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미술과와 국어과의 통합적 접근이 미술자아개념과 사회성에 미치는 영향

Title
미술과와 국어과의 통합적 접근이 미술자아개념과 사회성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of the Art-Korean Language Integrated Approach on Art-Related Self-Conception and Sociality for Character Development : Mainly among Fourth Graders
Authors
최은석
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
Recently, in Korea, juvenile delinquency is an increasingly serious problem, prevailing not only among middle and high school students but among elementary school students. According to many analyses, the fundamental cause of the problem seems to be a constant lack of emotions starting from childhood. To resolve this problem, we have to move away from the existing educational system that focuses on competition over college entrance and build a new system that cares about children's character, encourages respect for oneself and others, and teach how to interact with one another. For this so-called character building education, integrated teaching, not separated nor fragmented, is essential. The best two subjects that can be well-integrated are Korean language and Art. These two subjects are both self-expressive and share the goal of raising a creative, desirable human being. Combining the two subjects, it will be able to achieve the ultimate goal of education; holistic education. Therefore, the purpose of this study is to examine the effects of integrated approach of art and Korean language on fourth graders whether it can help develop art-related self-conception and sociality. To this end, the meaning of integrated education and the necessity of integrated approach in art education have been analyzed as the study's theoretical background. Also, the study covers the notion of character, why it is important in education, and what is art-related self-conception and sociality in terms of personality development. Based on the research, a curriculum integrating art and Korean language was design and applied to fourth graders in an elementary school. The subjects were 52 fourth grade students in two classes in B elementary school located in Songpa, Seoul. 26 children were placed in the experimental group and the other 26 in the control group. The experimental group engaged in a integrated program of art and Korean language and the control group participated in ordinary art classes. The experiment was conducted from 21 September through 19 October in 2012. Before starting the experiment, homogeneity test and checks on art-related self-conception and sociality were conducted to verify the homogeneity of the two groups. The pre- and post-examination results on students' art-related self-conception and sociality were compared and analyzed through SPSS Statistics 20.0. The summary of the study is as follows. First, the integrated teaching and learning program of art and Korean language was more effective in developing children's art-related self-conception and sociality than ordinary art teaching and learning program. Second, the experimental group who participated in the integrated teaching and learning program of art and Korean language showed stronger art-related self-conception than the control group. Third, the experimental group who participated in the integrated teaching and learning program of art and Korean language showed more sociality than the control group. To sum up, the integrated teaching and learning program of art and Korean language proved to be effective in developing students' art-related self-conception and sociality, that is, developing their character. Thus, this study is important in that it verified the impact of integrated education on subjects' character development by observing the influence of art-Korean integrated program - that encourages self-reflection and understanding, respect, and understanding of others - on art-related self-conception and sociality. Further research and efforts are to be expected so that a variety of educational programs integrating art and other subjects besides Korean language can be developed.;요즘 우리나라의 청소년 범죄가 점차 심각해지고 있으며 시간이 지날수록 중·고등학생뿐만 아니라 초등학생들의 범죄도 늘어나고 있다. 이러한 문제점의 근본적인 이유가 감정상태 면에서의 심각한 결핍을 느끼고 있다는 것으로 분석되었으며, 이는 유년기부터 지속되는 감정의 결핍이 가장 큰 원인으로 지목되어왔다. 현 입시제도의 교육의 압박 속에서 경쟁을 통한 학교교육이 아닌 자신을 존중할 줄 알고 타인을 배려하고 타인과 소통할 수 있는 인성교육이 이루어져야한다. 또한 올바른 인성교육을 위해서는 개별적 학습이나 세분화된 학습이 아닌 통합적 학습이 이루어져야 한다. 이를 위한 가장 효과정인 통합교과로서의 국어과와의 통합은 두 교과 모두 자기표현적인 성격이 강한 교과 특성을 지니고 있으며, 창의성 함양과 바람직한 인간 육성의 목표를 가지고 있기 때문에 연계가 필요하며, 이를 통해 교육의 최종 목표인 전인교육의 발달을 이룰 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 미술과와 국어과의 통합적 접근으로 초등학생 4학년을 대상으로 교육을 하였을 경우 학생들의 미술자아개념과 사회성 발달의 가능성을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해서 이론적 배경으로 통합교육의 의미와 미술교육에서의 통합교육의 필요성에 대해 알아보았으며, 초등 미술과와 국어과의 교과특징을 비교하고 분석하였다. 또한, 인성의 개념과 인성교육의 필요성에 대해 조사하였으며, 인성발달로서의 미술자아개념과 사회성을 살펴본 후 이를 바탕으로 미술과와 국어과의 통합수업을 설계하여 초등학교 4학년을 대상으로 적용하였다. 연구대상은 서울시 송파구에 소재한 B초등학교 4학년 두 학급 총 52명을 대상으로 하였고, 2012년 9월 21일부터 10월 19일까지 실험집단 26명, 비교집단 26명을 대상으로 수업을 실시하였다. 실험집단은 미술과와 국어과의 통합적 프로그램을 실시하고 비교집단은 일반적인 미술과 수업 프로그램을 실시하였다. 수업을 실시하기 전 각 집단의 동질성을 알아보기 위하여 동질성 검사와 미술자아개념, 사회성 조사를 실시하여 동질성을 검증하였다. 동질성이 검증된 두 집단 각각의 미술자아개념과 사회성의 사전·사후 검사결과와 두 집단의 미술자아개념과 사회성의 사후 검사결과를 SPSS 20.0 통계 프로그램을 활용하여 비교·분석하였다. 위의 연구 내용과 방법의 적용결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과와 국어과의 통합 교수-학습 프로그램이 일반적인 미술과 교수-학습 프로그램에 비해 미술자아개념과 사회성 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 미술과와 국어과의 통합 교수-학습 프로그램을 실시한 결과 실험집단의 미술자아개념이 비교집단의 미술자아개념에 비해 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 미술과와 국어과의 통합 교수-학습 프로그램을 실시한 결과 실험집단의 사회성이 비교집단에 비해 효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 미술과와 국어과의 통합적 접근의 교수-학습 프로그램을 통해 학습자의 인성발달을 위한 미술자아개념과 사회성 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 미술과와 국어과의 통합교육을 통해 학습자의 올바른 자기이해와 성찰, 타인을 배려하고 이해하는 사회의식을 함양하여 미술자아개념과 사회성 발달의 효과를 알아봄으로써 학습자의 인성교육의 효과를 검증했다는 의의를 갖는다. 앞으로의 후속연구에서는 국어과뿐만 아니라 미술과와 타 교과와의 다양한 통합교육이 계발되어 교수-학습 프로그램으로 적용될 수 있도록 더 많은 연구와 노력이 이루어지기를 기대한다.
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