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초등학생 인성교육에 대한 교사의 인식 조사 연구

Title
초등학생 인성교육에 대한 교사의 인식 조사 연구
Other Titles
A Study on Teachers' Perceptions of Personality Education in Elementary School : With a focus on the art subject
Authors
이정은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
본 연구의 목적은 초등학생 인성교육에 대한 교사의 인식을 미술과 중심으로 파악함으로써 미술과에서 인성교육이 효과적으로 이루어지기 위한 기초 자료를 제공하고자 한 것이다. 인성교육과 미술교육에 대한 이론적 고찰을 통해 미술교육에서 인성교육의 의의를 살펴보았으며, 교사의 인식을 조사할 수 있는 측정 도구로써 설문지를 개발하였다. 설문지의 문항구성은 인성교육에 대한 일반적인 인식을 알아보는 문항과 학교에서 이루어지는 인성교육에 대한 인식, 미술교육에 대한 일반적인 인식, 미술수업에서의 인성교육에 대한 인식을 조사하는 문항으로 구성하였다. 또한, 면대면 면담을 대신한 주관식 문항을 통해 교사의 인성교육에 대한 의견, 미술교육에서 인성교육 실현 방법에 대한 의견을 알아보았다. 서울 및 경기 지역 초등학교에 재직 중인 현직 담임교사 205명을 대상으로 설문지를 배부 하였으며, 유효한 설문지 총 188부를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS win 18.0 프로그램을 사용하여 빈도분석 및 교차분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인성교육에 대한 초등 교사의 일반적인 인식을 조사한 결과, 교사의 93.6%가 인성교육에 대해 관심이 높은 것으로 나타났다. 개인주의적 가치로 인하여 배려와 나눔 의식이 부족하기 때문에 인성교육이 필요하다고 생각하고 있었으며, 인성교육의 목적이 상대방에 대한 배려와 공감능력 형성하기 위해서라고 인식하고 있었다. 또한, 교사의 92.0%가 인성교육에 가장 큰 영향을 주는 것은 가정 및 부모라고 보았다. 둘째, 학교에서 이루어지는 인성교육에 대한 초등 교사의 인식을 조사한 결과, 초등교사 96.8%는 학교에서 인성교육에 대한 관심도가 높다고 인식하였고, 교사의 75%는 학교에서 인성교육 실천여부 역시 긍정적인 것으로 인식하고 있었다. 실천여부에 대해 부정적으로 인식하고 있는 교사들은 인성교육의 저해요소로 과중한 행정업무를 가장 큰 요인으로 꼽았으며, 다음으로는 가정과의 연계교육 미흡이라고 인식하고 있었다. 초등 교사는 인성교육을 위해서 학교에서는 가정교육과 연계된 인성교육, 다음으로는 교과수업과 통합된 인성교육을 추진해야 한다고 생각하였다. 또한, 인성교육이 가장 활성화 될 수 있는 교과목에 대해서는 도덕, 국어, 체육 순으로 인식하였다. 셋째, 미술교육에 대한 초등 교사의 일반적인 인식을 조사한 결과, 초등 교사 52.1%가 미술교육에 대해 관심을 갖고 있었으며, 많은 교사들이 미술수업에서 함양 할 수 있는 핵심 역량을 심미성이라고 인식하고 있었다. 미술수업 시 가장 중점을 두고 있는 사항은 수업내용으로 나타났다. 넷째, 미술수업에서의 인성교육에 대한 초등 교사의 인식을 조사한 결과, 교사의 78.2%는 미술수업에서 인성교육이 중요하다고 인식하고 있었으나 실천여부에 대해서는 58.5%가 미흡하다고 인식하는 것으로 나타났다. 또한, 미술수업에서 인성교육을 저해하는 요인으로는 관련 교육프로그램 부재 때문이라고 생각하고 있었다. 미술교육의 특성 중 인성교육에 적합하다고 생각되는 특성으로는 다양하고 자유로운 표현으로 내면의 감정 표출이라고 생각하였고, 교사는 미술수업에서 충분한 표현 기회를 제공함으로써 인성교육을 실천하고 있다고 인식하였다. 다섯째, 인성교육에 대한 교사의 의견을 수렴한 결과, 교사는 가정교육, 학교생활 전반 및 모든 교과에서의 인성교육이 중요함을 강조하였으며, 교사 연수와 교육 프로그램 지원 등 행정 지원의 필요성을 느끼고 있었다. 또한, 지속적인 인성교육, 개별상담을 통한 인성교육에 대한 의견과 교사 태도의 중요성을 강조하는 의견 등 다양한 의견이 있었다. 여섯째, 미술교육에서 인성교육 실현 방법에 대한 교사 의견을 수렴한 결과, 미술과 영역 중 표현, 감상 영역에서 인성교육이 이루어질 수 있다는 의견이 많았고, 관련 교사 연수 실시와 프로그램 개발 등 행정 지원의 필요성에 대한 의견과 미술 치료의 도입에 대한 의견도 나타났다. 교수 ·학습 방법 중 협동학습을 통해 인성교육이 가능할 것이라는 의견 또한 보였다. 본 연구의 분석 결과로부터 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 교사들은 인성교육에 대한 관심이 매우 높으며, 미술 수업에서 역시 인성교육이 중요하다고 인식하고 있었지만 이에 대한 실천 여부는 미비한 실정이다. 둘째, 교사들은 인성교육에 대한 관심에 비해 미술교육에 대한 관심은 저조한 편이었다. 따라서 초등 교사들에게 미술교육의 중요성에 대한 인식과 관심 증진이 필요함을 알 수 있다. 셋째, 초등 교사는 미술과를 통해 인성교육을 실현할 수 있도록 관련 교육 프로그램과 교사 연수 프로그램을 필요로 하고 있는 것을 알 수 있었다. 따라서 구체적이고 지속적이며 다양한 미술과 인성교육 프로그램과 관련 연수가 요구된다. 넷째, 초등 교사는 미술과의 표현활동을 통하여 인성교육이 이루어질 수 있다고 보았으며 미술수업 또한 표현 수업에 집중되어 있음을 알 수 있었다. 따라서 실기 중심 수업에 대한 시각의 변화가 필요한 것으로 드러났다. 체험, 감상, 표현 전 영역에서 걸쳐 인성교육을 실천할 수 있음을 인식할 수 있게 해야 하며, 변화하는 사회에 새롭게 요구되어지는 인성에 대한 인식이 필요할 것이다.;The purposes of this study were to investigate teachers' perceptions of personality education in elementary school with a focus on the art subject and provide basic data for effective personality education in the art subject. For those purposes, the study examined the significance of personality education in art education by theoretically reviewing personality education and art education and developed a questionnaire as an instrument to measure and examine teachers' perceptions of it. The questionnaire consisted of the items on the perceptions of overall personality education, personality education provided in school, overall art education, and personality education during art classes. Replacing a face-to-face interview, short-answer items addressed teachers' opinions about personality education and how to implement it in art education. The questionnaire was distributed to 205 incumbent homeroom teachers in elementary schools in Seoul and Gyeonggi Province. Total 188 valid questionnaires were used in final analysis. Collected data were put to frequency analysis and cross-tabulation with the SPSS Win. 18.0 program. The analysis results were summarized as follows: First, elementary school teachers' general perceptions of personality education were examined. The results show that 93.6% of them had great interest in personality education. They felt a need for personality education since the students lacked the idea of being considerate and sharing with others due to the individualistic values. They said that