View : 21 Download: 0

체육수업에서 정보통신기술(ICT)활용교육에 따른 학업 관심도 및 만족도에 관한 연구

Title
체육수업에서 정보통신기술(ICT)활용교육에 따른 학업 관심도 및 만족도에 관한 연구
Authors
고미현
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구의 목적은 체육수업에서 정보통신기술(ICT) 활용교육에 따른 학업관심도 및 학업만족도를 알아보고, ICT 활용자들의 학습자 실태에 대해 조사해 봄으로서, 정보화 시대의 체육현장에 정보통신기술 활용교육의 당위성을 입증하고 활성화하도록 장려하는데 있다. 본 연구에서는 서울과 경기도에 위치한 남녀공학 중학교 학생을 모집단으로 선정하였고, 모집단 중 정보통신기술(ICT)를 활용하여 체육수업을 실시하고 있는 2곳과 체육수업에서 정보통신기술(ICT) 활용이 미비한 학교 2곳을 편의 추출법(Convenience sampling method)을 사용하여 각 학교마다 150명씩 총 600명을 대상자로 선정하였다. 총 597부의 설문지가 배포되었으며 이 중 이중기입과 불성실한 설문지를 제외한 총 520부를 실제 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지의 내용은 조사대상자의 일반사항, 체육수업에서 ICT를 활용하는 집단의 활용실태, 체육수업에 대한 학업관심도 및 학업만족도 영역으로 구성되었다. 본 연구의 자료분석은 조사대상자들의 일반사항과 체육수업에서 ICT를 활용하는 조사대상자들의 실태를 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였고, ICT 활용 유무에 따른 학업관심도와 학업만족도의 요인을 성별, 학업수준별로 나누어 그 차이를 알아보기 위해 이원변량분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 이와 같은 절차를 통하여 얻어진 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 체육수업에서 ICT를 활용하는 학습자들은 ICT 활용에 긍정적이었으며 차후에 ICT를 활용하는 수업을 받기를 원하였다. 둘째, ICT활용유무에 따른 학업관심도에 있어 ICT를 활용하는 집단의 남녀학생 그리고 학업수준이 높을수록 내적동기, 선호도, 흥미도 요인의 점수가 높았다. 셋째, ICT활용유무에 따른 학업만족도에 있어 ICT를 활용하는 집단의 남녀학생이 교수·학습과정, 조직 및 운영, 교사와의 상호작용, 시설 및 기자재활용, 수업평가 요인의 점수가 높았다. 넷째, 체육수업에서 ICT활용에 따른 학업관심도에 있어 성별, 학업수준별로 유의한 차이를 보이는 하위영역은 선호도 요인이였다. 다섯째, 체육수업에서 ICT활용에 따른 학업만족도에 있어 성별에 따라서는 교사의 상호작용 요인이, 학업수준별로는 교수·학습과정, 조직 및 운영, 수업평가 등의 요인에서 유의한 차이를 보였다.; The purpose of this study was to investigate learning interest and learning satisfaction by using ICT-based education in physical education. The subjects were 520 students from four middle schools. Four schools were randomly sampled. Two of them were using ICT-based education in physical education, and the others were not. The instruments were Questionnaire about the use of ICT-based education, learning interest and learning satisfaction in physical education. The data were analyzed with descriptive statistics and two-way ANOVA. The results of this study were as follows: First, the learners who have used ICT in physical education reported positive attitude. Second, there were significant differences in learning interest by the level of learning. Learning interest was positively related with the level of learning. The variables that explained learning interest were inner-motive, preference and interest. Third, there were significant differences in learning satisfaction by the level of learning. Learning satisfaction was positively related with the level of learning. The variables that explained learning satisfaction were teaching-learning process, organization & administration, interaction with teacher, use of facilities & appliance and teaching evaluation. Forth, there were significant differences in learning interest by sex and the level of learning. Preference was different significantly by sex and the level of learning. Fifth, there were significant differences in learning satisfaction by sex and the level of learning. Interaction with teacher was different by sex. Teaching-learning process, Organization & administration and teaching evaluation were different significantly by the level of learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE