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동요 멜로디연주가 정신지체성인의 기억수행과 집중력에 미치는 효과

Title
동요 멜로디연주가 정신지체성인의 기억수행과 집중력에 미치는 효과
Authors
민청옥
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구의 목적은 첼로 연주를 중심으로 한 음악활동이 정신지체 성인의 기억수행에 미치는 영향과 집중력의 변화를 보고자 한 것이다. 연구를 위하여 사외성숙도 검사로 측정한 사회적 지능이 10세정도로 언어적 지시를 따를 수 있고, 음악에 관심을 가지고 있다고 판단되어 지는 전문가의 도움으로 선정된 정신지체를 지닌 성인 3명을 대상으로 5주에 걸쳐 총 14회의 개별 세션이 이루어졌다. 이때 음악치료 프로그램은 대상자들이 단계적으로 첼로를 접할 수 있도록 계획하였는데, 3명의 대상자의 능력을 고려하여 진도를 조절하였으며, 20분의 음악적 과제수행강화 시간에는 치료사와 상호작용을 하며 반복 연습하고, 주어진 10분의 자유연주시간에는 각각의 주어진 곡을 스스로 외워서 연주하도록 지도하였다. 본 연구에서는 주어진 자유연주시간에, 그 시간까지 배운 것을 기억하며, 악보 없이 첼로 연주를 해야 하는 음악적 과제를 수행할 때 나타나는 기억력과 집중력의 변화를 측정하였다. 기억수행의 측정은 멜로디라인에 알맞은 음정 즉, 청킹을 이용한 음정의 수와 내재박에 알맞은 리듬의 수를 분석하여 일치율을 산출하였다. 또한 집중력의 측정은 10분의 자유연주 시간 내에서 음악적 과제를 수행하는 연주 집중시간을 초시계로 측정하는 기간기록방법으로 산출하였다. 음악치료 세션이 진행되면서 대상자 A, B, C는 각기 개인차는 있지만, 음정 기억과 리듬 기억에 있어서 기억의 일치율이 세션이 진행됨에 따라 증가되었음을 볼 수 있었고, 집중력에 있어서도 점차적으로 집중하는 시간이 증가하는 것으로 나타났다. 이를 통해 정신지체를 가진 성인도 과제에 흥미가 있을 경우에 과제에 집중하거나 끝까지 완성하는 것을 볼 수 있었다. 음악적인 과제를 수행할 때, 멜로디를 연주한다는 것은 연주자가 곡의 멜로디라인을 이해하고, 알맞은 음정과 리듬을 소리내기위해로 곡의 시작부터 끝까지 집중하며 음들을 기억해내야 한다는 것이다. 이때 멜로디 연주 중간에 멈추었을 경우 연주자는 그 멜로디를 완성하기 위해서 다시 처음부터 연주하거나 멈춘 부분을 반복연습하는 과정을 가진다. 정신지체를 지닌 성인의 경우, 이러한 과정들은 그들이 장애를 스스로 극복할 수 있는 힘을 기르는데 효과가 있을 것이다. 앞으로 정신지체인의 특성과 수준정도를 고려한 보다 구조화된 치료 전략하에 다양한 악기교습을 시도함으로서, 이를 이용한 음악활동이 세션과정에서 음악적인 능력의 향상과 함께 음악 외적인 영역에서의 발전을 목표를 하여 다양한 영역에서 이루어져야 할 것이다. ;The purpose of this study was to analyze the effects of the music activities centered about cello performances on mentally retarded adults' memory. For this purpose, those adults who were identified by a social maturity scale as less intelligent as 10-year-old children were sampled, and then, three adults who were interested in music, being able to follow the linguistic instructions were selected with assistance from experts were sampled finally to be subject to 14 music therapy sessions for 5weeks. The music therapy program was designed to encourage the subjects to be exposed to cello phasedly. In consideration of subjects' capacity, the progress of the therapy was controlled. The subjects interacted with the therapist to practice cello repeatedly for 20-minute task performance sub-session and practiced cello freely for 10-minute free performance sub-session by memorizing the piece. Thus, subjects' memory and mental concentration which were consolidated by the interacting and independent practices of cello were measured, when they were performing cello without referring to the score. The checkpoints for memory were tones suitable to the melody lines, number of the tones using chunking and number of the rhythms suitable to the internal beats; the number of conformities was counted. In addition, subjects' concentration on performance was measured by using the stop watch when they were performing cello freely for 10 minutes. While the music therapy progressed, three subjects' memory of tones and rhythms improved, although their improvements differed a little from each other. The mental concentration also improved as the sessions progressed. Such findings suggest that mentally retarded adults could concentrate on tasks or complete them if they are interested in them. If a person can perform a melody for his/her music task to the end, he or she can understand the melody lines of the piece and memorize the tones from beginning to ending parts of the piece to produce appropriate tones and rhythms. If he or she stop performing the melody, he or she should practice performing the piece from its beginning part again until he or she can perform it to the end. Therefore, such procedures or a music therapy would be useful to mentally retarded adults in their efforts to overcome their handicap for themselves. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will use a structured therapy strategy designed in consideration of mentally retarded people's characteristics and levels of development to apply diverse musical instruments to the music therapy and thereby, help them to develop no only their music performances but also other abilities than music.
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