View : 17 Download: 0

비고츠키 이론에 기초한 미술적 잠재력 계발을 위한 교수-학습 방법

Title
비고츠키 이론에 기초한 미술적 잠재력 계발을 위한 교수-학습 방법
Authors
김동희
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김상준
Abstract
현대는 사회가 복잡해지고 다양화됨에 따라 새로운 정보의 양이 빠른 속도로 늘어나고, 그러한 수많은 정보들을 현재를 살아가는 학습자들에게 알려주기 위한 새로운 교수-학습 방법이 요구되고 있다. 이러한 새로운 교수-학습 방법의 필요성에 따라, 많은 교육학자들과 교사들은 심리학적 이론에 기초하여 교수-학습이론을 연구해 왔으며, 또한 구성주의에 대한 관심이 커지면서 교육에 있어서도 구성주의에 기초한 연구가 많이 이루어지고 있다. 많은 연구 중 대부분은 피아제(Jean Piaget)의 인지발달이론에 기초하여 연구되어져 왔으나 최근 들어 피아제의 이론이 사회적 상호작용에 의한 잠재적 발달의 중요성을 간과했다는 비판을 받으면서, 이러한 문제점의 대안으로 사회적 상호작용에 의한 잠재적 발달을 중시하는 비고츠키(Lev Semenovich Vygotsky)의 이론이 새롭게 조명되고 있다. 사회적 구성주의자로 대표되는 비고츠키는 지식의 근원을 사회와 문화에 두고, 인간은 사회와의 상호작용을 통해 그 지식을 내면화 시킨다고 보았다. 비고츠키는 한 사회·문화에 기초한 지식을 내면화시키는 수단으로서 언어의 중요성을 강조하였으며, 발달보다 학습이 먼저 이루어져야 함을 주장하였다. 비고츠키는 이러한 학습과 발달의 관계에 기초하여 학습자의 잠재적 능력을 중요시하는 '근접발달영역(the zone of proximal development)'이라는 새로운 개념을 제시하였으며, 비고츠키 학파의 다른 학자들에 의해 '근접발달영역'을 도울 수 있는 교수-학습 방법들이 많이 연구되었다. 본 논문의 목적은 학습자의 미술적 잠재력 계발을 위한 교수-학습 방법을 제안하는 데 있다. 이를 위해 비고츠키 인지발달이론을 바탕으로 한 학습 방법인 비계설정, 대화 학습, 협력학습에 대하여 고찰하였다. 이를 바탕으로 실제 수업에 쓰일 수 있는 구체적인 학습 안을 구안하고, 서울 J초등학교 4학년 A반 24명의 아동을 대상으로 수업을 실행하였다. 또한 비교를 위한 기존의 교수-학습 활동은 같은 학교 4학년 B반 24명의 아동을 대상으로 수업을 실행하였다. 수업 후의 학습자의 반응을 설문하였다. 일반화하기에 무리가 있지만 설문 결과는 다음과 같다. 첫째는, 제안한 교수-학습활동은 기존의 학습과 달리, 학습자의 개인적 인지방식에 맞도록 설정된 다양한 비계의 사용이 학습자들에게 학습주제, 목표, 내용을 쉽게 이해하게 하고 흥미를 느끼게 하였다. 둘째, 제안한 교수-학습활동에서는 교사와 학습자의 언어적 상호작용이 교육적 대화로 이루어지고, 따듯한 반응과 함께 언어적 칭찬이 더하여 질 때 과제에 대한 집중과 도전하려는 태도의 효과가 극대화 되었다. 셋째, 제안한 교수-학습활동은 기존의 학습과 달리, 또래 간 상호작용을 촉진하기 위한 소집단 활동이 장려되는데, 개인이 혼자 수행하지 못하는 문제를 해결함으로 자신감이 생기고 협동심이 생겼다. 결론적으로, 본 연구는 비고츠키 이론에 기초한 미술과 교수-학습 방법에 새로운 방향을 모색하였고, 실제 수업을 통해 제안한 교수 학습 방법의 긍정적인 가능성을 볼 수 있었다. 앞으로 비고츠키의 이론을 새로운 각도에서 미술교육에 적용시킨 더 많은 연구가 이루어지길 바란다. ;Today, we have required the development of a new method of educational program. For which many pedagogues and teachers have studied teaching-learning theories based on psychologic theories. So far, Most of these studies have been developed based on Jean Piaget's theory of advancement of human knowledge. However, Piaget's theory has the important drawback that it neglects the importance of potential development by social interaction. Thus, Vygotsky's theory, which values the importance of social interaction, is receiving much attention newly. Vygotsky , A representative of social constructivists, regarded society and culture as the origin of knowledge and believed that human beings internalized knowledge by interaction with society. He emphasized the importance of language as a means to internalize the knowledge based on society and culture and claimed that for human beings to develop, learning had to be attained before development. Vygotsky proposed a new concept emphasizing the potential ability of the learner called 'the zone of proximal development' based on the relation between learning and development and other Vygotsky school scholars studied many teaching-learning methods, such as scaffolding, conversation, and cooperation, in which the zone of proximal development' could be used. This thesis aims to develop a teaching-learning method to improve learners' artistic potential ability. and presents a teaching-learning method based on Vygotsky's advancement of human knowledge theory in the setting of real lesson. In this thesis, I studied the basic theory about Vygotsky's advancement of human knowledge theory. based on this, I developed a specific teaching-learning method that presented teaching and evaluating strategies with emphasis on learning applying scaffolding, conversation, and cooperation. Appling it to the learners in a real lesson, I made them to answer the questionnaires. the results of the questionnaires are as follows. First, by using diverse scaffoldings adjusted to learners' human knowledge method, the proposed teaching-learning method makes learners to understand easily and to be interested in the subject, objective and contents of the learning. Secondly, the conversations between teacher and learners and among learners can help learners to solve the problem effectively. Praises with positive reaction are more effective. Finally, Through the group activity to accelerate the interactions among learners, they solved the problem which each of them could not solve by him or her self. In addition, Many a learner says that he or her can solve the same problem by his or her own ability. In conclusion, I proposed a new teaching-learning method based on Vygotsky's theory to improve learners' artistic potential ability. and through the real lesson, I showed its possibility.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE