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발상법을 통한 유아 그림 비교분석

Title
발상법을 통한 유아 그림 비교분석
Other Titles
Comparison and analysis of the children's drawing through conceptional methods : mainly around pictorial instructions in the kindergarten
Authors
전미라
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
魯龍
Abstract
유아교육에 있어 '회화 제작 개념'은 언어발달, 인지발달, 사회성 발달, 신체발달등과 통합되는 과정으로, 각자가 본 것, 느낀 것, 생각한 것등의 생활 경험을 즐거운 마음으로 어떠한 동인(motive) 또는 충동(dhve)에 의해 의욕을 가지고, 채색도구를 이용하여 주로 종이에 무엇인가를 그리는 활동을 의미한다. 이 연구의 목적은 유아미술 지도 교사로서 유아들의 그림의 결과나 감성의 표현보다도 먼저 유아의 경험을 자극하여 표현하고저 하는 의욕의 환기가 무엇보다도 중요함을 인식하고, 창의적인 이미지를 주제, 배경, 구도, 표현방법에 대한 생각을 형상화 하여 개성있게 표출할수 있도록 도와주는데 있다. 풍부한 발상이 창의성을 자극하여 결과적으로 표현된 유아들의 작품이 다시 언어와 시각적으로 표현할수 있을 만큼의 충분한 발상지도가 이루어지길 원하는 본 연구는 발상의 개념 및 중요성, 발상과 창의성, 발상과정에 대하여 이론적으로 고찰하고 유아회화 발상 지도의 5단계를 창안하였다. 발상지도 5단계는 순차적으로 준비발상, 주제발상, 배경발상, 구상발상, 감상발상의 지도단계를 의미한다. 따라서 주제화를 위한 발상법을 위해서 우선 95년, 96년, 97년 월별 주제들을 연도별로 주제분류 하였고, 그 주제들을 다시 관찰화, 경험화, 상상화로 분류하여 주제에따른 표현구분을 하였으며, 이를 다시 인물, 동물, 교통기관, 장소, 기타로 구분지어 표현 구분에 따른 중심주제분류를 선험 연구로 제시하였다. 발상법을 보다 구체적으로 세분화 하기 위하여 첫째, 시청각매체를 이용한 발상법 둘째, 유아문학작품을 이용한 발상법 셋째, 창의성 신장을 위한 유형별 발상법을 통한 발상을 지도 자료로 고안하였으며, 앞서 제시한 발상 지도 5단계를 토대로 위의 세가지 발상법을 적용시켜 실제 유아회화 지도에 활용 가능한 새로운 발상지도안에 따른 발상법을 모색하였다. 이어서 표현 구분에 따른 15개 중심 주제를 선정 동일 주제시 발상 지도안에 적용 시켜 표현한 유아그림 300점과 발상지도 없이 표현한 유아그림 300점을 비교분석 하였다. 각그림들은 내용, 형식, 형태, 색채별로 나누어 분석하였으며, 6세-7세 유치원 원아 각반 30명 두반을 비교 대상으로 하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 내용에 있어서는 발상법을 통한 유아그림의 경우가 주제표혈띠 확실하고 배경표현 또한 풍부 하였다. 2. 형식에 있어서 완성도에서는 거의 차이가 없었으나 화면이용도와 공간적 조화에 있어 현저한 차이를 보였다. 3. 형태는 선묘에 있어 발상법을 통한 유아그림의 경우가 뚜렷하고, 세부묘사가 풍부한 반면 선묘의 경직된 경향도 비교적 많았으며, 발상법을 통하지않은 유아그림은 선이 단조롭고, 세부묘사가 부족하였다. 4. 색채에 있어서는 색채 사용수에서는 큰차이를 보이지 않았으나, 색채사용의 현실감에 있어서는 발상법을 통한 유아그림이 압도적으로 많았다. 결론적으로 체계적인 발상법을 통한 유아 그림은 눈으로 본 경험을 바탕으로 얻어진 감정, 사고, 상상등을 다시 시각적으로 형체화시켜 보여주는데 있어 내용을 보다 풍부히 하고, 정확한 표현을 유도해주며, 유아들의 창의력, 자기표현력, 사고력, 지적능력도 함께 발달 시킨다. 아울러 이연구에서 제시된 발상 지도안을 토대로 그리기, 꾸미기, 만들기를 통합한 발상 지도를 위한 후속 연구가 이루어 져야 하며, 비디오와 컴퓨터등 현대 산업 사회의 영상 매체를 이용한 발상 지도의 가능성의 고찰과, 발상시 이루어지는 동시 학습이 유아교육 과정의 언어, 인지, 정서, 신체, 사회성 발달의 5개 영역에 영향을 주어 "미술을 통한 교육" 과의 연관성에 관한 후속 연구가 필요하다. 따라서 발상지도는 미술지도의 어떤 과정보다도 단계적이고 성실하게 지도되어야하며, 체계적인 발상법을 통한 유아들의 그리기 활동은 자기 표현의 기회를 통해서 모든 발달 영역의 성장을 도모 한다는 유아기 학습 특징에 비추어 커다란 의미를 갖는다.;In child education, concept of painting production is integrated with children's linguistic, cognitive, social and physical developments and mainly related with the child's activity of drawing something on paper with painting tools joyfully driven by a motive or an impulse from his (or her) daily experience of seeing, feeling and thinking. The author of this study, as an instructor of infant ait, realized that stirhng up children's desire to express is the most important than their resulted paintings or expressions of feeling and tried to help them give shape to their creative ideas or images of things and uniquely create works of expression according to their own theme and thinking about the background, composition of a painting and expressional ways. From a hope that children's abundant creativity is stimulated enough to yield linguistic, visual expressions by satisfactory instruction for their conception, this study investigated concept of conception, its importance, conception and creativity and process of conception as a theoretical background, and invented five steps of instructing children's pictohal conception. The latter steps of instructing consist of preparatory conception, conception of a theme, conception of a background, conception of a composition and appreciative conception in that order. In detail, for conceptional method for theme painting, children's monthly themes in 1995, 96, 97 have been classified by the years which is turn categohzed into observation painting, experience painting and imaginary painting and this category again divided into figure, animal, traffic, place and etc. paintings to present the classification of central theme by the characters of expression as a preliminary study. To classify conceptional method more concretely in detail, first conceiving by use of audio-visual media, second conceiving by use of infant literary works and third conceiving for creativity were devised as instructional data, and based on the five steps for instructing conception presented before these three conceiving methods were applied to explore new practical plans of instructing. Subsequently, selecting 15 central themes classified by the characters of expression, 300 paintings after receiving conceptional instruction and the other 300 ones without instruction have been comparatively analyzed to see there is any difference under the same theme. Each painting was analyzed its substance, form, shapes, colors and the subject of study was two kindergarten class made of thirty children each who were 6-7 years old. And the conclusion through this study is as follows: 1. As for substance of painting, those after receiving conceptional instruction had clear themes and enriched background expressions. 2. In form, degree of completion showed little difference but that of using canvas and spatial harmony showed significant difference. 3. As for shape, linear description of children received conceptional instruction was clear with detailed richness but somethat rigid while the unreived ones was dull and wanting details. 4. As for color, frequency of using color didn't show any significant difference but instruction received children's sense of reality in using color was overwhelmingly strong. Consequently speaking, through systematic methods of conceiving, children could express their feeling, thought and imagination acquired from their optical experiences more richly into visual formalization, and their expressions become clear and their creativity, ability of self-expression, thinking and intellect also develop. But further studies for integrated conceptional instruction are required based on the plans for instructing children's conception presented in this study together with the studies for investigating the possibility of instructing through modern visual media like video or computer and for examining the connection between simultaneous learning with conception and "education through art" since the former might influence five areas of children's development such as linguistic, cognitive, emotional, physical and social developments. Therefore, conceptional instruction should be carried out systematically and sincerely above all things, and drawing activity of the child through this instruction has a significant meaning since it promotes the growth of every developmental area when the child learns something.
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