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중학교 0교시 신체활동이 학습태도와 학습몰입에 미치는 영향

Title
중학교 0교시 신체활동이 학습태도와 학습몰입에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of the Physical Activitiesin the 0 HourClass on Learning Attitude and Learning Engagement of Middle School Students
Authors
전보라
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구의 목적은 2013년 현재 0교시 신체활동을 실시하고 있는 중학생들의 학습태도와 학습몰입을 분석하여 0교시 신체활동의 참여가 학습태도 및 학습몰입에 미치는 영향을 알아보고, 0교시 신체활동의 효과를 입증하여 중학교 체육수업 정상화 이후 새롭게 시작된 스포츠클럽 시간처럼 정규 학교교육으로 정착하는 데 필요한 기초 자료를 제공하는데 있다. 이를 위해 서울에 위치한 중학교 4개교에서 총 430명의 학생들에게 설문조사를 실시하였으며, 회수된 설문지 430부 중 불성실하게 응답한 29부를 제외한 최종 401부를 대상으로 분석하였다. 연구절차는 설문지를 연구대상에게 배포한 다음 자기평가기입법(self-admimistratiom method)으로 설문내용에 응답하도록 하였고, 완성된 설문지는 SPSS 18.0 통계프로그램을 활용하여 연구문제에 따라 빈도분석(Frequency Analysis), t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), Scheffe의 다중범위 검정(Scheffe's multiple range test), 상관분석(Correlation analysis)을 활용하여 분석 하였으며, 이를 토대로 도출된 결과를 종합적으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중학생들의 배경변인(학년, 성별)에 따른 0교시 신체활동 참여 여부를 분석한 결과, 학년은 1학년과 3학년의 참여가 각각 56.8%, 70.7%로 높게 나타났으며, 2학년의 비참여가 64.0%로 높게 나타났다. 성별에서는 남학생의 참여가 54.8%, 비참여가 45.2%로 나타났고, 여학생의 참여가 46.6%, 비참여가 53.4%로 나타났다. 둘째, 배경변인에 따른 학습태도, 학습몰입의 차이를 분석한 결과 학습태도는 1학년, 3학년, 2학년 순으로 1학년의 학습태도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났고, 성별에서는 남학생의 평균은 3.58, 여학생의 평균은 3.44로 남학생의 학습태도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 학습몰입은 1학년, 3학년, 2학년 순으로 1학년의 학습몰입 정도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났고, 성별에서는 남학생, 여학생의 학습몰입에 대한 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 0교시 신체활동 참여 여부에 따른 학습태도의 차이를 분석한 결과 0교시 신체활동에 참여 한 학생의 학습태도 평균은 3.71, 참여하지 않은 학생의 학습태도 평균은 3.31로 0교시 신체활동을 참여 한 학생의 학습태도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 세부적으로 0교시 신체활동 참여자의 성별에 따른 학습태도의 차이는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았고, 비참여자의 성별에 따른 학습태도의 차이는 학습태도의 하위요인 중 자신감 요인에서만 남학생의 학습태도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 또한 0교시 신체활동 참여 여부에 따른 학습몰입의 차이를 분석한 결과 학습몰입은 0교시 신체활동에 참여 한 학생의 학습몰입 평균은 3.54, 참여하지 않은 학생의 학습몰입 평균은 3.10으로 0교시 신체활동에 참여 한 학생의 학습몰입 정도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 세부적으로 0교시 신체활동 참여자의 성별에 따른 학습몰입의 차이는 학습몰입의 하위요인 중 도전과 능력의 조화에서만 남학생의 학습몰입이 통계적으로 유의하게 높게 나타났고, 비참여자의 성별에 따른 학습몰입의 차이는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 학습태도와 학습몰입간의 상관관계를 분석한 결과, 학습몰입의 도전과 능력의 조화, 행동과 의식의 통합, 명확한 목표, 구체적인 피드백, 통제감, 과제에 대한 집중, 자의식의 상실, 시간감각의 왜곡, 자기목적적 경험 모두 학습태도와는 0.4 이상의 높은 정적 상관이 나타났다. 따라서 수업을 통해 긍정적인 학습태도가 형성되면, 학습몰입에 긍정적으로 작용할 수 있을 것이라 사료된다. 본 연구의 결과 중학교 0교시 신체활동 참여가 학습태도 및 학습몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 운동이 학습능력에 긍정적인 영향을 미친다는 많은 연구 결과들을 뒷받침 하고 있다. 따라서 0교시 신체활동이 학교교육으로 정착하여 학생들에게 운동이 신체건강 뿐만 아니라 정신건강과 학습능력에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 직접 경험하게 하여 신체활동의 필요성을 인식 할 수 있도록 해야 할 것이다.;The purpose of this paper is to analyze the learning attitude and the learning engagement of middle school students who participate in the physical activity in the ‘0 hour class’ as of 2013, to prove the effects of the physical activities of the 0 hour class and to provide the baseline data for settling it as a formal school education such as the sports club hours of the normalization policy of the physical education class in middle schools. Total of 430 students from 4 different middle schools located in Seoul were surveyed, and 401 of those questioned among 430, excluding the 29 undependable responses, were analyzed. The research was prepared by distributing the questionnaire to the study objects and was processed with self-administration method. Utilizing the SPSS18.0 statistics program, the result was analyzed by utilizing frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, Scheffe’s multiple range test in regard to each subject of inquiry. The result of this questionnaire is explained in the following. First, the participation rate of the 0 hour class in conjunction with the background factors (grade, gender) of middle school students had been surveyed. The participation rate of the 1st grade and the 3rd grade were 56.8% and 70.7% while the un-participation rate of the 2nd grade was 64.0% which was relatively high. With regard to the gender, the participation rate of the male students was 54.8% and the un-participation rate was 45.2%, while the participation rate of the female students was 46.4% and the un-participation rate was 53.4%. Second, the learning attitude and the learning engagement in regard to the background factor had been analyzed. The figures for the learning attitude was the highest in the 1st grade, followed by the 3rd and the 2nd. The learning attitude of the male students was 3.58 while that of the female students was 3.44, presenting a significantly high figure in male students. The figure for the learning engagement was the highest in the 1st grade, followed by the 3rd and the 2nd, presenting the highest learning engagement in the 1st grade. There had not been found a significant difference for the learning engagement in regard to different genders. Third, the difference in the learning attitude had been analyzed between the participating group and the un-participating group of the 0 hour class. The average figure of the learning attitude of the participating group was 3.71, while that of the un-participating group was 3.31, presenting that a significantly high figure in the participating group. There had not been found a significant difference for the learning attitude for the participating group in regard to different genders. Only the category of the ‘self-confidence’, which is one of the sub factors of the learning attitude, had a significant difference in the leaning attitude of the un-supporting group in regard to different genders, presenting a significantly high figure in male students. Moreover, the average figure of the learning engagement of the supporting group was 3.54, while that of the un-supporting group was 3.10, presenting a significantly high figure by statistics in the participating group. Only the category of the ‘harmony of challenge and capability’, one of the sub factors of the leaning engagement, had a significant difference in the leaning engagement of the supporting group in regard to different genders, presenting a significantly high figure in male students. There had not been found a significant difference in the learning engagement in regard to different genders. Fourth, after studying the correlation between the learning attitude and the learning engagement, it has been found that harmony of challenge and capability, integration of behavior and consciousness, clear objective, specific feedback, self-control, concentration on task, loss of self-consciousness, distortion of time sense and instrumental experience of learning engagement were at least 0.4 higher than that of the learning attitude. Therefore, it is considered that the physical activity of the 0 hour class will have a positive effect on the learning engagement once the positive learning attitude is established through the courses of education. The result of this research presented that the 0 hour class of middle schools have positive influence on the learning attitude and the learning engagement, which supports a great number of research that explain that the physical activities have a positive impact on the learning ability. Therefore, it is strongly recommended that the physical activity of the 0 hour class should be settled as a formal school education, which will help the students recognize and experience that the physical activity has positive effects on not only the physical health but also the mental health and the learning ability.
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