View : 1324 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최연희-
dc.contributor.author진수경-
dc.creator진수경-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000070145-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204102-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070145-
dc.description.abstract본 논문은 교사 훈련이 학습자 작문에 주는 교사 피드백에 대한 교사의 인식과 실제 교사 피드백에 어떻게 영향을 미치는지 조사하였다. 연구대상자는 4명의 한국 영어 교사와 14명의 한국 대학생들이 참여하였다. 교사들은 2주간의 교사 피드백을 위해 제작된 훈련 과정에 참여하였다. 교사 훈련 과정은 교사 피드백에 관련된 선행연구와 교재 읽기, 토론, 학생 작문에 피드백을 주는 활동, 본인 피드백의 분석 활동 등을 포함하였다. 연구 기간 6주 동안 학생들은 네 개의 작문을 하였고 담당 교사로부터 받은 피드백을 활용하여 재고하였다. 교사와의 인터뷰를 통하여 훈련 과정이 교사의 피드백에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치는지 조사하였다. 교사 훈련 전후에 학생들 작문에 준 교사 피드백과 학생 작문과 재고를 분석하여 훈련이 실제 교사 피드백에 어떠한 영향을 미치는지 측정하였다. 실험 결과, 교사의 학습경험과 작문 수업 경험이 교사의 피드백에 대한 인식에 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 작문 수업 경험이 적은 교사는 자신의 학습경험에 비추어 교사 피드백이 학습자 쓰기 능력 발달에 도움을 줄 수 있는 영역은 한정되어 있다고 인식하였다. 작문 수업 경험이 상대적으로 많은 두 교사는 자신의 학습 경험뿐만 아니라 이전 수업경험과 쓰기 교육에 대한 배경 지식이 교사 피드백에 대한 교사의 인식에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 교사 훈련 과정 후, 수업 경험이 적은 교사는 피드백에 대해 좀더 균형적인 인식을 갖게 되었다. 수업 경험이 상대적으로 많은 교사는 피드백에 대한 인식은 바뀌지 않았으나 학생이 재고에 자신의 피드백 활용에 대한 의식이 강해졌다고 보고하였다. 교사 훈련 전후 교사 피드백 분석 결과, 교사의 피드백에 대한 인식이 실제 교사 피드백에 반영되는 것으로 밝혀졌다. 훈련 전에 작문의 내용이나 구성에 대한 피드백은 학생 작문에 도움이 되기 어렵다고 인식한 교사는 글의 내용이나 구성에 대한 피드백을 거의 주지 않았다. 언어 오류 교정이 장기적인 학생 쓰기 능력 개발에 도움이 되지 않는다고 인식한 교사는 본인의 피드백에서 오류 교정을 제한적으로 주었다. 교사 훈련 과정 후, 수업 경험이 적은 교사는 피드백은 좀 더 균형적으로 학생 작문의 모든 영역에 대해 피드백을 주게 되었다. 학생들의 피드백 활용에 대한 의식이 강해졌다는 두 교사는 교사 훈련 이후 좀더 구체적인 코멘트를 주었고, 문제점을 지적하는 피드백이 감소하는 대신 재고를 위한 제안을 하는 피드백과 글의 좋은 점을 지적하는 피드백이 증가하였다. 인터뷰 결과, 교사들은 교사 훈련 과정 중 본인의 피드백 분석 활동과 토론을 통하여 자신의 피드백을 재평가 하여 피드백에 대한 인식을 바꾸는데 영향을 미쳤다고 보고하였다. 또한, 자신의 피드백이 학생 재고에 미치는 영향을 분석하는 활동을 통하여 학생의 교사 피드백 활용에 대한 의식을 강화하게 되었다고 하였다. 이러한 결론은 교사 교육 과정에 있어서 교사가 자신의 교수법에 대한 재평가와 학습자에 대한 의식을 높이는 기회를 교사들에게 제공해야 한다는 점을 시사한다. ;The present study investigated the connection of teacher training, teachers' beliefs concerning feedback, and their feedback practices. Four Korean English teachers and 14 university EFL learners participated in the study. A teacher feedback training program was designed based on the participating teachers' needs. The two-week training program included three components: reading literature in writing instruction and teacher feedback, activities in practice and reflection of teacher feedback, and discussions. Over a period of six weeks, the students completed four writing tasks. The student revised their essay after receiving feedback on their first draft. The teacher feedback, the student writing and revision were analyzed to investigate the impact of teacher training on teachers' feedback practices. Teachers' beliefs regarding teacher feedback were explored through in-depth interviews before and after the training program. The teacher interviews revealed that teachers' beliefs regarding feedback were influenced by the teachers' previous experience as an L2 language learner and experience as a writing teacher. The beliefs about teacher feedback for the teachers who had less teaching experience were strongly influenced by their own experience as language learners. Based on their experience, they believed certain areas in writing could not be developed or helped with teacher feedback. The teachers with more teaching experience held a more balanced view of teacher feedback and their beliefs were surmized to have been based on their experience as writing teachers, their knowledge of teacher feedback, as well as their experience as L2 language learners. After the training, the less-experienced teachers reevaluated their beliefs about teacher feedback. The experienced teachers have reported that their beliefs about teacher feedback have not changed, but that they became more aware of the students' use of their feedback. The analysis of the teacher feedback revealed a strong connection between the teachers' beliefs and their feedback practices. The more experienced teachers focused on all areas of student writing in their feedback. The teachers with less teaching experience emphasized or neglect certain areas in their feedback based on their beliefs about feedback. After the training, the less-experienced teachers gave more balanced feedback. More text-specific comments, less critical comments, and more detailed suggestions for revision were found in the post-training feedback of experienced teachers. Two components in the teacher training program have been found to trigger the changes in the teachers' beliefs and feedback practices: awareness of own practice and awareness of students' use of feedback. The teachers found the reflection activities, analyzing own feedback and analyzing the impact of own feedback on student revision, as most helpful. They commented that the reflection activities and discussions helped them reevaluate their own practices and view teacher feedback as a form of communication with the students. The findings of this study suggest the key role of reflection in teacher education programs.-
dc.description.tableofcontentsI. INTRODUCTION 1 A. Purpose of the Study 2 B. Research Questions 5 C. Organization of the Study 6 II. LITERATURE REVIEW 8 A. Teacher Feedback 8 1. The Roles of Teacher Feedback 8 2. Types of Teacher Feedback 10 B. Studies in Teacher Feedback 14 1. The Effects of Teacher Commentary 14 2. The Effects of Error Correction 23 3. Research on Teacher Feedback Practice 30 C. Teachers as Feedback Providers 37 1. Teacher Feedback Education Programs for Writing Teachers 37 2. Studies in Education Programs for Writing Teachers 45 III. METHODOLOGY 48 A. Teacher Feedback Training Program 48 1. Components for Effective Teacher Feedback 48 2. Components of the Teacher Feedback Training Program 51 3. Outline of the Training Program 55 B. Participants 60 1. The Teachers 61 2. The Students 62 C. Materials 63 1. Teacher Feedback Training Materials 63 2. Writing Tasks 64 3. Interview Questions 65 D. Data Collection Procedures 65 E. Data Analysis 68 1. Teacher Feedback Analysis 68 2. Teacher Interview 77 3. Student Writing Quality 78 4. Student Use of Teacher Feedback 78 IV. RESULTS AND DISCUSSION 80 A. Case One: Heeyoung 80 1. Teacher Background 80 2. Teacher Feedback Pattern 83 3. Teacher Feedback and Student Writing 94 B. Case Two: Saera 101 1. Teacher Background 101 2. Teacher Feedback Pattern 102 3. Teacher Feedback and Student Writing 110 C. Case Three: Sohyun 116 1. Teacher Background 116 2. Teacher Feedback Pattern 119 3. Teacher Feedback and Student Writing 124 D. Case Four: Jungwon 132 1. Teacher Background 132 2. Teacher Feedback Pattern 135 3. Teacher Feedback and Student Writing 145 E. Main Findings 151 F. Factors Influencing Teachers' Beliefs and Feedback Practices 157 1. Teachers' Background Influencing Teacher Feedback Practices 159 2. Components in Teacher Feedback Training Influencing Teacher Feedback Practices 163 V. Conclusion 166 A. Teachers' Beliefs, Feedback Practices, and Teacher Feedback Training 166 B. Pedagogical Implications 170 C. Suggestions for Further Studies 172 REFERENCES 175 APPENDICES 188 A. Teacher Feedback Training Materials 188 1. Handout for Activities on Teacher Commentary Practice 188 2. Handout for Activities on Corrective Feedback Practice 190 3. Handout for Activities on Feedback Analysis 192 B. Teacher Feedback Samples 194 1. Heeyoung's Pre-Training Feedback Sample 194 2. Heeyoung 's Post-Training Feedback Sample 195 3. Saera's Pre-Training Feedback Sample 197 4. Saera 's Post-Training Feedback Sample 198 5. Sohyun's Pre-Training Feedback Sample 199 6. Sohyun 's Post-Training Feedback Sample 200 7. Jungwon 's Pre-Training Feedback Sample 201 8. Jungwon 's Post-Training Feedback Sample 203 C. Analytic Scoring Rubric 205 ABSTRACT IN KOREAN 207-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7092113 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleEFL Writing Teacher Training for Responding to Student Writing-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.subtitleA Case Study of English Teachers-
dc.title.translated학생 작문에 교사 피드백을 위한 교사 훈련 : 한국 영어 교사 사례 연구-
dc.format.pagexvi, 209 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 영어교육학과-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE