View : 22 Download: 0

체육교사가 인지하는 타 교과 교사의 체육교사에 대한 인식이 직업정체성에 미치는 영향

Title
체육교사가 인지하는 타 교과 교사의 체육교사에 대한 인식이 직업정체성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Career Identity of Physical Education Teachers on Other Subject Teachers' Recognitions of Physical Education Teachers
Authors
서인정
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 인천광역시 중학교에 근무하는 체육교사들을 대상으로 체육교사가 인지하는 타 교과 교사의 체육교사에 대한 인식이 체육교사의 직업정체성에 어떠한 영향을 미치는 가를 분석하는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 체육교과협의회 연수프로그램에 참가한 인천시 교육청 산하 5부 교육지원청(동부, 서부, 남부, 북부, 강화)에 속한 56개교 143명의 체육교사들에게 설문조사를 하였다. 담당 장학사에게 설문지 조사에 대한 협조를 구하여 설문지를 배부한 후 자기기입형식으로 기입하게 하고 회수하였다. 이 설문조사는 무선 표집방법으로 선정하여 실시하였으며 무효한 설문지 없이 총 143부를 최종으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS-WIN 17.0을 이용하여 분산분석(one-way ANOVA)과 다중회귀분석을 통해 분석되었으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 체육교사의 배경변인에 따른 타 교과 교사의 인식 차이를 분석한 결과, 연령, 교직경력에서는 직무수행 능력 차이가 유의하지 않았으며, 학력에 따라서도 유의한 차이를 보이지 않았으나, 학력이 높을수록 직무수행 점수가 다소 높은 경향을 보였다. 직업책무성 능력에서는 교직경력과 학력에 따라 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 연령에 따라서는 직업책무성 능력에 유의한 차이가 있었다. 학습지도 능력에서는 연령, 교직경력과 학력에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 직업헌신·신념 능력에서도 연령, 교직경력과 학력에 따라 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 체육교사의 배경변인에 따라 체육교사의 직업정체성의 차이를 분석한 결과, 인간관계 능력에서는 교직경력과 학력에 따른 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 연령에 따라서는 인간관계 능력에 유의한 차이가 있었다. 직업정체성 요인들 중 하나인 근무환경에서는 연령, 교직경력과 학력에 따른 유의한 차이가 없었다. 자아성장 가능성 측면에서는 학력에 따른 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나, 연령과 교직경력에 따라 유의한 차이가 있었다. 교직연구 활동 능력에서도 연령, 교직경력과 학력에 따른 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 성장한계를 느끼는 측면에서는 연령, 교직경력과 학력에 따라서 모두 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 다중역할 능력에서는 연령, 교직경력과 학력 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 체육교사가 인지하는 타 교과 교사의 체육교사에 대한 인식이 체육교사의 직업정체성에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 네 개의 독립변수 중 통계적 유의성 검정결과, 학습지도와 직업헌신ㆍ신념은 유의하지 않아 제외되었고, 모형에 포함된 직업책무성과 직무수행 변수는 유의확률 .000으로 체육교사들의 직업정체성을 유의하게 설명되었다. 독립변수의 상대적 기여도를 나타내는 표준화 계수에 의하면 직업책무성, 직무수행의 순으로 직업정체성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 연구결과에 나타난 것과 같이 체육교사는 전문적인 교사 교육이 직무수행에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 인식하여 자기 계발을 위한 노력의 필요성을 인식할 수 있을 것이다. 또한 체육교사들의 직업정체성을 잘 다듬기 위해서는 초임 시절에 가지는 높은 자아성장 가능성을 계속 유지하기 위해 노력해야 함을 인식하는 데 도움을 줄 것이다. 마지막으로 체육교사의 직업정체성을 잘 형성하기 위해서 직업책무성과 직무수행 능력을 향상시켜 나가는 것이 중요한 요인임을 체육교사가 인식함으로써 보다 나은 체육교사로 성장해 나갈 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to consider the effect of other subject teachers' recognition of physical education teachers on career identity of physical education teachers. A total of 143 physical education teachers who have participated in Physical Education Subject Conference held in Incheon were surveyed. For the survey, the researcher visited organizations directly, distributed and collected the survey questionnaires. This survey put into random sampling and analyzed a total of 143 questionnaires without invalid data. As for the method of data processing, independent samples one-way ANOVA were carried out to determine the difference in the degree of other subject teachers' recognitions and career identity of physical education teachers depending on the demographic characteristics. First, by analyzing other subject teachers’ recognitions depending on their demographic characteristics, this study draws several findings. It is found that there is a difference in job responsibility depending on ages, but teaching career and academic abilities do not have significant effect on other subject teachers' recognitions. Also, there is no difference in job performance depending on ages, teaching career and academic abilities. But, physical teachers who have higher academic abilities are on slightly higher job performance. Furthermore, there is not a difference in instruction of learning, depending on ages, teaching career and academic abilities. Second, a difference is found in relationships, depending on ages, not on teaching career and academic abilities in terms of the difference on career identity of physical education teachers. In addition, there is a difference on self-growth potential depending on ages and teaching career, but not on academic abilities. Also, there is a difference on growth limit depending on ages, teaching career and academic abilities. Third, by analyzing the effect of other subject teachers' recognitions of physical education teachers on career identity with four independent variables, instruction of learning and career devotion belief are not included in the model. Other variables, job responsibility and job performance of physical education teachers, have a significant effect on their career identity. As the result, a professional teacher training for physical education teachers has a positive effect on their job performance, so that physical education teachers can recognize the need for self-development efforts. Moreover, in order for physical education teachers to form a better career identity, it is important to maintain high self-growth potential during starting days. Finally, by recognizing improvements of their job responsibility and job performance abilities are significant factors to form a better career identity, physical education teachers will be better physical education teachers in the end.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE