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한국현대 신문광고 레이아웉의 조형성

Title
한국현대 신문광고 레이아웉의 조형성
Authors
김영복
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
레이아웉은 신문광고에 있어서 매우 중요한 작업이다. 광고라 함은 상업적인 소구력을 내포하는 동시에 아름다운 시각적 Graphic Design의 성격을 동시에 포함해야만 할 것이다. 따라서 광고의 구성요소들로써 레이아웉한다는 것은 한 광고의 제작에 있어서 종합적인 최후단계요, 위의 동시적인 성격을 분명히 전달해 주어야 하는 중요한 작업이며 이 레이아웉의 효과에 따라서 그 신문광고의 지각효과는 훨씬 달라질 수 있는 것이다. 그러므로 신문광고와 레이아웉은 요소면으로 볼 때 동등하며 그 관계는 함수적인 관계를 유지하다. 이와같이 중요한 사명을 띄고 있는 레이아웉이 오늘날 우리나라 신문광고에는 어떠한 성격으로 그 양상이 표현되고 있는가? 연구자는 이 점에 대하여 조형적인 비례의 관점에서 분석 연구를 했다. 이 작업을 위하여 수집된 자료는 1974년도 동아일보와 1975년도 동아일보, 한국일보를 중심으로 수집되었으며 그 매수는 550매로 집산되었다. 이것을 우선 레이아웉의 대상면에서 분석해 본 결과 사진 일러스트레이션이 다른 일러스트레이션보다 지배적이다. 그리고 묘화 일러스트레이션 중에서는 회화적 일러스트레이션이 많은 편이며 문안이 주가 되거나 씸볼 마-크가 주가 되는 레이아웉은 별로 없는 편이다. 다음 레이아웉의 방법면에서 살펴 보았는데, 면과 문안으로 이루어진 레이아웉, 형과 문안으로 구성되어 있는 레이아웉, 그리고 문안만으로 이루어진 레이아웉의 세 방면으로 나누어 대칭과 비대칭의 두 관점에서 분석 연구했다. 그 결과 대칭비례는 전 광고 매수 550매 중에서 약 70%를 차지하고 있으며 비대칭으로 레이아웉 된 광고는 약 30%에 해당된다. 대칭비례중에서도 좌우대칭유형이 가장 많이 이용되고 있으며, 전 광고매수의 반이상을 차지한다. 그리고 비대칭비례는 광고지면을 분할하는데 있어서 삼각, 혹은 바둑판같은 사각의 면적분할외에 좀더 특수한 관점에서 분석된 일면도 포함되었다. 그것은 루트()비에 의한 등비나선의 유형으로 소용돌이를 이루는 레이아웉이다. 우리나라 전 오단광고지면이 지배적인 수집자료들은 거의 모두가 구형을 이루고 있으므로 비에 의한 면적분할은 직각나선을 이루면서 레이아웉의 동세가 형성되는 것이다. 따라서 우리나라 신문광고 레이아웉의 조형적 비례에 의하여 분석된 대표적인 유형으로는 좌우대칭유형과 비대칭중에서는 루트비에 의한 등비나선유형이 표출되었다. 좌우대칭유형은 대체로 안정감을 주며 명백성을 나타내고 단조로운 구상을 보여준다. 반면 등비나선유형은 광고요소들의 레이아웉 자체가 동적인 소용돌이를 이루면서 전체적인 balance를 나타낸다. 그렇기 때문에 이 유형은 독자들에게 좀 더 색다른 소구력을 주며 흥미와 쾌감을 일으키게도 한다. 그러나 우리나라 신문광고들의 레이아웉은 이러한 두 유형의 성격을 충분히 발휘시키지 못하고 있다. 즉 그 유형들이 지니고 있는 특색이 광고의 종류나 개성, 혹은 상품이나 기업의 이미지에 따라 적절하게 표현되지 못하고 있다. 이것은 좀 더 전문적인 (이론적인)연구의 결핍이라 생각한다. 그리고 레이아웉의 표현방법이나 그 기술은 단순하면서 그 대상들의 배열에 있어서는 복잡한 성격을 띄우고 있는 아이러니가 보인다. 또한 대칭비례가 전체적으로 2/3를 차지하기 때문데 전체적 광고의 인상은 정적이며, 레이아웉의 방법에 있어서 거의 대칭유형으로 만드려고 하는 의도는 일정한 틀에 집에 넣어 애써 정리를 하고 있기 때문에 대부분의 요소들의 배열은 규격화된 느낌을 주며 광고의 종류와 내용에 따라 창의적 표현이 결여되고 일률적인 방법으로 이루어졌다. 따라서 우리나라의 신문광고 레이아웉은 좌우대칭광고가 지배적이다는 것은 곧 이러한 점에 비추어 본다면 개선되어져야 하는 부정적인 특성임에 틀림 없는 것이다.;Layout is a very important, work of a newspaper advertising. An advertising layout must be designed to show the visual effect while a strong commercial appeal is being included as well. So that, on having decided to shape up a layout, one must work out, attentively to collect, arrange and putting together verious compositive elements so as to take the last step synthetically. The layout must be effective and coincidental between the job of graphic design and the effect, of commercial appealing, and also an intellectual effect can be obtained as a mass com. advertising. Now as layout acts an important role in the newspaper, so I like to take examples of newspaper advertisement in Korea today, and try to analyze them from the plastic proportional point of view. I nave made the collections of following newspapers for research. 1) Dong-A Il-Bo two years of copy (thru 1974-1975) 2) Hankuk Il-Bo one year of copy (1975) Total number of paper about 550 sheets As a result of my research, I've found th photo-illustrations are overwhemingly dominative than other illustrations, and the next important illustrations are the pictorial illustrations and among the pictorial illustrations t here are illustrations of drawing and the latter are more than the former in number. There are minor layout of illustrations, body. copy, or symbol, mark etc. As a result of my research the layout of symmetrical proportion is summed up about 70% of total number of 550 sheets of paper and asymmetrical ones are counted about 30% of them. The symmetrical type is bilateral while asymmetrical type is the equal ration spiral one according to the root proportion and th latter, the equal ratio spiral one is occupied a sectional part of a given area. Observing the collections of newspaper advertizing, we find mostly rectagular sections, and the layouts have the tendency of movements that makes right-angled spiral. I could have classified the typical Korean layouts from the point of a plastic proportion as a bilateral symmetry type on the one hand and an equal ratio spiral by root proportion on th other. The character of bilateral symmetry gives the stability, distinct composition, and simple aspect, while the equal ratio spiral type performs the whole balance, making dynamic spiral impression. Even though these two types are to be accepted from the point of a special appealing and interest, etc. however, the Korean newspaper advertisement is yet far from being an excellent, effects to be produced. The main reasons are: They do not, consider exactly about the corresoonding characters between the layouts and commodities, sometimes the meaning is out of way sometimes expressions are poor with complicted objectives. In conclusion, the symmetrical way of layout covers in the ratio of two third, 2/3 of all, so that the public impression appears rather static than dynamic all over, and generally the plan of layout inclines to be symmetrical anyhow, and other varieties are to be neglected pursuing th= conventional uniformity. The layout, of newspaper advertisement from now on, should be reconsidred for further development from the symmetric partiality to the asymmetric factors, and from the static to the dynamic as well, I hope.
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