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학생의 인성에 영향을 미치는 학교교육 요인

Title
학생의 인성에 영향을 미치는 학교교육 요인
Other Titles
An Analysis on School Education Factors Influencing on Students' Character : Focused on Moral & Social Dimensions, Self-Esteem
Authors
이윤희
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
한유경
Abstract
최근 학생들의 학교폭력, 자살, 학업중단, 일탈 등의 문제가 심각해지면서, 지적 역량과 함께 학생들의 인성 역량 함양이 학교교육의 핵심적인 책무성으로 강조되고 있다. 그 동안 우리나라 학교교육은 인지적 측면의 성과인 학업성취도의 향상을 중요시하고, 이를 향상시키기 위하여 다양한 노력을 기울인 반면에, 정의적 측면의 성과에 대한 관심은 매우 낮은 실정이었다. 이로 인해 학교교육 성과에 관한 국제비교 연구 결과를 살펴보면 학생들의 학업성취는 다른 국가들과 비교할 때 매우 높은 수준이지만 정의적 성취는 낮은 수준에 머무르고 있다. 따라서 학교교육의 목적 및 성과에 대한 재고를 통해 적극적으로 그 원인을 규명하고, 개선을 위한 노력을 기울일 필요가 있다. 학생들의 인성 역량을 함양시키기 위해서는 우선 학생들의 인성에 영향을 미치는 요인이 무엇인가를 밝혀내는 연구가 필요하다. 또한 학교에서의 인성교육을 위해서는 학생들의 인성에 영향을 미치는 요인을 연구함에 있어 학교 요인에 좀 더 관심을 기울일 필요가 있다. 하지만, 기존의 학교교육 성과를 분석하는 연구는 학생의 인지적 성과에 초점을 맞추고 학업성취도를 대상으로 하는 경우가 대부분이었기 때문에 학생의 학업성취도에 영향을 미치는 요인 분석은 많이 이루어졌지만, 학생들의 인성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구는 매우 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 최근 학교교육의 성과로 중요시 되고 있는 학생의 인성에 영향을 미치는 요인에 관하여 분석하여 학생의 인성을 향상시킬 수 있는 대안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다음의 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학생의 인성(도덕성, 사회성, 자아존중감)에 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 둘째, 학생의 학업성취도가 인성에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 학생의 인성(도덕성, 사회성, 자아존중감)에 영향을 미치는 변인과 학업성취도에 영향을 미치는 변인 간의 차이는 어떠한가? 각 연구문제는 초‧중‧고 전체와 학교급에 따라 분류하여 분석하였으며, 학생 개인 수준과 학교 수준으로 나누어 다층분석을 실시하였다. 본 연구에서 학업성취도는 학생들의 교과 성적으로 국어, 수학 점수로 구성하였고, 인성은 도덕성, 사회성, 자아존중감의 세 가지 세부 요소로 구성하였다. 이상의 연구 문제를 검증하기 위해 한국교육개발원에서 실시하는 ‘학교 교육 실태 및 수준 분석’ 조사의 2008(초등학교), 2009(일반계 고등학교), 2010(중학교), 자료를 사용하였으며 분석 방법으로는 위계적 선형모형(Hierachical Linear Model)을 사용하였다. 첫 번째 연구 문제인 학생의 인성에 영향을 미치는 요인 분석의 주요 결과는 다음과 같다. 학교수준의 투입 변수에서 학교의 소재지는 인성, 도덕성, 사회성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대도시에 사는 학생들이 그렇지 않은 학생들보다 인성 수준이 높은 경향으로 나타났다. 학교의 유형은 국․공립학교에 재학 중인 학생의 도덕성이 높은 것으로 나타났고, 남학교에 재학 중인 학생들의 도덕성이 남녀공학에 재학 중인 학생들에 비해 낮은 것으로 나타났다. 여학교는 고등학교에서 남녀공학에 비해 도덕성이 높은 반면, 사회성은 낮은 것으로 나타났다. 기초생활수급자 비율이 높은 학교일수록 학생의 사회성이 낮은 것으로 나타났다. 특히, 초등학교에서는 인성, 도덕성, 사회성 모두 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교원 1인당 학생 수가 많을수록 인성과 도덕성이 높은 것으로 나타났고, 학생 1인 교수학습공간 면적이 넓을수록 인성과 도덕성이 높은 것으로 나타났다. 학교수준의 과정 변수에서는 교장이 학업을 중시할수록 학생들의 도덕성이 낮은 것으로 나타났다. 또한 교사가 학업을 중시할수록 학생들의 사회성이 낮고, 교사가 인성을 중시할수록 학생들의 인성, 도덕성, 사회성이 모두 높은 것으로 나타났다. 교사의 생활지도 효능감이 높을수록 학생들의 도덕성이 높은 것으로 나타났고, 교사의 사기와 열의가 높을수록 학생들의 인성, 사회성, 자아존중감이 높은 것으로 나타났다. 학교에서 학생들의 자치활동을 중시할수록 학생들의 인성과 도덕성이 높은 것으로 나타났고, 교내 학교폭력 수준이 높을수록 학생들의 인성과 사회성은 낮은 것으로 나타났다. 학생수준의 투입 변수에서 어머니 학력, 가구소득, 교육비 수준이 높을수록 학생의 도덕성이 낮은 것으로 나타났다. 과정변수에서는 학생의 외재적인 학습동기가 높을수록 인성이 낮게 나타나는 반면 내재적 학습동기가 높을수록 학생의 인성이 높게 나타났다. 협력적 학습태도와 경쟁적 학습태도도 인성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 경쟁적 학습태도의 경우, 도덕성에는 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 입시 스트레스 또한 학생들의 인성에 부적 영향을 미치는 것으로 나타나 학생의 입시 스트레스가 높을수록 인성이 낮은 것으로 나타났다. 부모의 학업 지원은 지원이 많을수록 학생의 인성이 높은 것으로 나타난 반면, 부모의 정서 지원의 경우 학생들의 사회성에는 정적인 영향을 미치지만, 도덕성에는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부모 자녀 관계와 부모와의 식사 횟수는 학생의 인성에 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부모자녀관계가 좋을수록, 부모와의 식사 횟수가 많을수록 인성이 높은 것으로 나타났다. 두 번째 연구문제인 학생의 학업성취도가 인성에 미치는 영향을 분석한 주요 결과는 다음과 같다. 학생의 국어 성적은 인성에 정적 영향을 미치는 것으로 나타난 반면에 수학 성적은 사회성에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생의 국어 성적이 높을수록 인성, 사회성, 자아존중감이 높은 것으로 나타났고, 수학 성적이 높을수록 도덕성은 높지만 사회성은 낮은 것으로 나타났다. 세 번째 연구문제인 학생의 인성과 학업성취도에 영향을 미치는 변인 간의 차이를 분석한 주요 결과는 다음과 같다. 학교수준에서는 학교의 소재지, 설립유형, 학교유형, 기초생활수급자 비율, 학생 1인당 교수학습공간 면적, 자치활동 중시 변인은 학생의 학업성취도에는 유의미한 영향을 미치지 않지만, 학생의 인성에는 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교장과 교사의 태도는 교장이 학업을 중시할수록 학생의 학업성취는 높지만 도덕성은 낮은 것으로 나타났고, 교사가 인성을 중시할수록 학생의 인성을 높지만 학업성취도는 낮은 것으로 나타났다. 교사의 사기와 열의가 높을수록 학업성취도와 인성이 모두 높은 것으로 나타났고, 교내 학교폭력 수준은 학교폭력 수준이 높을수록 학업성취도가 높고, 인성은 낮은 것으로 나타났다. 학생 수준에서는 여학생의 학업성취도가 높은 반면에 자아존중감은 낮은 것으로 나타났고, 어머니의 학력, 경쟁적 학습태도, 사교육여부는 학업성취도에는 정적 영향을 미치지만 도덕성에는 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생이 경험하는 문화활동의 경우, 학생의 문화활동 경험횟수가 많을수록 인성은 높지만, 학업성취도는 낮은 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 통해 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 학교급에 따라 학생들의 인성에 영향을 미치는 요인에 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 학교에서 인성교육을 시행함에 있어 학교급별로 인성교육의 방향과 내용을 일관성 있게 연계시키는 것이 중요하지만, 학교급에 따른 특성이 있으므로 이를 고려하여 차별성 있는 맞춤형 인성교육내용과 방법을 체계화 할 필요가 있음을 보여주는 결과이다. 둘째, 인성에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 학교급뿐만 아니라 도덕성, 사회성, 자아존중감 등의 인성 요소별로 영향을 미치는 요인의 차이가 있음이 밝혀졌다. 특히 도덕성은 부모의 학력, 경쟁적 학습태도 등에서 사회성, 자아존중감과는 다른 결과를 보였다. 따라서 효과적인 인성교육을 통해 학생의 인성을 향상시키기 위해서는 먼저 인성의 요소별로 그 특성이 다른 것을 인지하고, 그 특성을 고려하여 각 요소별로 인성교육의 목표가 다르게 설정되어야 함을 알 수 있다. 셋째, 학교교육의 인지적 성과인 학업성취도와 정의적 성과인 인성에 영향을 미치는 요인 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 교사의 역할에 따라 차이를 보였다. 교사가 학업을 중시할수록 학생의 학업성취도는 높이지만 학생의 인성은 낮추고, 교사가 인성을 중시할수록 학생의 인성은 높이지만 학업성취도는 낮추는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 교사는 어느 한 영역으로 치우침 없이 학업과 인성을 균형 있게 강조할 필요가 있음을 알 수 있다. 연구 결과에 기초하여 인성 수준을 향상시키기 위한 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 학교의 평균 사회․경제적 배경의 영향을 보완할 수 있는 프로그램이 필요하다. 본 연구의 결과 학생의 가정변수를 통제한 후에도 학교의 평균 사회․경제적 배경은 학생들의 인성에 지속적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 초등학교와 중학교에서는 학교의 평균 사회․경제적 배경이 학업성취도와 인성에 모두 부적 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 학교의 노력을 통해 이러한 영향을 감소시킬 수 있는 방안을 강구해야 한다. 둘째, 학교교육의 성과를 평가할 때 인지적 영역의 학업성취도만을 평가하는 것이 아니라 정의적인 영역의 평가체제를 구축할 필요가 있다. 정의적인 영역의 평가는 학생뿐만 아니라 학부모, 교사까지 그 대상을 확대하여 종합적으로 평가하면 더욱 정확한 성과 평가가 가능할 것이다. 셋째, 초등학교에서 인성교육의 중요성을 더욱 강조할 필요가 있다. 연구 결과에 따르면 중학교, 고등학교에 비해 초등학교에서 학생의 인성에 유의한 영향을 미치는 학교 수준의 변수가 많이 나타났다. 이는 학교의 노력으로 학생들의 인성 수준이 향상될 수 있는 가능성을 제시한다고 볼 수 있으므로 초등학교부터 체계적인 인성교육을 통해 학생들의 인성 향상을 위한 노력을 기울일 필요가 있다.;Recently, with severe problems of students including school violence, suicide, dropout and deviation, cultivation of students' character capability, along with intellectual capability, is being emphasized as the key responsibility of school education. In our nation, school education has made various efforts for improving academic achievements, results of the cognitive aspect, while it has taken little interest in the result of the affective aspect. So, according to the international comparative studies on results of school education, students' academic achievements are at the very high level compared with those of other nations but at the low level for affective achievements. Accordingly, through reconsidering aims and results of school education, it's required to make efforts for examining its cause and making improvements. To cultivate students' character capability, most of all, it's necessary to conduct studies on factors influencing on students' character. In addition, for character education at school, it's required to take much interest in school factors when studying factors influencing on students' character. However, existing studies on analysis of school's educational outcomes focused on students' cognitive outcomes as for academic achievements. So, there have been many factor analyses influencing on students' academic achievements but there are few studies on factors influencing on students' character. Therefore, this study intends to analyze factors influencing on students' character, attracting attention as outcomes of recent school education, and present an alternative for improving their character. So, 3 research topics were set as follows. First, what's the factor influencing on students' character(moral, social dimensions, self-esteem)? Second, what's the effect of students' academic achievements on character? Third, what's the difference between variables influencing on students' character(moral, social dimensions, self-esteem) and variables influencing on the academic achievements? Research topics were analyzed dividing into the class of school, or elementary‧middle‧high school along with multi-level analysis, dividing into the levels of individual student and school. In this study, academic achievements refer to students' subject record, composed of their Korean Language and math grades. Character