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자기 주도적 학습태도와 일러스트레이터 프로그램 활용 능력 향상을 위한 교수법 연구

Title
자기 주도적 학습태도와 일러스트레이터 프로그램 활용 능력 향상을 위한 교수법 연구
Other Titles
Research of Teaching Methods for Improving of Self-initiating Learning Attitude and Illustrator Program Skills: Focused on Visual Design Class in the First Grade of Specialized High School
Authors
손보영
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
본 연구는 자기 주도적 학습태도와 일러스트레이터 프로그램 활용 능력 향상을 위한 교수법을 연구하는 것을 목적으로 한다. 전문계 고등학교 학생들을 교육하는데 있어서의 어려움과 학생들의 학습의욕 저하, 열등감, 낮은 자존감, 무기력, 공부와 꿈에 대한 무관심등으로 인한 문제점이 많다. 이런 문제점으로 교사 역시 책임감이 없어지고 교사로써의 사명감도 저하되는 현상이 나타나게 된다. 또한 전문계 고등학교가 특성화 고등학교로 분류됨에 따라 졸업 후 취업을 하도록 교육과정이 편성되다 보니 학생들의 적극적인 참여가 이루어지지 않으면 취업을 위한 준비를 할 수 없는 실정이다. 단순히 무서운 교사의 모습으로 학생들을 강압적으로 교육시키는 것 보다 좀 더 효과적이면서 자율적인 참여가 일어나도록 해야 한다. 본 연구는 현 특성화 고등학교 학생들의 실태를 반영하여 학생 스스로 수업에 참여하며 흥미와 관심을 가질 수 있는 수업 활동을 제공하기 위한 것이다. 특히 고등학교 졸업 후 취업현장에 적응할 수 있도록 전문가적인 기술과 교육을 제공하기 위해서 창의력을 발휘하고 능동적인 수업위한 교수법 연구는 수업의 효율성을 증대할 수 있는 방안으로 본다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구를 실행하였다. 첫째, 효과적인 교수법 연구를 위해 문헌을 통하여 실기교육의 방법론을 토대로 전통적 교수법인 강의법 수업과 자기 주도적 학습을 위한 수업을 설계하고 연구 대상은 서울시에 위치하고 있는 Y공업고등학교 디자인과 남·녀 학생들 55명을 선정하여 두 수업을 진행하였다. 둘째, 실험 수업을 통하여 자기 주도적 학습태도 향상과 일러스트레이터 프로그램 기능 활용 향상의 효과성을 검증하기 위하여 이 연구에서 사용한 평가도구는 학생 작품 결과물의 기능 활용 평가와 관찰 평가, 수업에 대한 설문으로 자기평가를 실시하였다. 셋째, 강의법 수업 후 실험집단의 사전 능력 검사, 자기 주도적 학습을 위한 교수법 적용 후 실험집단의 사후 능력 검사를 실시한 후 이를 백분율로 자료처리 하였으며 막대그래프를 활용하여 두 실험수업을 비교 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 자기 주도적 학습을 위한 교수법 수업에서 작품에 대한 완성도가 평균 3.05점 상승하여 강의법 수업보다 일러스트레이터 프로그램 기능 활용 능력이 향상된 것으로 나타났으며, 세부 기능 활용 모두 향상 되었다. 또한 수업의 참여도를 관찰한 결과 자기 주도적 학습 일 때 더 적극적이며 흥미롭게 참여하였다. 결론적으로 자기 주도적 학습을 적용한 수업은 학생의 자기 주도적 학습태도와 일러스트레이터 프로그램 기능 활용 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 그러나 본 연구는 특정학교의 소수 학생들을 대상으로 한 실험이므로 이 결과를 모든 청소년을 대상으로 일반화하기에는 다소 무리가 있다. 제한적으로나마 본 연구를 통해 긍정적인 효과가 입증되었으므로, 좀 더 수정, 보완을 거쳐 연구 대상 및 수업 시수를 확장하여 수업을 진행시켜 본다면 확실한 효과성을 입증할 수 있으리라 기대해 본다.;This study presents research result of teaching methods for improving self-initiating learning attitude and illustrator program skills. There are several problems in teaching specialized high school students, because they have low motivation to study, low self-respect, and inferiority complex. Also, they are indifferent to study. Since the students have these problems, the teachers in specialized high school lost the will to teach and have low responsibility. However, the curriculum of the specialized high school is organized to guide the students for getting jobs. Therefore, the students need to participate actively in the courses for getting a job after graduation. The objective of this study is to provide a class that encourages students to participate in the class with interests. Moreover, this study uses different teaching method and concludes the most efficient teaching method that students could learn professional skills effectively, which they could use the skill at their job after graduation. This study is processed as follows. First, the curriculum is organized by two parts; lecture-based class and self-initiated class. An object of the study is 55 students in “Y” specialized high school at Seoul. Second, the score cards of student’s skills and attitude are used as assessment tools for verifying the improvements of illustrator program skills and learning attitude. Also, self-evaluation survey was performed after the classes. Third, the experimental group was evaluated by the score card after two class, lecture-based class and self-initiated class. The score was expressed as a percentage with bar graph and the conclusion was deduced after a comparative analysis of two classes. The conclusion of this study could be summarized as follows. The execution of the works after self-initiating class is higher by 3.05 than that of lecture-based class. Students’ illustrator program skills including detailed function of the program are improved after the self-initiating class. Additionally, the students participated in self-initiating class more actively than in lecture based-class. It is found that the self-initiating class has a positive effect on improving the computer program skills and the learning attitude. It cannot be generalized to all students, because the test group of this study is minority students in only one high school. However, the positive effect of the self-initiating class is proved by this work to some extent. With extension of the test group and studying time, we can expect to prove tangible benefits of the self-initiating class in the future.
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