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창의적 표현력 증진을 위한 고등학교 1학년 디자인 수업에 관한 연구

Title
창의적 표현력 증진을 위한 고등학교 1학년 디자인 수업에 관한 연구
Other Titles
A Study on Creative Expressiveness for First-year High School Students at a Design Class : Focused on the Brainstorming Technique
Authors
윤성연
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
현대 사회는 정보화 시대로 디지털 기기를 중심으로 넘쳐나는 정보를 무한정 공유하고 빠르게 변화하는 지식기반 사회이다. 또, 다양한 문화가 공존하는 사회로서 국가 고유의 문화적 역량이 각 국가에 영향을 주고 국가 이미지에도 중요한 영향을 미치고 있다. 이러한 환경 속에서 복잡하고 어려운 문제에 직면했을 경우 융통성 있게 대처하고 그에 적합한 해결책을 마련하기 위한 핵심적인 능력으로 창의성을 신장시키는 것이 무엇보다 중요하다. 이는 한국의 교육 또한 입시 위주의 암기 교육에서 창의적이고 혁신적인 인재를 육성하는 교육으로 변화해야한다는 것을 의미한다. 우리나라 ‘제 7차 교육과정’을 살펴보면, 미술 교과의 목표는 미술 활동을 통한 표현 및 감상능력과 창의성의 증진에 두고 있다(교육부, 2001). 또한, 2007년 개정 미술과 교육과정에서도 미술의 중요한 목표인 창의성과 표현능력을 창의적 표현능력으로 통합하여 제시하고 표현능력에서 창의적 사고과정을 중요시 하고 있다. 미술 교과의 창의성 교육은 학생들에게 자유로운 발상을 경험하게 하고 주제에 대해 창의적으로 표현 할 수 있는 능력을 신장시켜야 함을 강조하고 있고, 이러한 창의적 사고기법 중 브레인스토밍 기법은 거침없는 생각으로 다양하고 폭넓은 사고를 통해 우수한 아이디어를 발상할 수 있도록 한다. 이는 나아가 창의적 표현력 향상에 도움을 줄 수 있다. 미술과의 여러 영역 중 디자인은 새로운 아이디어 발상 및 구체화 작업을 통해 상상력, 사고력, 창의력의 향상에 도움을 준다. 하지만, 현재의 디자인 교육은 표현기법의 암기식 테크닉으로 완성된 결과물을 만드는 것에 중점을 두고 표현력 향상에만 치중하는 경향을 보인다. 이에 본 연구는 고등학교 1학년 디자인 수업에서 주어진 주제를 여러 각도에서 관찰하고 확장된 사고능력을 기르기 위한 방법의 하나인 브레인스토밍 기법을 적용한 실험집단의 수업이 전통적인 수업을 진행한 통제집단에 비해 창의적 표현력에 있어 어느 정도의 차이가 있는지 알아보는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구의 방법은 다음과 같다. 먼저 문헌 연구를 통해 창의성의 개념 및 요소, 고등학생의 창의적 표현력, 창의적 사고 기법의 개념 및 유형, 브레인스토밍 기법, 제 7차 교육과정에서의 디자인 교육에 대해 이론적 고찰을 하고 고등학교 디자인 수업에서의 브레인스토밍 기법의 교육적 의의를 밝혔다. 교과서 분석을 통해 단원을 추출하여 브레인스토밍 기법을 적용한 수업을 설계하고 교수-학습 지도안을 작성하였다. 본 연구는 서울특별시 서대문구에 위치한 M고등학교 1학년을 연구대상으로 두 학급 40명씩 총 80명을 선정하여 50분 수업에 총 6차시에 걸쳐 진행하였다. 80명은 각각 40명의 실험집단과 통제집단으로 나누어 동질성을 검증하였다. 실험집단에는 브레인스토밍 기법 적용을 통한 한글 그래픽 디자인 수업을 실시하고 통제집단에는 전통적인 방법으로 진행한 후 두 집단 모두에게 설문 조사를 진행하여 수업 만족도를 확인하였다. 브레인스토밍 기법을 적용한 실험 집단의 디자인 수업이 전통적인 수업 방법을 한 통제 집단과의 창의적 표현력에 어떠한 차이가 있는지 알아보기 위해 창의적 표현력 측정 검사 도구는 한국교육과정평가원의 ‘국가 교육과정에 근거한 평가 기준 및 도구 개발 연구(한국교육과정평가원, 1998)’와 용재현(2008)의 연구에서 사용한 창의적 표현력 평가도구를 참고로 하여 본 연구에 맞게 수정보완한 측정도구를 가지고 창의적 표현력을 측정한 후, SPSS v. 20.0 통계 패키지 프로그램으로 활용하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 브레인스토밍 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 주제표현을 구성하는 모든 창의성 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 둘째, 브레인스토밍 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 표현방법을 구성하는 모든 창의성 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 셋째, 브레인스토밍 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 조형요소와 원리를 구성하는 모든 창의성 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 넷째, 브레인스토밍 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 표현재료와 용구를 구성하는 모든 창의성 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 결론적으로 브레인스토밍 기법을 적용한 디자인 수업이 고등학교 1학년 학생의 창의적 표현력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 브레인스토밍 기법을 적용한 디자인 수업에서 창의적 표현력에 미치는 영향을 알아봄으로 고등학교 미술 교육 현장에서의 기초 자료로서의 의의를 찾을 수 있다.;As an information-oriented age, modern society is a knowledge-based society which boundlessly shares full of information and changes rapidly with digital devices. Also, as a society coexisting with diverse cultures, the own power of nation's cultural competencies affects other nations and so does to its own national image. When faced with complex and difficult problems, Improving creativity as a core competence is of paramount importance to manage them with flexibility and prepare appropriate solutions. This suggests that the Korean education is also should be changed from the education that focuses only on college entrance exam and memorization to the one that develops creative, and innovative individuals. According to the 7th National Curriculum, the objective of art education is improving expressive and appreciation competency of art as well as creativity through art activities. Also, the National Art education Curriculum revised in 2007 also presents creativity and expression competency integrated as a creative expression. And it puts emphasis on creative