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5·6세 유아의 읽기·쓰기능력에 관한 연구

Title
5·6세 유아의 읽기·쓰기능력에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Children's of Reading and Writing Ability
Authors
이석순
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아읽기쓰기능력교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
본 연구는 5·6세 유아의 읽기·쓰기능력을 유치원 및 가정의 지도방법과 관련하여 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 읽기·쓰기능력은 어느 수준인가? 둘째, 유아의 읽기·쓰기능력은 유치원 및 가정의 지도방법에 따라 차이가 있는가? 세째, 유아의 읽기능력과 쓰기능력간에는 상관이 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 중류가정 이상의 유아들이 다니고 있는 8개 유치원의 유치반 아동 256명, 담임교사 그리고 유아의 부모이었다. 유치원 교사와의 면담을 통해 읽기·쓰기 학습방법을 다르게 실시하고 있는 8개 유치원의 유치반 각 1반씩을 표집대상으로 계획하고 유아의 부모 290명에게 질문지를 배부하였다. 부모 질문지는 가정의 읽기·쓰기 학습방법을 알아보기 위한 것이었다. 회수된 질문지중에서 잘못된 것을 제외시키고 256명의 유아를 대상으로 읽기·쓰기능력에 대한 조사를 실시하였다. 읽기능력 검사도구는 본 연구자가 작성한 글자카드였다. 글자선정 기준은 자음 19자, 모음 21자, 그리고 받침 8자로 이루어지는 글자들로 국민학교 1학년 1학기용 「바른생활」책의 전체에서 골고루 분포되게 100자를 선정하였다. 쓰기능력 조사는 유아의 능력에 따라 아는글자, 단어, 그리고 문장을 써보는 것으로 하였다. 조사된 자료들은 각 연구문제에 따라 빈도, 백분률, 평균, 표준편차 변량분석 및 상관계수를 산출하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 읽기능력은 100개의 글자 중에서 평균 72자를 읽는 것으로 나타났다. 100자를 완전하게 읽는 유아는 42.62%로 가장 많았고 한자도 읽지 못하는 유아는 1.17%로 나타났다. 유아의 평균 쓰기능력은 완전한 단어형태가 나타나나 획순이 틀리는 단계로 나타났다. 문장이 나타나나 부분적으로 틀리게 쓰는 유아는 43.35%로 가장 많았다. 틀리는 글자없이 완전한 문장 쓰기는 5.46%이며 의도적으로 한·두개의 자형이 나타나는 단계는 1.17%로 나타났다. 2-1. 유아의 읽기능력은 유치원의 읽기지도방법에 따라 의의있는 차이가 있었다.(F=9.05, P<.01). 비지시적 지도집단과 지시적·비지시적 지도집단이 지시적 지도집단보다 읽기능력이 높게 나타났다. 유아의 쓰기능력은 유치원의 쓰기지도방법에 따라 의의있는 차이가 있었다.(F=7.12, P<.01). 비지시적 지도집단과 지시적·비지시적 지도집단이 지시적 지도집단보다 쓰기능력이 높게 나타났다. 2-2. 유아의 읽기능력은 가정의 읽기지도방법에 따라 의의있는 차이가 있었다.(F=12.13, P<.01). 비지시적 지도집단과 지시적·비지시적 지도집단이 읽기지도를 받지않는 집단과 지시적 지도집단보다 읽기능력이 높게 나타났다. 유아의 쓰기능력은 가정의 쓰기지도방법에 따라 의의있는 차이가 있었다.(F=12.65, P<.01). 비지시적 지도집단과 지시적·비지시적 지도집단이 쓰기지도를 받지않은 집단과 지시적 지도집단보다 쓰기능력이 높게 나타났다. 3. 유아의 읽기능력과 쓰기능력간에는 높은 정적 상관이 있었다.(r=.77, P<.001). 즉 읽기를 잘 하는 유아는 쓰기도 잘 하는 것으로 나타났다.;The purpose of the study is to examine the ability of children's reading and writing in their Kindergartens and home. The study questions are described in detail as follows; 1. What is the distribution for the ability of reading and writing of children? 2. Do the ability of reading and writing have significant differences pursuant to the teaching methods of reading and writing in their kindergartens and homes? 3. What is the correlation between the ability of reading and writing of children? This subject of the study were 256 kindergarten children, their teachers, and parents. The instruments in measure the abilities of reading of children were lettering cards designed by the researcher. As for the data collection for writing abilities, a series of methods were attempted in such a way of letting them to write appropriate sentences or words, and the letters they were acquired with. The examined data were analyzed by frequency, percentage, mean, standard, ANOVA, and correlation accordingly. The results obtained in this study are given as follows : 1. The reading abilities of the children were revealed at the average ratio of 72 letters. The rating category revealed in the highest frequency was placed as the one of being able to perfectly read 100 letters, and thus 40.62% was occupied. According, 1.17% was revealed in the children who have not been able to get acquired with how to reading as yet. The average abilities of writing by the children were indicating as perfect words writing forms, and thus a stage was revealed as to write a character making strokes in a wrong order. As looking at the highest frequency, 43.35% was occupied as a stage of being incorrect in part no sooner than a certain sentence appeared. 2.1. A Significant difference was revealed in the reading ability of children depending on a teaching method of kindergartens (F=9.05, P<.0l). An undirective method group and a directive and undirective method group have been manifested as higher than the directive method group at kindergartens. A writing ability has also revaled a significant difference according to a teaching method at kindergartens (F=7.12, P<.0l). And undirective method group and a directive and undirective method group have been manifested as higher than t h e directive method group as kindergartens. 2.2. A significant difference was revealed in the reading ability of children depending on a teaching method at home (F=12.13, P<.0.l). An undirective method group and a directive and undirective method. group have been manifested as higher than the group that would not practice the reading-teaching and the directive method group at home as well. As writing ability has also revealed a significant difference according to a teaching method at home (F=12.65, P<.0l). An undirective method group and a directive and undirective method group have been mainfested as higher than the group that would not practice the writing-teaching and the directive method group as kindergartens. 3. The reading and writing ability were levealed as high correlation (r=.77, P<.00l). That is, the children who could read well was levealed as equivalent to good writing as well.
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