View : 27 Download: 0

교과 외 체육활동이 중학생의 분노 및 공격성에 미치는 영향

Title
교과 외 체육활동이 중학생의 분노 및 공격성에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Extracurricular Physical Activities at School on Middle School Student's Anger and Aggression
Authors
김선아
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 신체적, 정신적, 사회적 과도기 상태인 청소년기에 해당하는 중학생들의 분노 및 공격성에 교과 외 체육활동이 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 서울에 위치한 5개교의 중학생 500명을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 불성실하게 응답한 73부를 제외한 총 427부를 최종 결과분석에 사용하였다. 자료처리 방법은 학생의 일반적 특성과 교과 외 체육활동 참여를 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였고, 분노와 공격성에 대한 신뢰도는 Cronbachs’의 계수로 판단하였다. 교과 외 체육활동 참여유무와 교과 외 체육활동에 참여하는 학생의 일반적 특성에 따른 중학생의 분노 및 공격성의 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, Scheffe의 다중범위 검정(Scheffe's multiple range test)을 통하여 통계수준 0.05 수준에서 유의한 차이를 검정하였다. 그리고 교과 외 체육활동의 참여종목에 따른 중학생의 분노 및 공격성의 차이를 알아보기 위하여 t-검증, 중학생의 분노와 공격성과의 관계를 알아보기 위하여 상관분석을 각각 실시하였다. 본 연구는 모두 유의수준 5%에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 사용하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통해 다음과 같은 연구결과가 도출되었다. 첫째, 교과 외 체육활동 참여 유무에 따른 중학생의 분노 및 공격성의 차이를 분석한 결과 교과 외 체육활동에 참여하는 학생들의 공격성이 비참여 학생들보다 높게 나타났으며, 공격성의 하위요인 중 신체적 공격성과 분노감 요인에 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 교과 외 체육활동에 참여하는 중학생의 성별에 따른 분노 및 공격성의 차이에 대한 결과는 여학생보다 남학생의 신체적 공격성이 보다 높게 나타났다. 그리고 학년에 따른 분노 및 공격성의 차이에 대한 결과는 공격성 중에서 분노감만이 학년별로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났고, 1학년, 3학년, 2학년 순으로 1학년이 가장 높게 나타났다. 셋째, 교과 외 체육활동 참여종목에 따른 중학생의 분노 및 공격성의 차이에 대한 결과에서는 분노의 하위요인들 중 분노조절에서 단체종목, 대인종목, 개인종목 순으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 교과 외 체육활동에 참여하는 중학생의 분노와 공격성의 상관관계에 대한 결과에서 공격성의 각 하위요인들은 분노의 하위요인 중 분노억제, 분노표출과 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 공격성의 하위요인 중 신체적 공격성과 분노감은 분노의 하위요인 중 분노조절과 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 살펴본 결과 교과 외 체육활동에 참여하는 것은 공격성의 하위요인인 신체적 공격성과 분노감을 유발할 수 있으며, 성별에 따른 신체적 공격성과 학년에 따른 분노감의 차이가 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 참여종목은 분노의 하위요인인 분노조절에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 교과 외 체육활동에 참여하는 중학생들의 신체적 공격성과 분노감이 분노억제나 분노표출로 연결되지 않도록 스스로 조절할 수 있는 방법을 습득할 수 있도록 하는 것이 필요하다. 이를 위해서는 교과 외 체육활동에 참여하는 중학생들의 신체적 공격성과 분노감이 왜 나타나는지에 대한 구체적인 원인규명이 이루어져야 하며, 원인 파악을 통해 비참여 학생들과의 신체적 공격성과 분노감 차이를 줄일 수 있는 다양한 교과 외 체육활동 프로그램 개발이 요구된다.;This study is to understand the effect of extracurricular physical activities at school on middle school students’ anger and aggression in physical, psychological, and social transition period. To attain the purpose of this study, we have conducted surveys targeting 500 middle school students who are belonging certain middle schools in Seoul and participating in extracurricular physical activities at school. We drew on 427 respondents after taking out 73 disrespectful ones out of total 500 respondents. For a data analysis, we attempted a frequency analysis to investigate respondents’ general feature and participation in extracurricular physical activities at school and utilized the calculation of Cronbach‘s credibility reliability to reason student’s anger and aggression. We conducted t-test and one-way ANOVA to understand the differences of anger and aggression between extracurricular participants and non-participants; we also ranged the meaningful difference within 5% through Scheffe's multiple rangetest. Moreover, we implemented t-test to find out the difference of middle school student’s anger and aggression according to the different categories of extracurricular physical activities at school. Finally, we utilized a correlation analysis to understand the relationship between the anger and the aggression of middle school students. The positive analysis result in this study is investigated in 5% significance level, and study’s statistics process analysis used program of SPSS WIN 18.0. Through the above research methods and procedures, we draw several research outcomes as followings: First, we found out the correlation of middle school student’s anger and aggression according to the decision to participate of extracurricular physical activities at school; participation in extracurricular physical activities at school can affect not only middle school student’s anger but also their aggression. The non-participants showed more anger and aggression than the participants of extracurricular physical activities at school. This result showed that participation in extracurricular physical activities at school has significance effect on physical aggression and anger which are sub factor of the aggression in detail. Second, in the case whose sexual identity is male, degree of physical aggression of students is higher than the case that whose sexual identity is female. The anger of aggression is the only factor that has the meaningful different result measured value by each grade; the list in first grade, third grade, and second grade order. Third, a result in middle school student’s anger and aggression according to participation categories of extracurricular physical activities at school, there is meaningful difference the list in the anger-control of anger, in the team exercise, match exercise, and the individual exercise order. Finally, as a result of the correlation between the extracurricular activities participants’ anger and aggression, it has a positive meaningful relationship with both anger-in and with anger-out which are aggression factors. Also, the physical aggression and the anger of aggression have a negative relationship with the anger-control. Overall, the results are as followings: 1. Participation in extracurricular physical activities at school able to lead the physical aggression and anger. 2. There is a difference of physical aggression according to student's sexual identity. 3. There is a difference of anger of aggression to gradual stages. 4. The different kinds of participation categories of exercise effect to the anger-control. To sum up, we need to provide control methods to the middle school students who participate in extracurricular physical activities at school to self-control their physical aggression and anger in order not to lead anger-in or anger-out. To achieve these, the further study needs to find out the specific factor why the physical aggression and the anger appear among the middle school students who participate in extracurricular physical activities at school. Also, we need to develop various kinds of extracurricular physical activities at school in order to decrease the physical aggression and the anger throughout grasping the cause of expression of middle school students’ aggression and anger.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE