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EFL Writing Teacher Training for Responding to Student Writing

Title
EFL Writing Teacher Training for Responding to Student Writing
Other Titles
학생 작문에 교사 피드백을 위한 교사 훈련 : 한국 영어 교사 사례 연구
Authors
진수경
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최연희
Abstract
본 논문은 교사 훈련이 학습자 작문에 주는 교사 피드백에 대한 교사의 인식과 실제 교사 피드백에 어떻게 영향을 미치는지 조사하였다. 연구대상자는 4명의 한국 영어 교사와 14명의 한국 대학생들이 참여하였다. 교사들은 2주간의 교사 피드백을 위해 제작된 훈련 과정에 참여하였다. 교사 훈련 과정은 교사 피드백에 관련된 선행연구와 교재 읽기, 토론, 학생 작문에 피드백을 주는 활동, 본인 피드백의 분석 활동 등을 포함하였다. 연구 기간 6주 동안 학생들은 네 개의 작문을 하였고 담당 교사로부터 받은 피드백을 활용하여 재고하였다. 교사와의 인터뷰를 통하여 훈련 과정이 교사의 피드백에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치는지 조사하였다. 교사 훈련 전후에 학생들 작문에 준 교사 피드백과 학생 작문과 재고를 분석하여 훈련이 실제 교사 피드백에 어떠한 영향을 미치는지 측정하였다. 실험 결과, 교사의 학습경험과 작문 수업 경험이 교사의 피드백에 대한 인식에 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 작문 수업 경험이 적은 교사는 자신의 학습경험에 비추어 교사 피드백이 학습자 쓰기 능력 발달에 도움을 줄 수 있는 영역은 한정되어 있다고 인식하였다. 작문 수업 경험이 상대적으로 많은 두 교사는 자신의 학습 경험뿐만 아니라 이전 수업경험과 쓰기 교육에 대한 배경 지식이 교사 피드백에 대한 교사의 인식에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 교사 훈련 과정 후, 수업 경험이 적은 교사는 피드백에 대해 좀더 균형적인 인식을 갖게 되었다. 수업 경험이 상대적으로 많은 교사는 피드백에 대한 인식은 바뀌지 않았으나 학생이 재고에 자신의 피드백 활용에 대한 의식이 강해졌다고 보고하였다. 교사 훈련 전후 교사 피드백 분석 결과, 교사의 피드백에 대한 인식이 실제 교사 피드백에 반영되는 것으로 밝혀졌다. 훈련 전에 작문의 내용이나 구성에 대한 피드백은 학생 작문에 도움이 되기 어렵다고 인식한 교사는 글의 내용이나 구성에 대한 피드백을 거의 주지 않았다. 언어 오류 교정이 장기적인 학생 쓰기 능력 개발에 도움이 되지 않는다고 인식한 교사는 본인의 피드백에서 오류 교정을 제한적으로 주었다. 교사 훈련 과정 후, 수업 경험이 적은 교사는 피드백은 좀 더 균형적으로 학생 작문의 모든 영역에 대해 피드백을 주게 되었다. 학생들의 피드백 활용에 대한 의식이 강해졌다는 두 교사는 교사 훈련 이후 좀더 구체적인 코멘트를 주었고, 문제점을 지적하는 피드백이 감소하는 대신 재고를 위한 제안을 하는 피드백과 글의 좋은 점을 지적하는 피드백이 증가하였다. 인터뷰 결과, 교사들은 교사 훈련 과정 중 본인의 피드백 분석 활동과 토론을 통하여 자신의 피드백을 재평가 하여 피드백에 대한 인식을 바꾸는데 영향을 미쳤다고 보고하였다. 또한, 자신의 피드백이 학생 재고에 미치는 영향을 분석하는 활동을 통하여 학생의 교사 피드백 활용에 대한 의식을 강화하게 되었다고 하였다. 이러한 결론은 교사 교육 과정에 있어서 교사가 자신의 교수법에 대한 재평가와 학습자에 대한 의식을 높이는 기회를 교사들에게 제공해야 한다는 점을 시사한다. ;The present study investigated the connection of teacher training, teachers' beliefs concerning feedback, and their feedback practices. Four Korean English teachers and 14 university EFL learners participated in the study. A teacher feedback training program was designed based on the participating teachers' needs. The two-week training program included three components: reading literature in writing instruction and teacher feedback, activities in practice and reflection of teacher feedback, and discussions. Over a period of six weeks, the students completed four writing tasks. The student revised their essay after receiving feedback on their first draft. The teacher feedback, the student writing and revision were analyzed to investigate the impact of teacher training on teachers' feedback practices. Teachers' beliefs regarding teacher feedback were explored through in-depth interviews before and after the training program. The teacher interviews revealed that teachers' beliefs regarding feedback were influenced by the teachers' previous experience as an L2 language learner and experience as a writing teacher. The beliefs about teacher feedback for the teachers who had less teaching experience were strongly influenced by their own experience as language learners. Based on their experience, they believed certain areas in writing could not be developed or helped with teacher feedback. The teachers with more teaching experience held a more balanced view of teacher feedback and their beliefs were surmized to have been based on their experience as writing teachers, their knowledge of teacher feedback, as well as their experience as L2 language learners. After the training, the less-experienced teachers reevaluated their beliefs about teacher feedback. The experienced teachers have reported that their beliefs about teacher feedback have not changed, but that they became more aware of the students' use of their feedback. The analysis of the teacher feedback revealed a strong connection between the teachers' beliefs and their feedback practices. The more experienced teachers focused on all areas of student writing in their feedback. The teachers with less teaching experience emphasized or neglect certain areas in their feedback based on their beliefs about feedback. After the training, the less-experienced teachers gave more balanced feedback. More text-specific comments, less critical comments, and more detailed suggestions for revision were found in the post-training feedback of experienced teachers. Two components in the teacher training program have been found to trigger the changes in the teachers' beliefs and feedback practices: awareness of own practice and awareness of students' use of feedback. The teachers found the reflection activities, analyzing own feedback and analyzing the impact of own feedback on student revision, as most helpful. They commented that the reflection activities and discussions helped them reevaluate their own practices and view teacher feedback as a form of communication with the students. The findings of this study suggest the key role of reflection in teacher education programs.
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일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
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