the goal of personality education was to help the students become considerate of others and develop the ability to empathize with them. In addition, 92.0% of the teachers said that family and parents had the biggest influence on personality education. Second, elementary school teachers' perceptions of personality education provided in school were also examined. As a result, 96.8% of them said that school had huge interest in personality education, and 75% had a positive perception of practice of personality education in school. Those who had a negative perception of practice of personality education in school picked overload of administrative work as the biggest obstacle to its practice and poor education in connection with family as the second biggest obstacle to its practice. Elementary school teachers said that school should pursue personality education connected to family education and then incorporated into subject classes. According to their answers, morality was the subject in which personality education would be activated most, being followed by Korean and physical education. Third, elementary school teachers' general perceptions of art education were also examined in the study. The results reveal that 52.1% of them were interested in art education, that many teachers cited aesthetics as the core capability to be cultivated in art lessons, and that they placed the greatest focus on the content of lesson during art classes. Fourth, the study also examined elementary school teachers' perceptions of personality education in art lessons. As a result, 78.2% considered personality education to be important in art lessons, and 58.5% said its practice was poor. According to them, the absence of concerned educational programs hindered personality education in art lessons. They also said that of the characteristics of art education, the free and diverse expressions of internal emotions would be the most appropriate for personality education and that they thought they were practicing personality education when offering the students plenty of chances for expression during art classes. Fifth, teachers' opinions about personality education were gathered. They stressed the importance of personality education in all the aspects of family education and school life and in all the subjects and felt a need for administrative supports including in-service teacher training and educational programs. They also emphasized the importance of their opinions and attitudes regarding consistent personality education and individual counseling-based personality education. Finally, the study also gathered their opinions about how to practice personality education in art education. As a result, many teachers said that personality education would be possible in the domains of expression and appreciation in art. Some raised a need for administrative supports such as concerned in-service teacher training and program development and the introduction of art therapy. Others said that personality education would be possible through collaborative learning of the teaching and learning methods. Based on the analysis results, the study reached the following conclusions: First, the teachers recorded a very high level of interest in personality education and believed personality education was important in art lessons, only to be poor with its practice. Second, their interest level in art education was lower than their interest in personality education, which raises a need to increase the perception of and interest in the important of art education among elementary school teachers. Third, elementary school teachers were in need of concerned educational programs and in-service teacher training programs to practice personality education through the art subject, which calls for specific, consistent, and diverse in-service training programs related to personality education in the art subject. Finally, elementary school teachers believed that personality education would be possible through expressive activities in the art subject and concentrated art lessons on expression, which raises a need to change their viewpoint to practice-based lessons. They should be encouraged to realize that personality education is possible across all the areas of experience, appreciation and expression and develop perceptions of personality newly required in the changing society.
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