View : 658 Download: 0

중학교 여학생의 표현활동 영역이 체육교과 인식 및 만족에 미치는 영향

Title
중학교 여학생의 표현활동 영역이 체육교과 인식 및 만족에 미치는 영향
Other Titles
The effectiveness of expression activity on physical education awareness and satisfaction to female middle school students
Authors
이주현
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 여자 중학생의 표현활동 영역 수업 참여가 체육교과 인식 및 만족에 미치는 영향을 알아보고 관계를 규명함으로써 표현활동 영역의 활성화와 여학생의 체육수업 인식 및 만족도를 높이는데 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해서 연구자는 2012년 9월부터 10월까지 서울, 경기 소재에 있는 7곳의 중학교에서 표현활동 영역 참여자와 비참여로 나누어 700명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 회수된 설문지 중에서 부적합한 데이터를 제외한 후 최종 663부를 자료 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0프로그램을 사용하여 응답자의 일반적 특성과 표현활동 수업 참여기간과 참여종목을 알아보기 위해 빈도분석을 하였으며, 표현활동 수업 경험 유무에 따른 인식과 만족도의 차이를 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 표현활동 수업 특성에 따른 체육교과 인식 및 만족도의 차이를 알아보기 위하여 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였고, 체육교과 인식과 만족의 관계를 알아보기 위하여 상관분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 위와 같은 연구 방법과 자료 분석을 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교계열과 설립형태에 따른 표현활동 수업 경험 유무의 차이는 유의미한 것으로 나타났으며 여학교를 다니는 여학생과 사립학교를 다니는 여학생이 더 많이 표현활동 수업을 경험하는 것으로 나타났다. 둘째, 표현활동 수업유무에 따라 체육교과인식, 만족도 모두 유의미한 차이가 나타났다. 인식도의 하위요인인 관심도, 필요성, 참여태도는 모두 유의미한 차이가 나타났고, 그 중에서도 필요성이 가장 유의미한 차이를 보였다. 이는 표현활동 수업에 참여함으로써 체육교과에 대한 필요성을 높게 인식하는데 영향을 준다. 만족도의 하위요인은 수업내용, 교수행동, 체육환경, 수업평가, 수업효과로 모두 유의미한 차이가 있었다. 그 중에서도 체육환경과 수업효과가 특히 높은 결과를 나타났는데 이는 표현활동 수업을 참여한 학생들이 수업의 효과와 체육환경 시설에 더욱 만족한다는 것을 나타내는 결과였다. 셋째, 표현활동 참여종목, 참여기간에 따른 체육교과 인식과 만족은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 마지막으로, 체육교과인식과 체육교과만족의 상관관계를 분석한 결과 만족도는 인식도의 하위요인인 관심도, 필요성, 참여태도 모두 유의미한 정(+)적 상관관계를 보였고, 인식이 만족에 미치는 영향을 보기 위해 다중회귀분석을 한 결과 역시 인식의 하위요인 모두 체육교과 만족에 유의미한 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 따라서 체육교과 인식이 높을수록 체육교과 만족이 높다는 것을 알 수 있었다. 이상의 결과를 통해서 체육교과 내 표현활동 수업이 여자 중학생들의 체육교과 인식 및 만족에 유의한 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 따라서 표현활동 영역이 경쟁, 도전, 여가, 건강 영역과 같이 중요한 비중으로 체육수업에서 학생들에게 제공되어져야 하는데 수업지도의 어려움과 여러 가지 이유로 인해 제대로 실시되지 않고 않다. 이러한 상황은 비단 체육 교사의 능력부족이나 학교의 시설문제만은 아니라고 생각되므로 근본적인 해결을 위해서는 행정적, 재정적인 뒷받침이 선행되어야 하고, 사범대나 교대, 교육대학원 등 교사 양성기관에서 예비교사와 현 교사들에게 표현활동 프로그램과 교수법에 대한 교육이 재정립되어야 한다. 체계적이고 다양한 교수법을 학습함으로서 무용의 교육적인 가치를 교사 스스로가 먼저 인식하고 만족한 후에 학생들에게 전달시켜 창의적이고 전인적인 인간육성의 목적을 학교에서 실현시켜야 할 것이다.;The main purpose of this research is to find the effectiveness of expression activity class on physical education awareness and satisfaction of female middle school students by establishing the relationship between female middle school students’ expression activity class and physical education awareness and satisfaction. In order to achieve the purpose of the research, I have surveyed 700 students, either taking expression activity class or not, within 7 different middle schools in Seoul and Gyeong gi province from September 2012 to October 2012. With the survey that I have received back, I have excluded inappropriate data and used 663 surveys as a data analysis. With the collected data, I have used SPSSWIN 18.0 program to use frequency analysis in respondents’ general characteristics, expression activity participation period, and participating class. Also, I have taken T-test to find the difference in awareness and satisfaction when there is expression activity class or not. I have conducted T-test and One-way ANOVA to find the difference in physical activity awareness and satisfaction, when there is expression activity class or not, and took Correlation analysis and Multiple regression analysis to find the relationship between physical education awareness and satisfaction. Results are as follows; First, the difference between experiencing expression activity class and not, according to the affiliation of school and the form of establishment turned out to be significant. Female students, participating in girl’s school or private school, have experienced more in expression activity class. Second, there was a significant difference in awareness and satisfaction, according to the existence of expression activity class. Third, after analyzing the correlation between awareness and satisfaction, satisfaction shows significant positive correlation to all the subsets of awareness, such as interest, necessity, and participating behavior. Lastly, in order to see the effect of awareness on satisfaction, I have conducted multiple regression analysis, and it showed every subset of awareness is significantly affective to physical education satisfaction. So, this tells that, higher the awareness on physical education, higher the satisfaction of physical education. Results above, tells us that expression activity class, in physical education, has significant effect on female middle school students’ physical education awareness and satisfaction. In conclusion, expression activity should be utilized in physical education as very significant criteria, just as competition, challenge, leisure, and health. In current education system, expression activity criteria should be kept, however, the difficulty of teaching and limit of place and facilities keep it from practicing. This is not only due to the lack of ability of teachers, or school facilities. So, in order to solve the fundamental problem, administrative and financial support is mandatory, and college of education or institute of education system should be reestablished. It is important for teachers to learn systematic and various teaching method of expression activity and aware and satisfy it beforehand, to pass on to students, its creativeness and holistic education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE