View : 1252 Download: 0

음악치료가 자폐아동의 상호작용에 미치는 효과

Title
음악치료가 자폐아동의 상호작용에 미치는 효과
Other Titles
The Effect of the Music Therapy on Autistic children's Interaction
Authors
이승현
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
자폐증 아동에게 있어 사회적 상호작용 및 의사소통의 장애는 아동 발달 초기부터 나타나는 심각하고 근본적인 것으로 눈맞춤의 결함, 사람에 대한 무반응, 사회놀이의 부재, 언어의 부재 혹은 지체 등을 특징으로 한다. 이러한 점에서 자폐아동의 상호작용 향상을 위한 중재로서 음악을 이용하여 아동에게 음악 안에서 상호작용을 시도할 수 있게 하고 비음악적인 상황에서도 상호작용을 가능하게 하고자 이 연구를 시도하게 되었다. 본 연구는 자폐아동의 상호작용 발달을 위해 음악치료 프로그램을 구성하고 3세에서 5세사이 4명의 자폐아동을 대상으로 사례연구 하였다. 음악치료는 주 2회 총 12회 실시하였으며, 각 세션은 30분으로, 인사노래와 지난 시간의 확인 및 계획된 음악활동의 소개로 5분, 자유놀이 10분, 계획된 음악치료 프로그램 활동 10분, 안녕노래 및 정리의 시간 5분으로 구성하였다. 프로그램 실시 전·후 비교를 위하여 아동기 자폐증 평정척도(Childhood Autism Rating Scale: CARS), 한국판 덴버 발육선별 검사(Korean Denver Developmental Screening Test: K-DDST), 사회 성숙도 검사, 어머니와 아동간의 상호작용 평가를 위한 Marschak 상호작용 평가도구(Marschak Interaction Method: MIM)를 사용하였다. 또한 음악치료 프로그램을 통한 상호작용 변화를 관찰하기 위해 세션 중 자유놀이 10분을 아동의 악기접촉, 음악적 상호작용, 대인관계와 상호작용의 세 부분으로 나누어 횟수와 지속시간의 측면에서 양적으로 분석하고 아동 상호작용의 변화를 질적 보고하였다. 연구 실시 결과, 아동의 전체 운동영역을 제외한 개인성·사회성역역, 미세운동·적응영역, 언어영역, 사회성숙도에서 현저한 발달과 자폐 정도의 감소 결과를 나타냈고 어머니와의 사회적 상호작용에서도 향상된 변화를 보였다. 본 연구는 단기간 내에 변화가 어려운 상호작용을 관찰하는데 있어 적은 횟수의 세션으로 실시되었다는 제한점을 가진다. 그럼에도 불구하고 음악을 중재로 하여 치료 프로그램을 적용한 결과 상호작용의 향상을 나타냈으며, 이는 자폐아동의 상호작용 향상을 위해 음악치료 적용의 필요성을 보여주었다는 점에서 의의를 가진다. ;Autistic children's disorders in social interaction or communication are serious and fundamental from the early stage of development and they characteristically show symptoms like eye contact defect, indifference to people, absence of social play, and absence of language or language defect. Therefore, the purpose of this study is to use music as an agent for improving the autistic's interaction and making them attempt to interact in music and even in non-musical situations. For this study, a music therapy program has been constructed to improve the autistic's interaction and a case study has been conducted upon four autistics from 3 to 5 years old. The program has been carried out twice a week, 12 sessions in total, and each session consists of singing greeting songs and reviewing the preceeding session for 5 min, free playing for 10 min, doing planned activities for music therapy for 10 min and singing good-bye songs and arranging things for 5 min. To compare the results before and after the program, childhood Autism Rating Scale(C.A.R.S), Korean Denver Developmental Screening Test(K-DDST) and Marschak Interaction Method(MIM) to measure children's degree of social maturity and interaction between mother and child have been used. Also to observe interactional changes through the music therapy program three divided elements among the session such as 10-minute children's contact with instruments, musical interactions, and interpersonal relationships and interactions were analyzed quantatively in terms of the frequency and duration, and the interactional changes between children were reported qualitatively. As a result of this execution of the program, children showed a striking development in personality, sociality, minute movement, adaption, language and social maturity except the social whole exercise area, a decrease of autism and improvement in the interaction with mother. This study has a limit since it has been conducted with a small number of program session to observe interaction that is difficult to change in a short span of time. Nevertheless, children's interaction improved as a result of applying music therapy, and in this respect this study has a significance demonstrating the necessity of the music therapy for improving the autistic's interaction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE