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지속적 묵독을 통한 고등학교 영어 학습자의 독해전략 분석

Title
지속적 묵독을 통한 고등학교 영어 학습자의 독해전략 분석
Authors
윤여경
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은주
Abstract
영어 습득을 위해서는 영어로 이루어진 구두 언어와 문자 언어에 많이 노출되어야 한다. 그러나 영어 사용 환경이 EFL 상황인 우리나라에서는 영어로 된 구두 언어에 접근할 기회는 제한적인 반면, 문자 언어에의 노출은 비교적 용이하다. 따라서 우리나라 학습자들은 상당한 양의 영어 글을 읽으면서 영어 습득 기회를 증대시킬 수 있다. 그런데 EFL 상황에서 영어를 배워야 하는 우리나라 학습자들은 영어 구조 지식을 완벽하게 습득하기가 어려워 영어 글을 효과적으로 이해하는 데 어려움이 따른다. 그러므로 우리나라 학습자들이 영어 글을 효과적으로 이해하기 위해서는 독해전략을 효율적으로 사용할 수 있어야 한다. 본 논문의 목적은 우리나라 고등학교 영어 학습자들이 사용하는 독해전략의 특성과 독해전략 사용 변화, 독해전략 사용 빈도 변화, 독해전략에 대한 인식변화를 학습자들의 전략일지를 질적 분석하여 살펴보는 것이다. 이를 위해 본 연구는 2003년 6월부터 9월까지 18주 동안 인문계 고등학교 1학년 학습자 6명을 대상으로 3명을 상위(남1, 여2)로, 3명을 하위(남2, 여1)로 나누어 정규수업이 끝난 후에 각 학습자들로 하여금 고1 수준에 알맞는 영어 이야기를 지속적으로 묵독하게 한 후 내용 이해에 사용하였던 독해전략들을 전략일지에 기록하게 하여 이 학습자들이 기록한 독해전략일지 내용들을 Block(1986)의 독해전략분류에 근거하여 질적 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 독해전략일지 기록 활동은 상, 하위 학습자 모두의 독해능력에 긍정적 효과가 있었고, 특히 하위 학습자의 독해능력에 많은 효과가 있었다. 둘째, 독해전략 사용 특성 면에서는 상위 학습자가 하위 학습자에 비해 전반적·세부적 이해 전략 유형을 더 빈번하게 사용하였다. 전반적 이해 전략 사용의 경우, 상위 학습자는 하위 학습자에 비해 글 구조 인식하기나 정보 통합하기, 내용 예측하기와 같은 높은 인지능력을 요하는 독해 전략을 더 많이 사용하였다. 세부적 이해 전략 사용의 경우에는 상위 학습자들은 하위 학습자들에 비해 영어 구조지식과 어휘력이 더 있으므로 다시 읽기 전략을 자주 사용하였고, 어휘문제 해결도 주로 문맥을 통해 이해하였다. 한편 학습자들의 전략일지 내용을 통해 영어 글을 이해하는 데는 전략 사용 능력, 영어구조 지식, 어휘력뿐 아니라 다양한 분야에 대한 배경지식이 필요하다는 사실을 알 수 있었다. 더불어 외국어인 영어의 기억기간과 기억 양은 모국어의 경우와는 차이가 있다는 사실도 학습자의 전략일지 내용을 통해 알 수 있었다. 셋째, 학습자들이 기술한 전략일지 내용을 근거로 학습자들이 지속적 묵독을 하면서 사용한 학습자들의 전략사용 변화를 보면, 상위 학습자의 경우 시간이 지남에 따라 사용하는 독해전략 유형 수가 점차 줄어들면서 실험 후반부에 가서는 사용 전략 유형 수가 일정하게 고정되었다. 이는 한편으로는 지속적 묵독 후 독해전략 기록 활동이 계속되면서 영어 읽기에 익숙해졌기 때문에, 다른 한편으로는 후반부 특히 13차시에서 15차시에 읽었던 글이 학교생활에 관한 것이어서 학습자들이 흥미를 갖고 이해하는데 부담을 느끼지 않았기 때문에 전략 사용 필요성이 감소한 것으로 보인다. 특히 전반적 이해 전략 사용의 경우, 시간이 지나면서 점차 사용하는 유형 수가 줄어들면서 실험 후반부에 가서는 그 수가 고정되었고, 세부적 이해 전략 사용 경우는 차시별로 변화가 많았다. 반면 하위 학습자의 경우, 사용 전략 유형수의 변화가 거의 없었다. 실험 기간동안 상위 학습자들이 하위 학습자들에 비해 항상 더 많은 유형의 독해전략을 사용한 것으로 보아, 학습자들이 영어 글 내용을 효과적으로 이해할 수 있도록 이들에게 체계적인 독해전략 교수가 필요하다. 넷째, 독해전략 기록 활동 후 독해전략 사용 빈도는 상위 학습자의 경우 증가하나, 하위 학습자의 경우 거의 변화가 없었다. 마지막으로 독해전략일지 기록 활동 후 상, 하위 학습자 모두 독해전략의 필요성과 독해전략 훈련의 필요성을 깨달은 것으로 나타났다. 이상의 결론이 우리나라 영어 교육 현장에 주는 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 영어 구조 지식이 불완전한 우리나라 학습자들이 영어 읽기 자료 내용을 효과적으로 이해할 수 있도록 이들에게 다양한 영어 읽기 자료를 이용한 체계적인 독해전략 교수가 요구된다. 특히 글 구조 인식하기나 정보 통합하기, 내용 예측하기 등과 같은 높은 인지 능력을 요하는 전략들을 학습자들이 능숙하게 사용할 수 있도록 짜임새 있는 전략 훈련 기회 제공이 필요하다. 둘째, 세부적 이해 전략 사용에서 하위 학습자들은 어휘문제 해결을 사전을 통해 그 의미를 알아도 문장 구조를 알지 못해 내용 이해를 어려워하였다. 이러한 사실로 미루어 보아, 영어 구조 지식이 부족한 학습자들에게 무조건적으로 많은 영어 글을 읽히면서 독해전략을 사용하도록 하는 방법은 바람직하지 못하다. 따라서 교사들은 학습자들에게 독해전략 교수를 하면서 동시에 학습자들이 영어 구조 지식을 능동적으로 재미있게 배울 수 있는 방법에 대한 연구를 병행해야 한다. 셋째, 학습자들의 전략일지 내용을 통해 학습자들이 글 이해를 위해 빈번하게 사용하는 독해전략들뿐 아니라 영어 글의 효율적인 이해에는 다양한 배경지식도 필요하다는 사실을 알 수 있었다. 그러므로 영어 교재 교수시 전략 훈련 지도뿐 아니라 내용 이해에 필요한 배경지식을 활성화시킬 수 있는 방법에 대한 연구도 필요하다. 마지막으로, 교사는 학습자들이 자신의 수준에 알맞은 다양한 영어 읽기 자료를 읽으면서 독해전략일지를 기록해 보도록 권장함으로써, 학습자들이 스스로 영어 습득 기회를 넓혀 나갈 수 있도록 도와 주어야 한다. ;To acquire English, it is important to be exposed a lot to both spoken and written English at the same time. But since English is taught as a foreign language in Korea, learners have very limited chances to hear spoken English. On the other hand, it's relatively easy to get in touch with written English. To understand the written English effectively, it is necessary to read various kinds of English reading materials a lot. Also in order to comprehend English reading materials more effectively it is essential to use the reading comprehension strategies skillfully. The purpose of this study is to examine the traits of reading comprehension strategies the Korean learners use largely, the changes on reading comprehension strategy they use, and the alteration of recognition about reading comprehension strategies, as a qualitative study. Selecting six 1st-year high school learners as subjects and dividing them into two groups (3 higher-level learners, 3 lower-level learners) according to their reading proficiency level, this qualitative study had been conducted for the last 4 months (18 weeks) from June to September, 2003. Each learner continued to read the same English story modified in accordance with the 1st-year high school English level and then wrote on his or her strategy journal the comprehension strategies he or she used to understand the contents. The contents of the learners' journals about their strategies were analysed qualitatively on the basis of the Block's(1986) comprehension strategies classification. The results are as follows: First, the activities of the strategy journal writing brought the positive effect to the reading comprehension abilities of both the higher-level and the lower-level learners. In particular, those of the lower-level learners were more improved. Second, in characteristics of strategy use, the higher-level learners used the more general and local comprehension strategies than the lower-level ones did. Especially the higher-level learners used the strategies which demanded the higher cognitive abilities much more than the lower-level ones. In the meantime in order to understand English reading materials better not only English structural knowledge and vocabulary abilities but background knowledges about various fields also were needed. In addition, the learner's strategy journal indicated that the memory span of the foreign language, English, was different from that of the native language, Korean. Thirdly, in changes of the comprehension strategies use, according that experiment was conducted repeatedly, the number of strategy types which the higher-level learners used were getting fewer and then got fixed around the end of the experiment. Particularly that was noticeable in the case of the general comprehension strategies, but was not in that of the local comprehension strategies. Whereas for the lower-level learners, there was little change in the number of the used strategy types. During the whole terms of the experiment, the higher-level learners used the reading comprehension strategies more than the lower-level ones. Consequently, to make learners understand the contents of English reading materials effectively, it is necessary to teach them the reading comprehension strategies. Fourth, during the activities of the strategy journal writing, the frequency of the comprehension strategy use was getting higher for the higher-level learners, but there was little change for the lower-level ones. Although there were few changes in the frequency of the lower-level learners' strategy use, the reason why their reading comprehension abilities could be improved might be because they had never done the Sustained Silent Reading(SSR) before the experiment and did SSR during the experiment. Therefore if both the comprehension strategy instruction and the chances of SSR are given to the lower-level learners, the more improvement of the reading comprehension abilities is likely to be expected. Lastly, when all activities of the strategy journal writing had come to an end, both the higher-level and the lower-level learners became aware of the necessity of the use and practice of the reading comprehension strategies. The educational implications of this study are as follows: First, to make Korean learners, who lack of English structural knowledge, understand English reading materials effectively, it is important to offer them the opportunities of the systematic strategy practice. Second, English teachers should try to find how to activate the students' background knowledge and their English structural knowledge. Besides, the study on how the learners can learn the English structural knowledge with interest need to be carried out. Third, in order for the learners to read the English reading materials with amusement and also to be habituated to English reading, English teachers had better give them the English reading materials appropriate to their proficiency level as assignments and at the same time encourage them to write comprehension strategy journals. By doing that, teachers are able to help learners have the chances to acquire English by themselves. In conclusion, this study showed that the activities of the strategy journal writing helped learners increase the reading comprehension abilities. Therefore it is recommended to introduce those activities to the Korean English education situation. In the future, the study on the reading comprehension strategy using various kinds of English reading materials and by the more students need to be conducted and also it is necessary to carry out a study on the reading comprehension strategy using various ways such as think-aloud method.
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