View : 26 Download: 0

자기관리전략이 경도정신지체 학생의 공부하기 기술 수행과 읽기 과제 수행에 미치는 효과

Title
자기관리전략이 경도정신지체 학생의 공부하기 기술 수행과 읽기 과제 수행에 미치는 효과
Authors
민미영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to examine the effects of self-management strategies on the performance of their study skills and reading assignment in students with mild mental retardation. For this purpose, 30 students with mild mental retardation with poor study skills and difficulties in independent performance of their assignment were selected among students who were integrated in general classrooms while receiving special education services in special classrooms at the intermediate level in elementary schools. These students were divided into an experimental group and a control group consisting of 15 students each. Students in the experimental group self-management strategies including 'goal setting', 'self- monitoring', and 'self-evaluation' across 15 sessions(30 minutes per session & 3 sessions per week). Students in the control group were educated by a traditional teaching method instead of self-management strategies. As a measurement tool for the performance of study skills and reading assignment, working sheets were made by the present researcher utilizing reading materials selected from 'Read' textbooks at the 2nd term of the 4th- 6th grades. They included the easiest questions to evaluate reading comprehension. The collected data were analyzed by ANCOVA. Findings of this study are summarized as follows: 1. The experimental group improved significantly more in the performance rate of study skills than the control group. 2. The experimental group improved significantly more in the accuracy of performance of reading assignment than the control group. 3. The experimental group improved significantly more in the productivity of reading assignment than the control group. 4. The experimental group increased significantly more in performance time of assignment than the control group. The results of this study showed that self-management strategies improved the performance of study skill and reading assignment of students with mild mental retardation. This implies that the self-management strategies appeared to be effective in managing their behaviors and learning by themselves without supervision or reinforcement by teachers, and therefore, they will provide educational suggestions in developing programs for adaptable skills to class and academic achievement of students with mild mental retardation integrated in general classrooms.;많은 경도 정신지체 학생들이 보이는 공부하기 기술의 부족과 외부 의존적인 과제수행 성향은 통합된 학급에서의 능동적인 학습 참여와 학업 과제 수행에 커다란 장애가 되고 있다. 그러나 지금까지 부족한 학습을 보상하기 위해 제공된 교사 주도적인 교육적 지원은 외부 의존성을 증가시키고, 개인적 통제 능력의 상실로 인한 독립적인 수행을 저하시키는 부정적인 측면도 나타났다. 따라서 행동 변화과정에 학생들을 능동적으로 참여시키는 학생 주도적인 새로운 대안적 프로그램이 요구된다. 본 연구는 경도 정신지체 학생들의 공부하기 기술과 읽기 과제 수행을 향상시키는 방법으로 자기관리 전략을 실시하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 초등학교 고학년 일반 학급에 통합되어 있고 특수학급에서 시간제 특수교육 서비스를 제공받고 있는 학생 중에서 공부하기 기술이 부족하고, 독립적인 과제 수행에 어려움을 보이는 경도 정신지체 학생 30명을 선정하였다. 이 학생들을 각각 실험집단과 통제집단으로 15명씩 나누었다. 실험집단은 일주일에 3번 1회기 당 30분씩 15회기에 걸쳐 목표 세우기, 자기감독, 자기평가를 포함한 자기관리 전략을 실시하였고, 통제집단은 자기관리 전략을 실시하지 않고 전통적인 교수방법으로 지도하였다. 공부하기 기술과 읽기 과제 수행 측정도구는 연구자가 4, 5, 6학년 2학기 읽기 교과서에서 채택한 글감을 중심으로 제작한 가장 쉬운 이해력 문제 유형인 세부사항을 묻는 검사지를 사용하였다. 결과는 공분산분석으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 자기관리 전략을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해 공부하기 기술 수행율이 유의하게 향상되었다. 2. 자기관리 전략을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해 읽기 과제 정반응율이 유의하게 향상되었다. 3. 자기관리 전략을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해 읽기 과제 완성율이 유의하게 향상되었다. 4. 자기관리 전략을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해 과제 수행 시간이 유의하게 증가되었다. 본 연구에서 나타난 결과는 자기관리 전략이 경도 정신지체 학생의 공부하기 기술 수행과 읽기 과제 수행을 향상시켰다는 것을 보여준다. 교사의 감독이나 강화가 주어지지 않아도 학생 스스로 자신의 행동과 학습을 관리하는데 매우 효과적인 자기관리 전략은 경도 정신지체 학생들의 학업적 성공을 위한 프로그램으로 활용될 수 있을 것이다. 또한 자기관리 전략은 외부의 지원을 줄이고 학생 자신의 능동적인 참여를 촉진하여 독립적인 방식으로 학습할 수 있도록 하므로 일반학급에 통합되어 있는 경도 정신지체 학생들의 교실 적응 기술과 학업적 성공을 위한 프로그램 개발에 교육적 시사점을 제공해 줄 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE