View : 44 Download: 0

GI 협동학습모형을 적용한 미술프로그램이 미술자아개념과 사회성에 미치는 영향

Title
GI 협동학습모형을 적용한 미술프로그램이 미술자아개념과 사회성에 미치는 영향
Other Titles
The Influence to Artistic Ego Concept and Sociality of Art Program Applied by GI Cooperation Learning Model
Authors
박주영
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
오늘날 학교는 입시위주의 교육과 우리나라 전반적인 사교육 열풍으로 인해 학생들은 개인주의적인 생활과 서로간의 경쟁으로 타인과의 대화와 소통이 단절되는 생활을 하고 있다. 이러한 생활은 사회 속에서 여러 가지 부작용을 낳게 되었고 학교에서는 개별학습이 아닌 서로간의 협력을 통해 자신의 가치와 개성을 발견하고, 사회성을 신장시킬 수 있는 기존과는 다른 새로운 교수-학습 방법의 접근이 필요하게 되었다. 이에 학습자를 교실 환경 내에서 능동적인 참여자로 간주하여 개별 책무성을 가지고 서로 상호작용하며 수업하는 새로운 교수-학습 방법인 협동학습의 필요성이 대두되었다. 1980년대 이후 세계 각 나라에서 수행된 협동학습 모형에 대한 연구 결과에 의하면, 이 모형은 학습자들의 지적 영역의 학업 성취를 높이는 데 크게 도움을 줄 뿐만 아니라 오늘날 학교 교육에서 소홀하게 다루고 있는 협동심이나 사회성을 기르는데 탁월한 방법이라고 밝힌다. 이처럼 협동학습 모형은 이러한 사회구조 속에서 새로운 요구에 부합하는 효과적인 교수-학습 프로그램이 될 수 있다. 본 연구의 목적은 협동학습을 적용한 미술 수업이 초등학교 6학년의 미술자아개념과 사회성 증진에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 더 나아가 협동학습의 다양한 모형 가운데 협동적 프로젝트(CP)유형을 가장 대표하는 수업모형인 GI(Group Investigation)모형을 적용한 미술 교수-학습 프로그램을 통해 미술 교과에서 협동학습 적용의 폭을 넓히고, 초등미술교육에서 협동학습적용을 통해 학습자 자신의 개성과 가치를 발견하여 자아실현을 돕고 나아가 미술자아개념을 형성시키며 학습자간의 상호작용을 통해 사회성을 증진하는데 시사점을 주고자 한다. 본 연구에서는 현행 개정 초등학교 미술과 교육과정과 교과서를 분석하여 협동학습 모형 중 적용 가능한 단원 연구와 함께 초등학교 6학년 학습자의 발달 단계적 특징을 고려해 GI모형의 절차에 맞는 수업을 계획하였다. 5~6학년 미술교과서의 단원 통합을 통해 세계 축제 속 가면이라는 대단원을 설정하여 GI모형의 수업절차에 따라 작품의 주제 선정에서부터 작품을 계획하고 제작하며 나아가 감상평가하는 과정을 통해 학습자들의 자아개념과 사회성이 증진될 수 있도록 프로그램을 설계하였다. GI 협동학습 모형에 의한 미술 교수-학습 프로그램을 울산광역시에 위치한 N초등학교 6학년 2학급 총 60명을 대상으로 실험집단 학생 30명, 통제집단 학생 30명으로 나누어 구성하였으며 수업은 두 집단 모두 8차시에 걸쳐 진행하였다. 본 교수-학습 프로그램이 초등학생의 미술자아개념과 사회성에 미치는 영향을 검증하기에 앞서 실험집단과 통제집단의 동질성 확인을 위하여 형성평가를 실시하였다. 두 집단의 형성평가 평균 점수가 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않음(p>.05)을 확인한 후, 미술자아개념 검사지와 사회성 검사지를 사전사후로 나누어 실시하여 GI 협동학습 모형을 적용한 미술프로그램이 학습자의 미술자아개념과 사회성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 본 프로그램의 적용 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단은 동질성 검사와 사전 미술자아개념사회성 검사 결과에 의해 동질함이 검증되었다. 둘째, GI 협동학습 모형을 적용한 세계 축제 속 가면 프로그램을 실시한 결과 실험집단의 미술자아개념이 통제집단에 비해 통계적으로 높은 상승률을 보이며 유의미하게 변화(p<.01)하였다. 셋째, GI 협동학습 모형을 적용한 세계 축제 속 가면 프로그램을 실시한 결과 실험집단의 사회성이 통제집단에 비해 통계적으로 높은 상승률을 보이며 유의미하게 변화(p<.01)하였다. 넷째, 학습자가 작성한 모둠별 활동지, 수업평가지, 감상평가의 질적 자료를 분석한 결과 GI 협동학습 모형에 의한 세계 축제 속 가면 프로그램을 적용한 실험집단은 학습자들의 미술에 대한 흥미도가 높아졌으며 통제집단에 비해 자기주도적이고 적극적이며 서로 협동하는 학습태도를 보였다. 이는 곧 학습자의 미술자아개념과 사회성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 본 연구에서 실시한 GI 협동학습 모형을 적용한 미술프로그램이 학습자에게 미술 활동에 대한 긍정적 태도와 인식을 갖게 하며 자기주도적인 탐구활동과 모둠원 간의 적극적인 상호작용을 불러일으켜 미술자아개념과 사회성을 신장하는데 기여함을 보여준다. 따라서 GI 협동학습 모형을 적용한 미술프로그램이 초등학교 6학년의 미술자아개념과 사회성 증진에 큰 의의를 갖는다고 할 수 있다.;The modern society is depending on knowledge and function because of the machinary civilization's development. The school is also providing students of individualistic lives and competition between themselves to stop the conversation and communication because of the education major in entering-university test and wide private education gale. This kind of life bears the various of side effect on society and the school finally willing to need the cooperation not the individual works to find their value and individuality and approach to professor-learning method which is different from original to extend the sociality. For this, the new professor-learning method, cooperation study's necessity is come to the fore that regards the student as an active participator in class environment to have individual obligation to interact each other for class. After 1980s, there was a study result of cooperation learning model from many of the nations and it said this model is not only helps to rise the study achievement in intellectual areas but also to raise cooperation and sociality those are not that important in nowadays' schools. By this, the cooperation learning model could be the effective professor-learning program which coincide to new requirement in this social structure. The purpose of this study is that to get to know the influence to 6th grade students' increase of artistic ego concept and sociality by art class applying cooperation learning. Further more, through art professor-learning program applying GI(Group Investigation) model in the middle of various cooperation learning model to extend the cooperation learning applying range of art class and through applying cooperation learning in elementary art education to find student's self character and value to help self-realization and more, give current point to forming artistic ego concept and through students' interaction to increase sociality. In this study. we analyzed the current revised elementary art, educational process and textbook to plan the class which fit to steps of GI model by considering the phased improvement character of 6th grade's students with researching chapters which can appliable of various cooperation learning models. We designed the program through integration of chapters of 5~6th grade's art textbook to set big chapter named mask of world festival and selecting work's subject following GI model's class process and planning for works, creating and further more, through appreciating and evaluating progress to increase students' ego concept and sociality. We had the art professor-learning program by GI cooperation learning model at N elementary school in Ul-san Gwang-yeok-si and consisted the group of 60 students of 6th grade in 2 classes divided in two groups in 30 of experiment group and 30 of control group and progressed it of 8 attempts for both 2 groups. Before to prove the influence to elementary student's artistic ego concept and sociality of this professor-learning program, we had formation evaluation for confirming the same quality of experiment group and control group. By confirming the both groups' formation evaluation's average grade is not express the meaningful difference in statistics (p>.05), we had artistic ego concept test paper and sociality test paper in before and after to investigate how is the art program applied GI cooperation learning model affects to student's artistic ego concept and sociality. The result of this program is below. First, the experiment group and control group had verified that they have same quality by the same quality test and prior artistic ego concept and sociality test. Second, by the mask in world festival program applied GI cooperation learning model, experiment group's artistic ego concept showed higher rate of rise than control group and changed meaningfully. (p<.01) Third, by the mask in world festival program applied GI cooperation learning model, experiment group's sociality showed higher rate of rise than control group and changed meaningfully. (p<.01) Fourth, by analyzing student's group activity paper, class evaluation paper, appreciation and evaluation paper, the experiment group had the mask in world festival program applied GI cooperation learning model has risen the student's interesting rate of art and they showed self-leading skill, activeness and cooperative learning attitude better than control group. This means that it has affirmative effect to increase student's artistic ego concept and sociality. This study shows that the art program which applied GI cooperation learning model helps students to have affirmative attitude and realization and causes self-leading study activities and active interaction between group to contribute in increasing artistic ego concept and sociality. Thus, art program which applied GI cooperation learning model has huge meaning in increase of artistic ego concept and social of 6th grade students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE