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과제가치, 조직지원이 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도와 수행평가에 미치는 영향

Title
과제가치, 조직지원이 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도와 수행평가에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Task-Value, Organizational Support on Educational Training Satisfaction and Performance Assessment for Sales Employee in Imported Car Business
Authors
이소은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조일현
Abstract
오늘날 기업들은 급속한 환경의 변화와 경쟁 속에서 생존하기 위한 전략으로, 조직 구성원들에 대한 지속적인 교육훈련을 실시하고 있다(정재삼, 2000). 아무리 좋은 비전과 훌륭한 경영 전략을 가지고 있다 할지라도, 목표를 수행하기 위한 역량이 조직 구성원들에게 갖춰져 있지 않으면 조직이 의도하는 경영 성과를 창출하기 어렵기 때문에 많은 기업들은 우수한 인재의 확보를 위해 교육훈련에 많은 노력을 경주하고 있다. 특히 국민소득의 증가와 삶의 질을 중시하는 사회 구성원들의 의식수준의 변화로 인해 국내 수입차 시장이 확대(엄익창, 2008)됨에 따라, 경쟁이 치열한 시장에서 조직의 영업 성과를 높여 더욱 발전해 나가기 위해 수입차 영업직원의 기본적인 역할이 필수적이 되었고, 이에 수입차 영업직원의 역량을 향상시킬 수 있는 교육훈련의 필요성도 강조되고 있다. 교육훈련을 통한 실제적인 효과를 얻기 위해서는 교육훈련 평가가 수반되어야 하는데(천영희, 1990), 본 연구에서는 교육현장에서 측정이 가능하여 자료수집이 용이한 Kirkpatrick의 4수준 접근모형 중 1, 2단계에 해당하는 교육훈련 만족도와 수행평가를 측정하여 분석하고자 한다. 이러한 교육훈련 만족도와 수행평가에 영향을 미치는 요인은 다양한데, 이 중 교육훈련 참가자의 태도, 가치, 기대 등과 같은 개인적 특성과 참가자가 속해 있는 조직의 지원 환경 등과 같은 상황적 특성이 교육훈련 평가에 미치는 영향을 파악하기 위한 연구들이 계속 이어지고 있다(Gegenfurtner, Veermans, Festner, & Gruber, 2009). 이 중 선행연구 분석에 근거하여 수입차 영업직원 교육훈련 평가에 영향을 미치는 요인으로 과제가치와 조직지원을 설정하고, 이들 변인이 교육훈련 만족도와 수행평가에 미치는 영향을 규명하고자 한다. 이를 통해 수입차 영업직원 대상 교육훈련 실무자에게 교육훈련 성과를 높일 수 있는 실증자료를 제시해 보고자 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 과제가치와 조직지원이 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가? <가설 1-1> 과제가치는 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도에 유의미한 영향을 미칠 것이다. <가설 1-2> 조직지원은 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도에 유의미한 영향을 미칠 것이다. [연구문제 2] 과제가치와 조직지원이 수입차 영업직원의 수행평가에 미치는 영향력은 어떠한가? <가설 2-1> 과제가치는 수입차 영업직원의 수행평가에 유의미한 영향을 미칠 것이다. <가설 2-2> 조직지원은 수입차 영업직원의 수행평가에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 본 연구 수행을 위해 수입차 영업직원 대상의 교육훈련이 이루어지고 있는 H사에 근무하는 186명을 연구대상으로 설정하여 이메일을 통한 설문 조사를 실시하였다. 회수된 설문지 중 최종 분석에 사용된 165명의 설문 결과를 바탕으로 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 수집된 자료의 통계적 처리를 위해 연구대상자의 인구통계학적 특성을 살펴보기 위한 빈도분석을 실시하고, 과제가치와 조직지원, 교육훈련 만족도를 측정하는 설문 문항의 공통요인을 파악하여 많은 변수들을 동질요인으로 묶어 변수를 축소, 단순화시켜주는 탐색적 요인분석을 실시하여 변수의 타당성을 검증하였다. 그리고 과제가치와 조직지원, 교육훈련 만족도를 측정하는 설문 문항에 대한 신뢰도 분석을 위해 문항내적일관성 신뢰도 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 참고로 수행평가 측정은 총 37개 항목으로 구성된 고객응대 체크리스트에 따라 평가자가 연구대상자와의 1:1 Role Playing을 통해 수행 여부를 체크표시 한 후, 100점 만점으로 환산한 점수로 그 정도를 확인하였다. 둘째, 연구가설을 검증하기 위한 구체적인 자료 분석을 위해 과제가치와 조직지원, 교육훈련 만족도에 대한 설문 결과의 기술통계량을 산출하였다. 셋째, 본 연구에서 분석에 사용될 교육훈련 만족도, 수행평가와 관련한 변인들, 즉 과제가치, 조직지원, 교육훈련 만족도, 수행평가 사이의 통계적 유의성을 검정하기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하여 상관분석을 실시하였다. 마지막으로 과제가치와 조직지원이 교육훈련 만족도와 수행평가에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구문제 1의 과제가치와 조직지원이 교육훈련 만족도에 미치는 영향에 대한 회귀분석 결과를 살펴보면, 유의수준 .05에서 과제가치가 교육훈련 만족도에 유의미한 영향(β=.654, p<.001)을 미치는 것으로 나타났으며, 조직지원도 교육훈련 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.215, p<.001). 결국 과제가치와 조직지원은 교육훈련 만족도를 62.5% 설명하는 것으로 나타났다(F = 134.839, p<.001). 둘째, 연구문제 2의 과제가치와 조직지원이 수행평가에 미치는 영향에 대한 회귀분석 결과를 살펴보면, 유의수준 .05에서 과제가치와 조직지원 모두 수행평가에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 다음과 같은 결론 및 시사점을 도출하였다. 첫째, 독립변인인 과제가치가 수입차 영업직원 교육훈련에 있어 Kirkpatrick의 4수준 접근모형 중 1수준인 ‘만족도’에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 수입차 영업직원 대상 교육훈련 실무자는 교육훈련 실시에 있어 학습자가 학습과제에 대해 흥미 있고 중요하다고 믿으며, 그 과제를 자신이 수행할 수 있다고 생각할 수 있는 방법을 모색해야 할 것이다. 둘째, 독립변인인 조직지원이 수입차 영업직원 교육훈련에 있어 Kirkpatrick의 4수준 접근모형 중 1수준인 ‘만족도’에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 수입차 판매 기업은 교육훈련에 실시에 있어 변화와 혁신을 높이 평가하고 교육을 중요시 하는 지원 환경, 교육에 대해 격려, 지원해주고 논의하는 환경을 유지하는 것과 같은 조직지원이 전제되도록 노력해야 할 것이다. 셋째, 독립변인인 과제가치와 조직지원 모두 수입차 영업직원 교육훈련에 있어 Kirkpatrick의 4수준 접근모형 중 2수준인 ‘수행평가’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 과제가치와 조직지원이 학습자들의 만족도에 영향을 미치는 요인은 되었지만, 2수준인 ‘수행평가’의 준거변인이 되기에는 충분치 않았다는 것이다. 즉, 1수준인 교육훈련 만족도가 2수준인 수행평가에 위계적 관계를 가지는 데 있어서, 본 연구의 준거변인인 과제가치와 조직지원이 만족도를 예측할 만큼의 영향력은 미쳤으나, 수행평가를 예측할 만큼의 영향력을 가진 준거변인이 아니었다고 볼 수 있다. 넷째, 본 연구는 과제가치와 조직지원이 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도와 수행평가에 미치는 영향을 다룬 실증적인 연구라는 점에서 그 의의가 있다. 선행연구에서 대학생, 일반사무직군 대상의 실증적인 양적 연구는 많았지만 수입차 영업직원을 대상으로 한 연구는 별로 없었기에 의미가 있다고 할 수 있겠다. 한편, 본 연구가 갖는 한계점 및 이에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 수입차 영업직원의 교육훈련 만족도와 수행평가에 영향을 주는 다양한 변인 중 과제가치와 조직지원을 중심으로 다루었으므로, 본 연구에서 다루어지지 않은 다양한 변인들을 종합적으로 검토하지 못한 한계를 갖는다. 향후 연구에서는 보다 다양한 개인 변인과 조직 변인들 뿐만 아니라 교육훈련 자체에 대한 변인이 포함될 필요가 있다. 둘째, 본 연구는 교육훈련에 있어 Kirkpatrick의 1, 2수준인 만족도와 수행평가라는 단기적 학습효과만을 다루었으나, 향후 현업적용도나 학습전이로 확대하여 보다 장기적 관점에서 학습효과를 연구할 필요가 있다. 셋째, 본 연구는 과제가치와 조직지원이 교육훈련 만족도 및 수행평가에 미치는 직접적 영향만을 분석하였다. 따라서 각 변인들이 매개변인으로 작용했을 때의 영향 수준을 포함한 보다 종합적인 분석을 시도할 필요가 있다. 넷째, 특정 수입차 딜러사인 H사의 근로자만을 연구대상으로 하였으므로 선택편의(selection bias) 표집의 영향을 받을 수 있으며, 그 결과를 일반화하기에는 한계가 있다. 따라서 향후에는 보다 다양한 수입차 브랜드의 다양한 판매 기업의 수입차 영업직원을 대상으로 한 연구를 통해 연구 결과의 일반화 가능성을 높일 필요가 있다.;For an educational training for sales employee in imported car businesses, the effect of task value and organization support to both of their satisfaction about it and their performance assessment is examined in this study. Through the examination, this study aims to emphasize importance of task value and organization support, and to suggest educational issues related to that. The followings are the study issues based on that: [study issue 1] How do task value and organization support affect to learning satisfaction in the education for sales employee? Task value shall affect directly to learning satisfaction in the education for sales employee. Organization support shall affect directly to learning satisfaction in the education for sales employee. [study issue 2] How do task value and organization support affect to performance assessment in the education for sales employee? Task value shall affect directly to performance assessment in the education for sales employee. Organization support shall affect directly to performance assessment in the education for sales employee. In order to perform this study, the participants for the survey are targeted to 186 employee of H Company, where the educational training subject to sales employee in imported car businesses is being taken, and then it is followed by e-mail questionnaires. Among the collected questionnaires with answers, 165 ones are used for final analysis and the study result is achieved based on them. After completion of collecting the questionnaires, SPSS 18.0 Windows is used for analysis in order to verify the study hypotheses. First of all, frequency analysis is performed in order to examine demographic characteristics of the participants. Next, correlation analysis is performed to understand variables related to satisfaction in the educational training and performance assessment which will be used for analysis in this study. In other words, it is performed to verify relevance in task value, organization support, satisfaction in the educational training, and performance assessment. Lastly, multiple regression analysis is performed to examine how task value and organization support affect to satisfaction in the educational training and performance assessment. The results are as follows: Through examination of the result by the multiple regression analysis about the effect of task value and organization support to satisfaction in the educational training, it is found out that of task value to satisfaction is positive (β=.654, p<.001) and that of organization support is also meaningful (β=.215, p<.001). In the end, it is found out that for both of task value and organization support are explained to be 62.5% of satisfaction in the educational training (F = 134.839, p<.001). Through examination of the result by the multiple regression analysis about the effect of task value and organization support to performance assessment, it is found out that both of them don't predict any performance assessment at significance level as of .05. Referring to these results, there can be two considerations as follows: Firstly, for educational training for sales employee in imported car businesses, task value and organization support, both of which are predictable variables, can be the one for 'the level of satisfaction' or the first level among four levels of Kirkpatrick but they are not enough to be the one for 'performance assessment' which is the second level. With this, it can be supported that lower level or the issue in the model with 4 levels of Kirkpatrick, is a sufficient condition for next levels but it can't be a necessary one for them. Secondly, at a result from measurement of performance assessment, marks are not distributed evenly but they are skewed. Therefore, the result from predictable variables of task value and organization support may not be found to be accurate if it is compared to that from normal distribution. On the other hand, threshold of this study and suggestions to it are as follows: Firstly, the correlation and effect are examined only between task value and organization support for the sales employee in imported car business and their satisfaction in educational training and performance assessment. Therefore, this study is limited in that other various variables are not reviewed synthetically which can also affect to satisfaction in educational training and performance assessment. Therefore, more various individual variables and organization ones should be included in future studies. Secondly, this study is limited for not providing information that can be achieved through behavioral and conclusive evaluation by restricting evaluations for the results of educational training to level of satisfaction and performance assessment. In other words, studies need to be made on how positively the effects of educational training operate when sales employee in imported car business return to work after the training. Thirdly, the analytical frame work presented in this study is limited to assuming only one-way casual relations among task-value, organizational support and educational training satisfaction and performance assessment disregarding a number of other relations that might have existed between variables. Therefore, it is recommended that any future studies identify analytical frameworks by factoring in diverse types of relations. In such a way, specific causal relationships can be identified between associated variables. Lastly, the result of this study has limitation to be generalized because it is targeted only to the employees of H Company which deals with imported car business. Therefore, it is required to increase the possibility to generalize the study result through the one with target to as many as possible occupations and business types.
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