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高麗史樂志에 나타난 宮中舞踊의 考察

Title
高麗史樂志에 나타난 宮中舞踊의 考察
Other Titles
(A) Study on court dance appearing Korea-sa Ac-ji
Authors
김미정
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
고려사악지궁중무용Korea-sa Ac-ji
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김매자
Abstract
Korea-sa Ac-ji cnsists of A-Ak, Dang-Ak and Sock-Ak (Hyang-Ak). Dang-Ak includes Hun-San-Do, Su-Youn-Jang, 0-Yang-San, Po- Gu-Rak and Youn-Hwa-Dae, which are tatally named Dang-Ak-Jung- Jae. And Sock-Akl contains Mu-Go, Dong-Dong and Mu-Ae, which are called Hyang-Ack-Jung-Jae. Until now, the study on Jung-Jae has focused on the change of content and form appeared in documents of the period of Korea to Yi-dynasty. But Korea had developed its own cluture in accordance with its political system. So that the meaning of court dance at that time differs from that of today. The purpose of this study is to identify the relationship between both Yae-Ak ideology and Eum-Yang-Five-Elements theory, then the philosophical foundation of court dance, and the court dance itself. It was thought that Yae (manners) could be cultivated through Ak (music), so Ak was very important subject forming the good personality. Jung-Jae meant the procedure of ceremony rather than dance, so the king and governing classes dealt with i t more importantly. The Eum-Yang-Five-Elements theory which have established the fundamental) mentality of Korean people interprets every change in universe as the operation of the virtue of Five-Elements of Mok(木), Hwa(火), To(土), Gum(金) and Su(水). Five-Elements consist of five colours (blue, red, yellow, white and black), which compose the major colour of dancing costume, and five directions (the east, the south, the center, the west and the north) corresponding to each colour, which compose the basic directions of dancing action. Korean people had received such oriental ideology as ablve in their life and art. People supposed the reception should have been a process of forming personality to reach the highest idea of human life.@ So the meaning of Jung-Jae, observed through the court dance, is not only Hun-Gi (獻技), which means to give complex art including dance and other performance art, but also a procedure of ceremony practicing personality-cultivation. But as time had gone by, there happened a separation of music(音), song(歌), and dance (舞). Dance was transformed into one only for appreciation, and so splendor and sophistication was added to it. So modern court dance is developing independently from the original one.;高麗史樂志의 構成은 雅樂·唐樂·俗樂(鄕樂)으로 나누어져 있으며, 이중 唐樂大曲에 포함된 獻仙桃·壽廷長·五羊仙·抛毬樂·蓮花臺의 5種을 唐樂呈才라 하고, 俗樂속의 舞鼓·動動·무애를 鄕樂呈才라 한다. 이제까지의 呈才에 대한 硏究는 高麗에서 李朝에 걸쳐 文獻에 나타난 內容 및 形式의 變化를 주로 다루어 왔다고 본다. 그러나 高麗는 새로운 統一王朝를 이루면서 확고한 王權政治의 틀이 잡히는 時期로서 나름대로의 高麗文化가 發展되었으므로 당시의 宮中舞踊이 갖는 意味는 오늘날의 舞臺上演을 통해 再現되고 있는 官中舞踊의 그것과는 다르다고 할 수 있다. 따라서 本考에서는 高麗時代 全盤에 걸쳐 특히 傳統藝術分野에서 思想的 基盤을 이루었던 禮樂思想과 陰陽五行思想이 당시의 宮中舞誦에 어떠한 意味로 內在되어 있었는지 그 聯關性에 대해 살펴보았다. 禮樂思想은 樂을 통해서 禮를 이룰 수 있다고 하여, 樂을 人格形成에 이르는 重要한 課題로 보았다. 여기서 樂은 音·歌·舞의 三位一體를 말하는 것으로서, 즉 舞는 人格을 이루는 한 과정인 것이다. 그러므로 樂志에 나타난 官中舞踊 즉 呈才도 춤이라기 보다는 儀式節次로서의 意味가 켰으며 ,이때에는 國王를 비롯한 治者階層에서 더욱 重要하게 다루어졌던 것이다. 이와 함께 三國時代 以前부터 우리 民族의 生活속에 基層體質을 이루어온 陰湯五行思想은 宇宙萬物의 變化를 五行의 德性에 의한 作用으로 풀이한 것으로서, 여기서 五行은 木·火·土·金·水의 다섯 가지 元素를 가리킨다. 五行에 의한 靑·赤·黃·白·黑의 五色과 이에 配當되는 東·南·中央·西·北의 五方은 呈才의 衣裳을 비롯한 춤의 構成要素에 있어 主要色을 이루며 動作의 基本方位가 되고있다. 이러한 東洋思想은 우리 民族의 生活과 藝術속에 받아들여져 天地自然의 運行法則에 順應함으로써 人間生活의 최고의 理想에 到達하기 위한 人格修養의 한 과정으로서 認識되었다. 그러므로 高麗史樂志에 나타난 官中舞踊을 통해 본 呈才의 意味는 獻技 즉 춤뿐만 아니라 모든 才藝를 드린다는 뜻으로서 禮를 行하는 儀式節次로서 重要한 役割을 했던 것이다. 그러나 그 후 音·歌·舞가 分離되고 鑑賞을 위한 舞踊으로 變貌되면서 華麗함과 流鍊美가 더해지고, 本來의 用途와는 다르게 獨立發展된 오늘날의 官中舞踊으로 演戱되고 있는 것이다.
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