thinking process in expressive competency. The Creativity education of art Curriculum emphasizes on making students think freely and improving their strength of expressing their ideas on themes with creativity. Among creative thinking technique, brainstorming - thinking freely on a specific theme - enables students to generate outstanding ideas through various and extensive thinking. Design, among various fields of art education, helps improve the ability of imagination, thinking skills, and creativity by activities such as generating and actualization of new ideas. However, current design education focuses on making an outcome which is completed by memorized expression techniques and tends to stresses only on improving the artistic presentation. Therefore, this study observes the given themes in the class of first-year high school students from many angles, and it aims at investigating the effect of applying Brainstorming Technique on the students’ achievement in creative expression. The controlled group was taught by using Conventional Technique, while the experimental group was taught by Brainstorming Technique as a method to develop capabilities to ingenious ideas. The research method of this study is as follows: first of all, this study explains the concept and components of creativity, the creative expression of high school students, the concept and type of creative thinking ability technique, brainstorming technique, and design education in the 7th National Curriculum by analyzing literature reviews. Also, this study made a lesson planning by applying brainstorming technique from analyzing textbooks. The study was conducted 6 times, 50 minutes for each class at the M High School located at Seodaemun-Gu, Seoul. The population of this study was the first-year high school students of 2 classes, 40 students each. The sample was divided into two groups. The first group (40 students) as the experimental group, while the rest (40 students) as the control group for verification. Experimental group was taught Hangeul graphic design by applying brainstorming technique, and control group was taught conventional design. After the class the study undertook a survey to check class satisfaction. To find out how different in their creative expression between the two groups, the study used the assessment standards which was used in 'Development of the Student Assessment Index and Evaluation Model Based on The National Curriculum System(Korea Institute for Curriculum and Evaluation, 1998) by Korea Institute for Curriculum and Evaluation and the evaluation model used at the study by Yong Jae Hyun (2008) as a measurement examination devices. Conclusion of the study is drawn out after running SPSS v. 20.0 statistical software. The result of the study is as follows: First, students who took the design class applied with the brainstorming technique received superior evaluation in every creativity elements that construct the expression of themes. Second, students who took the design class applied with the brainstorming technique received superior evaluation in every creativity elements that construct the expression methods. Third, students who took the design class applied with the brainstorming technique received superior evaluation in every creativity elements that construct the modeling elements and principles. Fourth, students who took the design class applied with the brainstorming technique received superior evaluation in every creativity elements that construct the materials of expression. As a conclusion, this study suggests that the design class applied with the brainstorming technique influenced positive effects on creativity expression of first-year high school students. By investigating the effects of the brainstorming when it is applied to the design class, this study is meaningful as the preliminary data at the chalkface of the highschool art education.
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