is composed of 3 detail elements, moral and social dimensions, self-esteem. To verify such research topics, this study used data from school educational conditions & levels survey by KEDI, especially for 2008(elementary), 2009(general high school) and 2010(middle school). As for the analytic method, a Hierarchical Linear Model was used. As for the first research topic analyzing factors influencing on students' character, main findings are as follows. As for the input variable of the school level, it shows that location of school has an effect on the character, moral and social dimensions. Students living in a large city have a high level of character than those not. As for the type of school, it shows that moral dimension of national․public school students is higher. In a boys' school, moral dimension of students is lower than that of coeducation. Girls' high school students have a higher moral dimension than coeducation, on the contrary, showing a lower social dimension. The more a school has beneficiaries for Basic Livelihood Security Act, the lower students' social dimension is. Especially, in elementary schools, it has a negative effect on character, moral and social dimensions. As there are many students for each teacher, it shows that character and moral dimension are higher. Also, as each student has a wide area for instruction․learning space, character and moral dimension are higher. As for the process variable, it shows that the more a principal values much of schoolwork, the lower students' moral dimension is. The more a teacher emphasizes schoolwork, the lower student's social dimension is, while the more a teacher values much of character, the higher students' character, moral and social dimensions are. Furthermore, the higher teacher's self-efficacy on life guidance is, the higher students' moral dimension is. Also, as a teacher has higher morale and enthusiasm, it shows that students' character, social dimension and self-esteem are higher. It reveals that culture valuing students' self-governing activity has a positive effect on their character and moral dimension. And, as the level of school violence is higher, students' character and social dimension are lower. As for the input variable of the student level, it shows that the higher mother's academic background, household income and educational expenses level are, the lower moral dimension is. As for the process variable, the higher students' external learning motive is, the lower their character is, while the higher internal learning motive is, the higher their character is. Cooperative and competitive learning attitudes also have a positive effect on character, however, in case of the competitive learning attitude, it has a negative effect on the moral dimension. As for stress of the entrance exams, in middle ‧high schools, it shows that the higher stress is, the lower students' character is. While students' character is at the high level as there are more academic supports from parents, in case of affective supports from parents, it has a positive effect on students' social dimension but a negative effect on their moral dimension. As for parent-child relationship and the number of mealtime with parents, it shows that both have a positive effect. When they have a positive relationship and a lot of mealtime together, their character is enhanced. As for the second research topic analyzing effects of academic achievements on students' character, main findings are as follows. It shows that students' Korean Language grades have a positive effect on their character, while math grades have a negative effect on their social dimension. The higher students' Korean Language grades are, the higher their character, social and emotional dimensions are. The higher students' math grades are, the lower their social dimension is. As for the third research topic analyzing difference in variables influencing on students' character and academic achievements, main findings are as follows. As for the level of school, it shows that variables of school location, establishment type, school type, rate of beneficiaries for Basic Livelihood Security Act, area for instruction․learning space per student, emphasis on self-governing activity have no significant effect on students' academic achievements but on their character. As for attitudes of a principal and a teacher, as the principal values much of schoolwork, students' academic achievements are higher but lower for the moral dimension. On the contrary, as a teacher values much of character, their character is higher but lower for academic achievements. As teacher's morale and enthusiasm are higher, both academic achievements and character are higher. As for the level of school violence, the higher violence level is, the higher academic achievements are but lower for character. As for the level of students, it shows that girl students have higher academic achievements but lower self-esteem. Also mother's academic background, competitive learning attitude and private education have a positive effect on academic achievements but a negative effect on the moral dimension. The number of cultural activities has a negative effect on academic achievements but a positive effect on character. Suggestions were derived from such research findings as follows. First, it shows that there's difference among influencing factors on students' character according to the class of school. When enforcing character education at the school field, maintaining articulation is important by grade or class. However, this finding shows that differentiated educational contents and methods should be systemized by the class of school. Second, as the result of analyzing factors influencing on character, it shows that there's difference among influencing factors by character elements including the moral, social and emotional dimensions in addition to the class of school. Particularly, moral dimension shows a different result from social and emotional dimensions in father's academic background and competitive learning attitude. Therefore, in order to enhance students' character through efficient character education, it's required to recognize characteristics of such elements and set a differentiated aim of character education by element considering such characteristics when setting a direction of character education. Third, it shows that there's a little difference between influencing factors on the academic achievements of the cognitive result of schooling and character of the affective result. As a teacher emphasizes schoolwork, students' academic achievements increase but their character lowers. As a teacher emphasizes character, character is enhanced but their academic achievements drop. Therefore, teachers need to give balanced emphasis to school work and character. Based on research findings, policy suggestions for improving the level of character are as follows. First, it's required to have a program that may complement effects of school's average socio․economic backgrounds. As the result of this study, after controling student's home variables, it shows that school's average socio․economic backgrounds have an effect continually. Especially, in elementary ․middle schools, they have a negative effect both on academic achievements and character. Accordingly, a measure should be taken to reduce such an effect through efforts by school. Second, for evaluation of school education outcomes, rather than evaluating only academic achievements of the cognitive area, it's required to construct an evaluative system for the affective area. Evaluation for the affective area needs to be done inclusively for expanded objects including parents and teachers in addition to students. Third, in the elementary school, importance of character education needs to be emphasized more significantly. According to the research findings, compared with middle․high schools, there were many variables of the school level having a significant effect in elementary schools. It suggests a possibility for improving students' character level by efforts of the school.
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