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지적장애 학생을 대상으로 한 음악교과의 음악치료교육중심 교수·학습 지도안 개발

Title
지적장애 학생을 대상으로 한 음악교과의 음악치료교육중심 교수·학습 지도안 개발
Other Titles
Intellectual Disability Special Education School Musical Lecture Teaching Method Guideline Development Aiming First and Second Grade of Elementary School Students
Authors
박은주
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
Music education considering individual needs, characters, and abilities of students with intellectual disability can provide musical experience suitable for special needs and abilities, making individual`s life rich by nurturing basic capacity of musical education and adapting it into daily life. In contrast, conventional musical education on special education school lacks in data for musical lecture appropriate for intellectual ability and chronological age of students and has short study data for various teaching methods, making unpolished musical education to be provided. In this study, a new developed teaching·learning guideline for first and second grade of elementary school students with intellectual disability is introduced to complement the problems in musical education of special education school. Restriction considered necessary are selected for achieving life-oriented unit and aim by analyzing contents structure of 2011 amended special education general education process, and it is comprised with three divided levels of student and educator activities according to function standard of student for educational and therapeutic goal. The developed teaching·learning guideline has been amended·complemented with two times of feedback through verification of two educators guiding music in special education school and two music therapists. Based on the guideline, 20 times of guide schedule and monthly guide plan for one semester is suggested for gradual and continual education activity. The characters of the developed guideline, the result of this study, are first, it makes available both educational and therapeutic approaches by dividing aim of one trial with educational and therapeutic goal. Second, it unifies and connects activation, understanding, and daily routine based on amended special education process music and the content structure per each trial. and it suggests learning contents and activities helping students to have detailed way of life based on musical activity and understanding by putting emphasis on ‘making daily routine’. Third, it is comprised with basic, main, and intensified activities for students with intellectual disability to approach to musical activity by stages in development activity among teaching·learning activity of one trial. Forth, it is designed to induce undergraduate students in special education school to have achievable learning activity according to their levels by suggesting different activities in 'Ga', 'Na', 'Da' stage in consideration of various disability features and levels. Fifth, it shows alternative activity for students with severe or multiple disabilities having difficulties in participation of learning activity according to contents of restriction and activity. Sixth, the guideline is developed based on music and content structure of 2011 amended special education general education process, designed to be used with special education national textbook now under complication. This study has focus on teaching·learning guideline development, not considering adaptation in real school education. But it will support general development of students with intellectual disability and realize various teaching methods with positive effect of musical therapy in music class of special education school. Furthermore, it will help develop various education activity programs and provide music class environment considering music therapeutic approaching method on special education general education process music education activity.;지적장애 학생들의 개별적인 특별한 요구 및 개성과 능력을 고려한 음악교육은 특별한 요구와 능력에 적합한 음악적 경험을 다양하게 제공함으로써 음악교육의 기본적인 능력을 길러주고 이를 일상생활에서 적용할 수 있게 하여 개인의 삶을 보다 풍요롭게 한다. 반면 현재 특수학교 현장에서의 음악교육은 학생들의 지적 수준 및 생활연령에 적합한 음악 수업의 자료가 부족하고 다양한 교수 방법에 대한 연구가 부족하여 여러 음악 영역의 수업이 이루어지지 못하고 있다. 본 연구는 특수학교 음악교육의 문제점을 보안하고자 지적장애를 가진 초등학교 1~2학년 학생들을 위하여 교수·학습 지도안을 개발하였다. 2011 개정 특수교육 기본교육과정의 내용체계를 분석하여 생활 중심의 단원과 음악과 목표를 이루기 위해 꼭 필요하다고 생각되는 제재를 선정하였고 교육적, 치료적인 목적에 따라 학생들의 기능 수준별로 나눈 세 수준의 학생 활동과 교사활동으로 구성하였다. 개발된 교수·학습 지도안은 특수학교에서 음악과를 지도하고 있는 교사 2명과 음악 치료사 2명의 검증을 거쳐 1차와 2차 피드백을 받아 내용을 수정·보완하는 과정을 거쳤다. 개발한 교수·학습 지도안을 바탕으로 단계적이고 연속적인 교육활동을 위하여 총 20차시의 지도 계획표와 한 학기 분량의 월별 지도 계획을 제시하였다. 본 연구의 결과로 개발된 교수·학습지도안의 특징으로는 첫째, 한 차시의 목적을 교육적 목적과 치료적 목적으로 나누어 교육적 접근과 치료적 접근이 동시에 가능하도록 하였다. 둘째, 각 차시별로 개정 특수교육 기본교육과정 음악과 내용 체계를 기초로 하여 활동, 이해, 생활화 영역이 통합되고 연계되도록 하며, ‘생활화’를 중시하여 음악 활동과 이해를 바탕으로 학생들이 구체적으로 생활화하는데 도움이 되는 학습 내용과 학습 활동을 제시하였다. 셋째, 한 차시의 교수·학습 활동 중 전개활동에서 지적장애 학생들이 음악활동에 단계적으로 접근할 있도록 기초 활동과 주요활동 그리고 심화 활동으로 구성하였다. 넷째, 특수학교에 재학 중인 학생들의 다양한 장애 특성과 수준을 고려하여 가, 나, 다 세 수준으로 나누어 각각 다른 활동을 제시하므로 수준별로 성취 가능한 학습 활동을 할 수 있도록 유도였다. 다섯째, 제재의 내용 혹은 활동에 따라 학습 활동에 참여가 어려움을 갖는 중도·중복장애 학생을 위한 대안활동을 안내하였다. 여섯째, 개발된 교수·학습 지도안은 2011 개정 특수교육 기본교육과정의 음악과 내용체계를 바탕으로 개발하여 지금 편찬 중인 특수교육 국정 교과용 도서와 함께 활용할 수 있도록 하였다. 본 연구에서는 교수·학습 지도안 개발까지로 그 범위를 한정하였기 때문에 실제 학교 현장에서의 적용 후 결과는 포함하지 않은 대신, 전문가를 통한 두 차례의 교수·학습 지도안 검증을 통해 타당도가 있음을 확인하였다. 개발된 교수·학습 지도안은 특수학교 음악교과 수업 현장에 적용시킴으로써 지적장애를 가진 학생들의 전반적인 발달을 지원할 수 있을 뿐 아니라 특수학교 음악교과 수업에 음악치료의 긍정적 영향을 부가한 다양한 교수 방법의 구현을 가능하게 할 것이다. 나아가 특수교육 기본교육과정 음악과 교육활동 내용에 음악 치료적 접근 방법을 고려한 다양한 교육활동 프로그램의 개발 및 음악 수업 환경을 제공하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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