View : 1026 Download: 0

마인드맵을 활용한 영어어휘학습 활동이 중학생 영어학습자의 어휘 습득 능력과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
마인드맵을 활용한 영어어휘학습 활동이 중학생 영어학습자의 어휘 습득 능력과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Using Mind-map for Vocabulary Learning on Korean Middle School Students' Vocabulary Competence and Attitude
Authors
최지은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박시영
Abstract
This study was motivated from a growing need for effective vocabulary instruction in Korea. Though vocabulary learning has shown to be essential in many EFL classrooms, vocabulary learning in the classrooms have not yet been thoroughly conducted because of the large amount of the textbook progress in class. Therefore, it is difficult for students in EFL to acquire words as opportunities to learn vocabulary are limited. As such, the study aimed to look into the effects of using mind-map for vocabulary learning on Korean middle school students' English vocabulary competence and their attitude. For the purpose of this study, a total 60 Korean students in grade 8 who are taught by the same instructor were selected from one middle school. The study was conducted for three weeks and took the following procedure. First, all participants took pre-vocabulary tests and they were divided in two groups according to their learning ability. And the experimental groups of each level group learned English vocabularies of three lesson units in their English textbook with activities using mind-map during the period. Finishing the vocabulary learning activities for every two lesson units, high level and low level experimental groups were tested for their comprehension ability. After the three-week experiments, all the students took the post-vocabulary test to examine their vocabulary learning ability on target words, and answered the review form to assess the attitudes toward the using mind-map for vocabulary learning. In addition to answering questions on the form, the students were asked to offer their own thoughts on the advantages and the disadvantages of using mind-map for vocabulary learning. The findings of this study are threefold: First, the high level experimental group's English vocabulary competence was found to be meaningfully improved. Both high level and low level experimental groups' average improved but only high level experimental group brought statistical difference. The use of mind-map played a vital role in learning vocabulary only for the high level students. Second, the high level experimental groups' students drew more main branches with words or images proficiently through doing active brainstorming than low level students. This results showed that the task using mind-map were affected by the level of the students. Third, the participants' overall attitude toward using mind-map vocabulary learning leaned toward the positive side of the spectrum. In addition, the in-depth survey results showed that most participants were satisfied with using mind-map vocabulary learning than they could do in the traditional vocabulary instruction, which focused on the meaning-to-spelling memorization. All the group members affirmed that using mind-map vocabulary learning tasks made them to memorize the meaning of the words. On the other hand, they dissatisfied with the given task time as it was short. A number of caveats need to be noted regarding the present study. L2 learners can improve their vocabulary abilities and foster positive attitude toward vocabulary learning activities through the use of mind-map tasks. Also teachers should consider their students' language proficiency when they plan to make full use of the mind-map vocabulary task, especially in terms of the difficulties of linguistic resources, the amount of given data, the way to reduce learners' cognitive burden and affective filter, and the task time.;현대 사회가 급속히 세계화 되어감에 따라 영어로 의사소통하는 능력은 더욱 필수적인 요소가 되어가고 있다. 이러한 추세에 부응하여 우리나라에서도 영어교육은 가장 중요하게 대두되고 있는 영역이 되었고 언어의 네 가지 기능인 듣기, 말하기, 쓰기, 읽기 능력의 균형적 발달을 목표로 교육과정이 구성되고 있으나 정작 영어 어휘 학습에는 많은 시간이 할애되지 못하고 있는 실정이다. 영어 능력 신장의 기본이 되는 어휘 학습은 그 중요성에 비해 어휘 학습의 부재에 대한 문제점이 부각되지 않고 있으며, 어휘 학습이 교실에서 별도의 시간을 할당하여 실시되기 보다는 학습자 스스로 학습하는 영역으로만 인식되고 있다. 학습자들의 흥미도를 높이고 효과적인 학습효과를 창출해내기 위한 추세에 부응하는 대안으로 최근 초등학교 교실 현장에서 마인드맵을 활용한 어휘 학습 방식이 활용되고 있다. 그러나 중학교 영어학습자를 대상으로 마인드맵을 활용한 어휘 학습 효과에 대한 연구는 비교적 적게 진행되었으며 연구 대상 또한 편중되어 있는 현실이다. 이에 본 연구는 그 동안 마인드맵을 활용한 연구에서 소외되어 온 중학교 영어 학습자를 대상으로 하여 마인드맵을 활용한 영어 어휘 학습 활동 과업을 구성하였으며, 보다 효과적인 어휘 과업 활동을 위해서 마인드맵 활용이 어느 정도 효과인지 알아보고, 이러한 어휘 학습 방식이 한국 중학생 학습자의 영어 어휘 능력 향상과 정의적 태도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 위하여 서울 소재의 중학교 2학년 학습자 60명을 대상으로 3주 동안 총 6회의 마인드맵을 활용한 어휘 학습 활동 수업을 실시하였다. 사전 평가를 통해 상위․하위집단으로 나누고, 각 집단의 실험 참여자들을 위해 수업시간에 사용하는 중학교 2학년 교과서 4, 5, 6과 본문의 어휘를 발췌 후 차시별로 정해놓은 어휘를 목표로 하여 마인드맵을 활용한 어휘 수업이 진행되었고, 매 차시별 수업시간에는 연구자가 직접 제작한 마인드맵 활동지와 어휘 정리 활동지가 사용되었다. 통제집단은 실험집단과 동일하게 설정된 목표 어휘를 학습하기 위해 읽고 뜻을 받아 적으며 외우는 암기식 학습 위주의 수업이 진행되었다. 형성평가는 2차시 수업이 끝날 때마다 실시되었으며 실험기간 동안 총 3회 이루어졌다. 또한 사후 어휘력 평가와 정의적 태도를 알아보기 위한 사후 설문의 경우 실험이 종료되고 예고 없이 실시되었다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 마인드맵을 활용한 영어어휘학습 활동이 중학교 영어학습자의 어휘 습득 능력에 미치는 영향을 알아본 결과, 상위수준 집단의 학습자의 어휘 습득에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 상위집단과 하위집단 모두 단순 평균 점수는 향상이 되었으나, 상위집단이 유의미한 평가점수 향상도의 결과를 보이고 있어, 마인드맵을 활용한 영어어휘학습 활동이 상위집단의 학습자의 어휘 학습에 유의미한 효과를 나타냈음을 알 수 있다. 둘째, 상위집단의 학습자가 하위집단의 학습자보다 주어진 시간 동안 활동지에 제시된 중심어휘 이미지를 보고 브레인스토밍을 활발히 진행하여 보다 많은 가짓수를 그려나가며 연상되는 어휘에 대해 마인드맵 작성 활동을 보다 능숙하게 진행하였으며, 이는 학습자의 수준에 따라 그에 따른 사전 배경 지식 등의 요소가 마인드맵 활동과 그 결과물에 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 셋째, 마인드맵을 활용한 영어어휘 학습 활동이 중학교 영어학습자의 정의적 태도에 미친 영향을 알아보기 위하여 사후 설문을 분석한 결과, 대다수의 학습자들이 영어 학습에 관심이 있으며, 전체 75%에 해당하는 학습자들이 영어어휘학습이 중요하다는 필요성을 인식하고 있었다. 그러나 이러한 학습 동기와 어휘 학습의 필요성에 대한 인식에도 불구하고 별도로 시간을 정해 영어어휘학습을 꾸준히 하는 학습자들은 23%로 나타남에 따라 학습의 필요성과 관심이 실제적으로 적용되지 않고 있음을 나타냈다. 또한 학습자들은 마인드맵을 활용한 어휘 학습 활동에 대하여 다양한 어휘를 연계적으로 학습하고 기억하는 데에 있어 긍정적인 효과가 있다고 응답하였다. 특히 하위집단의 학습자들의 경우 상위집단에 비하여 긍정적인 응답을 한 학생들이 더 많았다. 마지막으로 사후 심화 설문에 대한 학습자들의 응답 결과를 살펴보면, 우선 상위․하위 두 집단 모두 마인드맵을 활용한 어휘 학습에 전반적으로 만족하고 있음을 알 수 있다. 특히, 마인드맵 활용 학습이 단순 단어 암기식 어휘 학습 방법에 비해 쉽고 자유로우며, 어휘 의미에 대한 기억이 더 잘 난다는 것을 장점으로 꼽았다. 반면, 두 집단 모두 매 차시마다 활동 시간이 부족하다는 것을 가장 큰 단점으로 꼽았다. 따라서 실제 수업 현장에서는 활동 어휘 개수를 상황에 맞게 유연하게 조정할 필요가 있으며, 학습자에게 충분한 시간을 줄 수 있도록 수업을 운영해야 함을 의미한다. 본 연구의 교육학적 시사점은 다음과 같다. 마인드맵을 활용한 영어어휘학습 방법이 중학교 학습자의 정의적 태도와 단기 어휘 학습에 있어 긍정적인 영향을 주었다는 점에서 영어 교육 현장에서 마인드맵을 적극적으로 활용할 필요가 있음을 시사한다. 특히 영어에 대한 높은 학습동기와 필요성 인식에 비하여 평소 어휘학습이 부족한 학습자들이 효과적으로 어휘를 학습하고 활용할 수 있도록 교사의 전략적 지도가 필요한 것으로 판단된다. 교실에서 마인드맵을 활용한 어휘 학습을 보다 활성화시키기 위해서는 어휘 학습활동 시 목표 어휘량과 활동 시간을 조절하고, 교사와 학습자들과의 충분한 토론을 통해 학습자가 느낄 수 있는 부담감을 경감시켜주어야 할 것이다. 마인드맵의 경우 긴 시간을 필요로 하는 활동과업은 아니지만, 학습자의 수준에 따라 진행속도 및 연상 어휘의 수준이 달라질 수 있으므로 수업 시 교사의 지속적인 지도가 이루어질 필요가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE