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그림책을 활용한 통합미술교육 프로그램이 유아의 창의적 표현에 미치는 영향

Title
그림책을 활용한 통합미술교육 프로그램이 유아의 창의적 표현에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Integrated Art Activities using Picture Books on Young Children‘s Creative Expression : Focusing on '5-year Nuri Curriculum'
Authors
강보경
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
유아기는 창의성 발달이 가장 활발하게 이루어질 수 있는 시기이므로 기초적인 사고 능력을 토대로 유연하고 창의적인 사고 능력을 기르는 데 중점을 두어야 한다. 급속히 변화하고 다원화되어 가는 우리 사회의 구성원으로 잘 적응하기 위해서는 새로운 환경이나 문제에 당면했을 때 스스로 노력하여 해결하고자 하는 태도가 요구되며 또한 유아 각자는 독창적이고 독특한 능력을 발휘할 수 있는 창의적인 사람으로 자라게 할 필요가 있다. 이는 주변 세계에 관심을 가지고 자신만의 방법으로 탐색하는 과정을 통해 형성된다(교육과학기술부·보건복지부, 2012). 본 연구는 유치원과 어린이집에서 새로운 공통과정으로 배우게 되는 만 5세 누리과정을 대상으로 생활 속에서 쉽게 접할 수 있는 그림책을 활용한 통합적 미술 교육 방법이 유아의 그림그리기에서 창의적 표현력에 어떻게 영향을 미치는지 분석함으로써 유아교육 현장에서 보다 효과적인 학습방법을 마련하는 데 그 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구를 진행하였다. 첫째, 현행 교육과정의 실제를 알아보기 위해 만 5세 누리과정의 예술경험 영역의 내용을 바탕으로 현행 교육과정을 검토하였다. 미술 교육의 도구로서 그림책의 가치와 중요성, 미술 교육적 가치 등을 조사하여 활용 방안을 찾아보고 통합적 미술교육의 의미 및 효과에 대하여 고찰하였다. 또한 만 5세 유아의 발달적 특성을 기반으로 창의적인 표현능력의 의미와 기준, 구성요소에 대하여 고찰하였다. 둘째, 만 5세 누리과정을 기반으로 그림책을 활용하여 통합적으로 접근한 미술 수업지도안을 작성하였다. 셋째, 그림책을 활용한 통합미술활동이 유아의 창의적 표현에 어떠한 효과를 주는지 알아보기 위해 2013년 3월 13일부터 4월 11일까지 서울 성북구 S어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 통제집단 20명)을 대상으로 사전검사, 실험처치, 사후검사를 진행하였다. 넷째, 그림책을 활용한 통합미술교육 활동이 유아의 창의적 표현에 효과적인지 검증하기 위해 우선 비교집단과 통제집단과의 사전검사를 통해 두 집단이 동질함을 밝히고, 두 집단의 사전/사후의 검사 점수 차이를 SPSS(Statistical Package for Social Science) v.17.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 문항별 분석, 평가요소별 분석, 총점을 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구에서 유아의 창의적 표현력을 평가하기 위해 사용한 검사 도구는 이수경(2011)의 연구에서 사용하였던 창의적 그림 표현력 검사 도구를 참고하여 수정·보완하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 통합미술활동 실험집단의 사전, 사후 창의적 표현력에 차이가 나는지 살펴본 결과, 실험집단은 창의적 표현력의 하위영역인 표현태도, 대상, 내용, 방법의 모든 문항에서 사전검사보다 사후 검사의 창의적 표현 능력이 월등하게 높게 나타났다. 반면, 통제집단은 창의적 표현력 검사에서 사전과 사후 결과 사이에 큰 변화가 없었다. 즉, 수업 진행시기에 따른 유아의 학습 효과를 고려하더라도 본 연구에서 적용한 그림책을 활용한 통합적 미술활동이 창의적 표현능력에 매우 긍정적인 영향을 미친 것으로 입증되었다. 따라서 그림책을 활용한 통합적 미술교육 접근법은 유아의 창의적 표현력을 신장하는 바람직한 교수방법이라는 결론을 도출하게 되었다. 그러나 본 연구의 대상 및 실험 기간이 연구결과를 일반화하기에는 한계가 있으므로 후속연구에서는 보다 다양한 유아들을 대상으로 장기간에 걸쳐 분석하는 후속 연구가 필요할 것이다. 본 연구는 통합적 접근법으로 유아미술활동에서 창의적 표현과 더불어 전인적인 발달을 도모할 수 있는 프로그램이라 할 수 있다. 유아기는 창의성 발달이 가장 활발하게 이루어질 수 있는 시기이므로, 그 자체가 창의적 산물인 그림책을 활용하여 전인적 발달을 도울 수 있는 통합적 미술교육 방법은 현장에서 활용되어야 하며 이러한 연구 또한 앞으로 지속적으로 진행되어야 하겠다. 또한 본 연구에서 수업도구로 활용한 그림책은 유아들의 실생활과 밀접하고 미술적 가치가 높은 도구로써, 다양하고 자유로운 통합적 활동으로 발전시키기에 적합한 매체이므로 앞으로도 적극적인 교육 매체로 사용할 수 있도록 지속적인 관심이 필요하다.;The Effect of Integrated Art Activities using Picture Books In educational applications for infants in pre-school stage, it is important to educate infants to successfully deal with the dynamic circumstances of today's society. Infants should be supported by helping nurture their own creative personal abilities or talents, and it can be forged when children observe the world around them with creative curiosity. Therefore, preschool children ought to be trained to make their thoughts as flexible and creative as possible, for infancy is a critical period to develop infants' creativeness(Nuri course for 5-year olds, 2012). The purpose of the research is to suggest a more effective way to teach in a preschool arts education. The paper focuses on how effective an arts education that uses children's picture books, aiming at 5-year-olds who would be applied a new educational system, "Nu-ri course" in nurseries and kindergartens in South Korea. To verify the effectiveness of the teaching method, the paper aims at the demonstration of the practicality and validity of using children's picture books in arts classes, and how they affect children to express their artworks creatively. The thesis contains a four-tier study procedures: Firstly, an investigation on current educational system is followed, based on arts experience in Nuri course for preschoolers age of 5. Suggested ways to practice and utilize picture books in arts education are also demonstrated by considering the educational value of the teaching materials, so that the method successfully fulfill the efficacy on preschoolers arts development. Secondly, the thesis contains a lesson plan that works to apply children's picture books in the classroom for 5 year olds. Thirdly, there is an experiment to materialize the effectiveness of integrative arts education approach with picture books. The study shows how the teaching method assists students to express creatively in their artworks. In the investigation there were experimental and control group, 20 students each, all 5-year olds from "S" nursery in Seong-buk Gu, Seoul, Korea. The experiment is divided into 3 subfields: pretest, experimental development, and posttest. Fourthly, beforehand the conclusion, a pretest demonstrates that there were a little difference between the experimental and control group. To visualize the differentiation between the two, the research applied PSS(Statistical Package for Social Science) v.17.0 statistic package program by analyzing questions, evaluated elements, and scores. The test tools for creativity is referred to the creative arts expression test tool that was used in Soo-kyong Lee(2011). The results of the study are below: The experimental group was taken tests measuring for the creative expressions; expressive attitude, objects, contents and manner. The result demonstrates that the experimental group shows an obvious development in the field of creative expressions from the beginning to the end of the study, proved in pre and post assessments. However, there was a little difference in the estimations that conducted on the control group. Considering the development stage of the infants, the effectiveness of children's picture books in preschool arts classes is well-demonstrated. Thus, the whole-arts educational approach with children's picture books turned out to be desirable teaching method. However, there is a limitation on the research, for it only took limited number of students population. This means a further study should be followed by expanding its experimental scale and the period on this occasion. The study is based on an integrative approach, helping children to develop arts skill by using children's picture books which nurture them with artistic creativity. The pre-school period is a crucial point to develop abundant arts expressions. Hence, the results strongly recommend arts education method with practicing children's picture books. Considering its validity and practicality, further studies for detailed information on the same subject could be a valuable effort. Book materials used in this study are worthy enough for infant education with their familiar contents and artworks. They are appropriate to composite an integrative and flexible arts activities, so it requires to conduct more active and intensified research on utilizing them in arts classrooms.
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