, discussion, debate, role play) and individual activity(writing, thinking activity, description in the text). The results of the investigation can be summarized as follows. First, 39 topics and 146 learning activities were introduced in the science textbooks. Second, the research activity was the most common, the role play was the lowest. Third, part 2 had a variety of topics and learning activities than in part 1. Forth, they were shown an unequal distribution of topics and learning activities in each unit. Fifth, the science textbooks offered students learning activity materials including articles for reading, discussion and debate. Based on the results of the study, the implications for future science curriculum development and SSI-based learning activity in various context are recommended.;현재 세계 여러 나라에서는 미래 사회에 필요한 창의적 인재 양성을 목표로 융합형 교육을 통한 현대 과학의 통합적 이해와 과학적 소양을 바탕으로 과학과 관련된 사회·윤리적 문제들(SSI)에 대한 합리적 의사결정 능력의 중요성을 강조하고 있다. 이러한 변화에 발맞추어 우리나라도 2009 개정 과학과 교육과정에서 과학·기술·사회의 상호작용에 대한 가치를 제시하고, 합리적 의사결정 능력과 과학적 소양을 바탕으로 하는 창의성과 인성을 겸비한 인재 육성을 목표로 제시하였다. 본 연구는 2009 개정 교육과정에 따라 개발된 고등학교 과학 교과서에 포함된 SSI 소재와 학습 활동 유형을 분석하여, 과학과 교육과정 개정 목표인 과학적 소양을 바탕으로 하는 합리적 의사결정 능력의 함양이 교육현장에서 어느 정도 구현되고 있는지 알아보고자 하였다. 이에, 고등학교 과학 교과서 7종을 모두 분석 대상으로 삼아 각 교과서에 포함된 SSI 소재와 SSI 학습 활동 유형을 SSI에 대해 정의한 기존 연구들에 기초하여 설정한 기준으로 분석하였다. 연구 결과, 7종의 고등학교 과학 교과서에서는 총 39개의 SSI 소재와 146개의 SSI 학습 활동이 제시되었다. 각 부별로 살펴보면, 제1부에서는 ‘지구계’, ‘생명의 진화’, ‘우주 탐사’, ‘생명공학’ 등에서 11개의 소재와 36회의 학습 활동이 제시되었다. 제2부는 일상생활과 직결되는 문제들을 논쟁점으로 이끌어냈기 때문에 제1부에 비해 훨씬 다양하고 풍부한 소재와 학습 활동이 제시되었다. 주로 ‘광물 자원’, ‘지구 온난화’, ‘화석 에너지’, ‘정보통신’, ‘신소재’, ‘식량 자원’, ‘생태계 보존’, ‘질병과 치료’, ‘신재생 에너지’ 등에서 28개의 소재와 110회의 학습 활동이 제시되어 제1부에 비해 많았다. 대단원별로 살펴보면, 6단원〈에너지와 환경〉에서 가장 많은 SSI 소재가 다양한 학습 활동으로 제시되어 있는 반면, 1단원〈우주의 기원과 진화〉에서는 거의 제시되지 않아 단원별 편중현상이 심함을 알 수 있었다. 또한 7종의 과학 교과서는 SSI를 이용하는 수업을 위해 학습 활동 자료(읽기 자료, 토의 및 토론 자료 등)를 제시하고 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 앞으로의 과학과 교육과정 개발에 도움이 되고자 다양한 맥락에서의 SSI 소재 제시와 학습자 중심의 SSI 학습 활동의 도입 등과 같은 제언을 하였다.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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