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유아의 선호색조와 유아용 그림책 색조와의 상관관계 연구

Title
유아의 선호색조와 유아용 그림책 색조와의 상관관계 연구
Other Titles
The Research for the Tone Preference of Children and the Tone of Illustrations in Children’s Picture Books
Authors
홍기희
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
그림책은 유아기에 처음으로 경험하는 책이다. 그림책을 통하여 유아는 말하기, 듣 기, 쓰기, 읽기를 모두 자극하여 언어표현, 회상, 기억, 이해, 읽기 등의 언어적 발달 을 이루게 한다. 또한 책에 나타나 있는 등장 인물들의 행동을 통해, 대인관계 형성, 자 아 개념 형성, 성 역할 개념 형성 등 사회적 발달도 이루게 하며 이 과정에서 유아는 상 상력과 즐거움을 갖고 정서적인 인식과 조절기술을 발달시켜 정서적 발달도 이루게 한 다. 이와 같이 유아들은 그림책에서 교육적인 효과 뿐만 아니라 즐거움을 얻기 때문에 그림책은 유아발달에 큰 영향을 미친다. 그러나 아동도서의 소비 행태에 관한 연구 결과에서 보면 유아나 아동을 위한 도서에 있어서 책을 읽는 대상은 유아나 아동임에 비해, 아동 도서의 구입 시 결정권은 주로 엄마에게 있으며(80%), 자녀 자신이 구입을 결정하는 경우는 3.7%밖에 되지 않는다고 한 다. 이 결과를 통해 보면 유아 도서의 구입 경우 자녀 자신이 구입을 결정자는 경우는 3.7%이하라고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 유아 도서의 경우 독자와 책의 구입자가 다르다는 사실에서 출발하여 유아 도서의 대부분을 구입하는 부모들이 아이의 시각에서 책을 선택하고 있는지에 대하 여 색조(tone)의 측면에서 바라보는 연구로서 그 방법과 내용은 다음과 같다. 1. 연구 대상의 발달 단계에 맞는 인지 발달과 시지각 경험의 중요성, 시지각 경험으로서의 그림책 일러스트레이션, 유아와 색채에 대한 이론적 배경에 대해 고찰하였다. 2. 유아의 시각을 이해하는데 실증적인 확인을 위해 유아들의 색채선호에 대한 설문조사를 실시하였다. 첫번째 조사는 동일한 그림을 선명한 색으로 구성한 그림과 차분한 색으로 구성한 그림으로 아이들의 색조 선호조사를 실시하였다. 두번째 조사는 색상표만을 이용하여 아이들이 좋아하는 색에 대한 선호조사를 실시 하였다. 아이들의 집중도를 고려하여 15분 내외로 어린이집 교사의 도움을 받아 개 별조사로 실시하였다. 3. 분석 자료로 선정된 그림책에서 사용된 색조를 분석하였다. 그림책 선정은 온라인 서점과 국내 유명 사이트 등 6개 업체에서 선정한 유아 대상 베스트셀러와 세계적으로 명성있는 볼로냐 라가치상, 국제 안데르센상,뉴욕타임즈 선정 우수그림책상, 칼데콧상, 케이트 그린어웨이상 등을 수상한 도서 중 색조표현에 있어 각기 다른 특성을 가진 작품 20권을 선정하였다. 그 중에서 예비연구에서 설문에 참여했던 2년 3개월~4년 6개월(만3세~5세)의 자녀가 있는 어머니 32명이 그들이 구입하고자 하는 책 10권을 선택하여 주었다. 분석 자료로 선정된 13권의 그림책에서 색채를 추출하여 먼셀의 10색상환에 대입시켜 그 분포도를 통하여 사용된 색채의 종류를 알아보고, 색채 조화를 주목적으로 한 컬러 시스템인 P.C.C.S에 의한 톤(Tone)분류로 그림책에 사용된 톤에 대한 이미지 를 파악하여 사용된 색조를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다 첫째, 유아의 선호 색조에 대한 실험에서 유아는 vivid tone과 bright tone을 더 선 호하는 것으로 나타났고, 유아의 월령이 어릴수록 더욱 vivid tone과 bright tone을 더 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 책의 구입 당사자로서 어머니는 책을 구입할 때 가장 영향을 많이 받는 부분은 아이가 좋아하는 것이라기보다는 베스트셀러 순위, 서평, 주위의 추천, 수상도 서의 여부가 더 많은 영향을 미치고 있었다. 셋째, 어머니가 자신의 자녀에게 사주고 싶은 책을 선정하여 tone분석을 실시한 결과 는 밝고 원색적인 vivid tone과 bright tone보다는 strong tone, soft tone, deep tone 등의 차분하면서 세련된 인상의 tone을 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 종합하여 볼 때, 유아가 선호하는 색조는 문화· 환경 등의 영향으로 개인차가 발생하지만 5세 이전에는 신체 발달의 영향으로 유아가 지각할 수 있는 원색 이나 밝은 색을 선호한다는 연구 결과와 동일하게 유아의 색조 선호도 실험에서도 유 아는 밝고 원색의 톤을 더 선호하는 것으로 나타났다. 그러나 책의 구입 당사자인 어 머니는 유아의 이러한 색에 대한 필연적인 선호보다는 언론이나 주위의 영향으로 인하 여, 유아의 시각이 아닌 자신의 시각에서 책을 선택하고 있었다. 따라서 유아가 선호하는 색조와 어머니가 아이에게 사주고 싶은 책의 색조에서는 차이를 보이고 있었다. 부모들은 유아기에 그림책이 중요하며 그림책 읽기가 필요함을 인식하고 있으나 어 떤 그림책이 자녀에게 적절한지의 기준에 대해서는 잘 알지 못하고 있다. 매일매일 쏟아지는 많은 책들 속에서 내 아이에게 적절한 색을 선택하는 것은 결코 쉬운일이 아니다. 아무리 교육적으로 좋은 책이고 훌륭한 일러스트레이션으로 권위있는 상을 받은 책이라 할지라도 그것을 보게 되는 아이가 아무런 감흥을 받을 수 없다면 그것은 의미 없는일 일 것이다. 따라서 책의 구입 당사자로서의 부모는 수많은 그림책 중에서 자녀의 발달에 적합한 그림책을 선택하기 위해 자녀의 흥미, 요구, 배경, 심리적 상태를 고려함 은 물론이고, 무엇보다도 그들의 발달 단계를 고려하여 그림책을 선택할 필요가 있다. 또한 책을 만드는 일러스트레이터나 출판사에서도 “잘 팔리는 책=좋은 책”이라는 생각을 버리고, 유아의 시각과 발달 단계를 고려한 책을 만들어야 한다. 그림책을 만드는 일러스트레이터는 ‘작가정신’ 혹은 ‘개성’이라는 이유에서 자신의 색을 고집하는 경우가 많다. 그러나 그림책은 소장용이 아니라 아이가 그것을 보고 느낄 때 가치가 있는 것이다. 따라서 무엇보다도 유아의 입장에서 그리고 만들어진 그림책을 만들고 선택하기 위한 어른들의 노력이 요구되어 진다.;Picture books are the first books that children experience in their early childhood. Picture books can stimulate listening, speaking, reading, and writing of children so as to achieve linguistic development for children such as verbal expression, recalling, remembering, understanding, reading. In addition, picture books can lead social development of children such as interpersonal relationship, self-concept formation, gender role-concept formation through the actions of the characters that appear in the stories. In this process, children have fun with imagination, and they can evolve emotional development with emotional awareness and emotional regulation. Likewise, children get pleasure as well as educational effects from picture books and they have a huge impact on infant development. A Study on Consumption Patterns of Children’s book, however, shows mothers usually make final decision to purchase children’s books (80%), only 3.7% of children can make her/his own final decision, even though these books are for infants or children. This result shows less than 3.7% of children can purchase her/his own books. Thus, this study starts at the fact that the purchaser and the readers are different in the case of children’s book, and focus whether the parents who purchase most of the children’s book select the books on the children’s perspectives, especially about the aspect of tone. The method and the contents of this study are following: 1. considering theoretical background about the level of cognitive development according to the level of developmental stage of the subject, the importance of visual perception, picture book illustration as visual perception, infant and the tone. 2. conducting survey research on the tone preference of infants to identify empirical confirmation to understand children’s perspectives. the first tone preference survey research was conducted between the same pictures, each composed of vivid tone and soft tone. the second tone preference survey research was conducted as using color-chips. It was conducted individual investigation within 15 minutes, with considering the concentration abilities of children, and with the help of the teachers of the child care center. 3. analysing the tone used the selected picture books. The selected 20 picture books among children best sellers, Bologna Ragachi Award, Caldecott Award, Kate Green-away Award had unique characters in color expression. 32 mothers who had children at the age of 3~5 (from 2 year 3 month to 4 year 6 month) and had participated in the primary survey research selected 10 picture books as they wanted to purchase. Then the colors of the selected 13 picture books as analysis data were extracted and substituted Munsell hue circle. Throughout the distribution, the kinds of colors could be recognized, and the tone and the image used in the picture books could be analysed by the tone classification with the P.C.C.S color system which of the purpose is the harmony of colors. The results of this study are following: 1. In the survey research of the preference of infants, the evidence presented that infants preferred vivid tone and bright tone. It appeared that the younger the infants were, the more they preferred the vivid tone and bright tone. 2. As the person who directly purchase picture books, mothers usually got more effects on the Bestseller rankings, book reviews, recommendationsaround, awards of the book, rather than the preference of the children. 3. With the tone analysis results on the selected books which mother wanted to buy her children, it was appeared that mothers preferred calm and chic impression, including strong tone, soft tone, deep tone rather than vivid tone, bright tone. To synthesize these results, infants preferred shows difference between individuals under the cultural·environmental influence, however, the infants under the age of 5 preferred vivid color and bright color as they can perceive, with the effect of the physical development. The survey research on the color preference in this study also showed that infants preferred brighter and vivider tone. Nevertheless, mothers who purchase picture books usually selected books on the perspective of their own, not on the perspective of children, according to the media or the recommendations around rather than the inevitable physical preference of the children. Therefore, the preferences of the mothers and the children of the picture books are quite different. The parents know that picture books are essential and reading picture books are necessary, but does not know well about the standards which picture books are proper for their children. It is not easy to choose proper color for one’s children among everyday-pouring many books. It could be meaningless if the reader could not be inspired, even though the books are much educational and won prestigious awards with great illustrations. Therefore, the parents who want to select proper picture books should consider the interests, needs, backgrounds, psychological states of their children, as well as the own steps of their development stage to purchase suitable picture books. Furthermore, the illustrators or the publication agencies of picture books should make books to consider the perspectives and the development stages of infants, also should not regard that ‘the bestseller books = good books’. Some illustrator tends to insist his/her own color under the name of ‘strong individuality’ or ‘artistic spirit’. The picture books, however, are not for collectors, but for children who read them and feel them. Above all, the efforts of adults that try to make and select picture books on the perspectives of children are required.
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