View : 812 Download: 0

오르프 음악 활동이 통합교육의 장애아동에 대한 수용태도 변화에 미치는 영향

Title
오르프 음악 활동이 통합교육의 장애아동에 대한 수용태도 변화에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Orff Music Program on the Acceptance Attitude to the Disabled Children in Integrated Classes
Authors
임세란
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송인령
Abstract
통합교육은 장애아동과 일반아동의 접촉과 만남을 통해 서로에 대한 친숙함을 형성하고 올바른 사회성과 바른 공동체 의식을 형성하게 한다. 성공적인 통합교육의 목표를 구현하기 위해서는 장애아동에 대한 준비된 수용태도가 일반아동들에게 요구된다. 따라서 본 연구에서는 장애아동이 포함된 통합학급을 대상으로 오르프 음악 활동을 적용, 일반아동의 장애아동에 대한 수용태도 변화를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 D 초등학교에서 4학년의 통합학급(장애아동 1명, 일반아동 23명), 6학년의 통합학급(장애아동 1명, 일반아동 23명), 총 2학급을 실험대상으로 설정하였다. 또한 장애아동이 포함되어 있지 않은 4학년의 1학급(일반아동 23명), 6학년의 1학급(일반아동 23명), 총 2학급을 통제집단으로 설정하였다. 연구자는 3월부터 5월, 두 실험집단을 대상으로 각각 주 1회, 40분씩 오르프 음악 활동 세션을 총 10회 실시하였다. 반면 통제집단은 각각 주 1회, 40분씩 총 10회기에 걸쳐 아침 독서 활동을 실시하였다. 실험집단을 대상으로 실시한 오르프 음악 활동 프로그램은 총 4단계로, 1단계부터 서로에 대한 친밀감 형성하기, 다양성 이해하기, 장애아동 수용하기, 협력을 통한 격려와 지지하기의 단계로 구성되어 있다. 또한 이를 통해 구조화된 환경에서 일반아동과 장애아동의 준비된 상호작용과 동등한 관계에서의 협력 활동, 더 나아가 다양성에 대한 이해와 수용이 이뤄질 수 있도록 접근하였다. 본 연구에서는 일반아동의 장애아동에 대한 수용 태도 변화를 측정하기 위해 실험집단(2학급)과 통제집단(2학급)을 대상으로 인지, 정서적 태도 및 행동적 태도 영역에 대한 사전 · 사후 검사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 오르프 음악 활동에 참여한 실험집단의 일반아동들은 장애아동에 대한 인지, 정서적 태도 조사 결과 평균 42.47에서 45.95로 향상되었다. 반면 아침 독서 활동에 참여한 통제집단의 일반아동 점수는 평균 40.36에서 39.43으로 감소하였다. 이는 오르프 음악 활동이 일반아동의 장애아동에 대한 인지, 정서적 태도 형성에 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 오르프 음악 활동에 참여한 실험집단의 일반아동들은 장애아동에 대한 행동적 태도 조사 결과 평균 101에서 112로 향상되었다. 반면 아침 독서 활동에 참여한 통제집단의 점수는 평균 92에서 76으로 감소하였다. 따라서 오르프 음악 활동이 일반아동의 장애아동에 대한 행동적 태도 형성에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 오르프 음악 활동이 통합학급 현장에서 구성원들간의 친밀감을 형성하고, 자신의 내면과 특징을 깊이 탐색하는데 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 음악 활동을 경험한 통합학급 아동들은 상대방의 다양성과 개성을 인정하고, 서로를 격려·지지하도록 함으로써 장애아동에 대한 긍정적 수용태도 형성에 유의미한 변화를 나타낼 수 있었다.;The integration education forms the right sociality and community consciousness through generating familiarity with each other by contacts and meetings between the disabled children and general children. However, general children’s lacking understanding and prejudice to the disabilities drive them to recognize the disabled children in a negative way, thus threatening the intent of any successful integration education. It is necessary to have the right cognition and the prepared acceptance attitude for the disabled children in an effort to recognize the disabled children as members of the society and accept them as members in the community from schools to local communities. Accordingly, this study applied music activities around Orff for the integrated class to identify how general children’s cognition and acceptance attitude to the disabled children change. This study carried out Orff music activities once for 40 minutes a week over 10 rounds in total for children in 2 classes in total including a class in the 4th grade and a class in the 6th grade out of the integration class where the disabled children are integrated in an elementary school in Gyeonggi-do Province. Orff music program consists of 4 steps in total such as forming the familiarity and rapport with each from Step 1; accepting diversity; understanding the disabled children and others; and experiencing encouragement and support through cooperation. In addition, an approach was made to deal with the prepared contact between general children and the disabled children, cooperative activities in the equal relationships between general children and the disabled children and understanding and acceptance on diversity in structured environments through Orff music program. In this study, the pre-examination and post-examination for children in classes including the experiment group (2 classes) and control group (2 classes) using the cognition and emotion attitude survey tool and behavior attitude survey tool for the disabled children and the following is the result. First, the cognition and emotion attitude point was increased from 42.47 to 45.95 on average for the disabled children in the group where Orff music activities were carried out. On the other hand, the cognition and emotion attitude point of the group participating in the reading activity in the morning without music activities was decreased from 40.36 to 39.43 on average. This confirms that Orff music program significantly affect the formation of general children’s cognition emotion attitude to the disabled children. Second, the behavior attitude point for the disabled children was increased from 101 to 112 on average in the group where Orff music activities were carried out. On the other hand, the behavior attitude point of the group participating in the reading activity in the morning was decreased from 92 to 76 on average. Accordingly, the behavior attitude to the disabled children was significantly increased in the group participating in Orff music program. Children in a unit of a class could form affinity in a positive way through Orff music program while deeply exploring their inner aspects and characteristics. Through these activities, they could recognize the diversity and personality of members in a class, while further encouraging and supporting each other through the cooperative activities. Consequently, these activities showed positive effects on general children’s cognition to the disabled children and their formation of acceptance attitude.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE