View : 53 Download: 0

중학생들의 열과 온도에 대한 선개념들을 고려한 수업 방안 개발

Title
중학생들의 열과 온도에 대한 선개념들을 고려한 수업 방안 개발
Other Titles
(A) Study of the Teaching Strategy of Heat and Temperature Concepts based upon Those Students' Preconceptions in Middle School
Authors
정재용
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
중학생온도선개념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순희
Abstract
본 연구에서는 중학교 1학년 과학 교과서 중 열과 온도 내용을 보다 효율적으로 가르치기 위한 수업 전략을 제시하는데 궁극적인 목적을 두고 있다. 학생들은 열과 온도에 대한 과학 수업을 받기 이전에 이미 자연 환경, 사회적 환경과의 상호 작용을 통하여 이에 관련된 많은 선입개념(Preconception)들이 형성되어 있음을 알 수 있었으며, 그 중 몇 부분이 오개념으로 이루어져 있었다. 그러므로 이러한 오개념들을 올바른 과학자적 개념으로 변화시키기 위한 교수법의 개발이 필요하다. 본 연구에서는 사전조사의 결과를 토대로 하여 가르칠 내용의 수준을 가능한한 학생들의 지적 수준에 적합하게하고 되도록 STS적 접근인 소재를 들면서 탐구 과학 학습과정의 학습형태로 재구성하였다. 연구목적에 따라 208명의 중학교 1학년 학생들을 통제반과 실험반으로 나눈후 통제반은 교과서에 기초한 전통적 교수법으로 실험반은 본연구에서 개발한 수업모형에 따른 교수법으로 수업하여 열과 온도에 대한 성취도를 비교 분석하였다. 연구결과 열과 온도개념에 대한 오개념으로는 물질의 실제온도와 체감 온도를 구별하지 못하는 학생들이 가장 많았으며 이렇게 표출된 오개념들이 수정되도록 학습전략을 재구성하여 현장학습에 투입해본 결과를 분석 고찰하였다.;This thesis ultimately purposes providing instructional strategy heat and temperature to the first grade of to teach more effectively middle school. Before taking science lessons, students have already had various types of preconceptions related to heat and temperature through interaction with natural-social environment. These preconceptions consist of scientific concepts and various misconceptions. Misconceptions were very difficult to be changed into scientists' concepts by formal instruction. So it is necessary to develope teaching method in order to these misconceptions turning to the scientific concepts. To achieve the major objective, I examined preconceptions of students in heat and temperature concepts by pilot test and pre- test. Dividing experimental group and control group, I carried out my new instructional strategy. The new instructional strategy was devised for these misconceptions changing to the scientific concepts. It was constructed on the base of the students preconceptions, the cognitive demand of contents, science- technology- society(STS) approach and inquiry instructional method of science teaching. Finally, the students' conceptional changes have been analyzed to see the effectiveness of modified class strategy.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE