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이조목공예의 기능과 형태미

Title
이조목공예의 기능과 형태미
Authors
이풍미
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
用과 美를 본질로 하는 工藝는 그 量도 많고 質도 다양하다. 그러나 공예의 특성은 전통에 의해 습관화되어온 美的 形態와 제작된 물건의 의식화된 표현에 있으며 이러한 성격은 생활에 집착되고 민중의 의식구조가 반영되는 民藝에서 짙게 느낄 수 있다. 李朝時代의 木工藝는 풍토와 생활의 정서가 자연의 순리에 순응하면서 소탈한 감각으로 다듬어져서 한민족 고유의 격을 높인 것으로서 특히 가구류는 오늘날 생활양식이 서구화된 환경에서도 그 機能과 美를 발휘하며 새로운 감각으로 □受되고 있다. 李朝라는 특유한 시대적 배경과 생활환경에 傳承되어 내려오는 제작기술은 工人의 미감이 발휘되어 쓸모있는 것을 아름다운 것으로 변모시켰고 한국적 美의 특수성에 나타나는 제요소를 이조시대의 장과 농에서 지적할 수 있다. 이러한 李朝가구의 성격은 생활과 분리되기 이전의 사용자의 분신처럼 따스하고 가까움을 느끼게 하며 물질문명에 의한 기계생산 속에서 더욱 돋보여 그것에 대한 깊은 애착과 동경을 불러 일으킨다. 그리하여 장 . 농의 실용적 의의에 있어 기능과 형태미의 문제를 고찰하고, 현대공예의 문제점인 기능과 형태미의 상관관계를 대립시켜 기능과 형태미가 일치된 이상적인 조화를 찾아 보려고 한다. 이와같은 일은 우리것을 찾자는 자아의식과도 결부되는 것으로써 전통의 뿌리를 굳히고 새로운 전통을 모색하는데에도 필요하다. 木材는 태고적부터 생활에 이용된 자재로써 木工藝의 발생은 재료를 다루는 기술과 꾸민에서 木工藝 특유의 기능을 발휘하게 되는데 이조 목공예는 용도에 따라 耐久力과 美感을 고려하였으며 표현 양식에 있어서 미학적 이론을 내세워 아름다움을 추구하지는 않았으나 가식없는 의장과 健實한 구조미는 현대에 상통되는 아름다움이라 할 수 있다. 李朝時代는 排佛崇儒 정책으로 신라와 같이 강대한 종교적 생활의식을 바탕으로 하지 않았으며 귀족적 특수성이 전환되어 美의식은 대중적이고 소박하였다.工人을 賤視하는 풍조와 가내수공업적 체제로 인하여 □□의 출현이 늦어졌고 따라서 발전된 가구양상을 時代的으로 구분하기에 그 양식이 확연치 않다. 뿐만 아니라 우리나라는 四季의 구분이 뚜렷하고 寒暑의 차가 심하므로 각족 衣類를 收□하기 위한 가구류가 많았어야 함에도 불구하고 재료의 비영구적 성질과 戰□ 등으로 李朝 前期의 유품은 찾아보기 어려우며 함이나 궤에서 발달된 농과, 의류나 침구를 넣어 두는 수장구로써 장은 찬장 , 옷장 . 책장이 있으나 본고에서는 의거리를 제외한 옷장류와 사용목적 機能이 다양한 반다지 장을 다루었다. 이조시대의 유교적 內外思想은 주거공간을 안채와 사랑채로 격리시켰고, 가구가 수용되는 공간의 성격에 따라 가구 자체도 사랑반 가구와 안방가구로 크게 구분된다. 따라서 장 . 농은 밀폐된 내실에서 부녀자들이 일상 대하는 調度品으로서 그 애착은 대단하였을 것이다. 이러한 장과 농은 쓸모있고 아름다워야 하는 실용적 의의를 뒷받침으로 제작되었으며 장 . 농의 각각 주기능은 장 . 농의 체적과 높이 그리고 사용공간의 성격에 따른 門의 크기가 위치 , 문의 개폐방식과 밀접한 연관성을 갖고 있다. 실용적 제작술에 있어서 기능의 항목적성은 그 자체를 美와 동일시하려는 근대기능주의에서 주장되었다. 이러한 기능은 실용적 효용성에 대한 구조나 재료에서 오는 물질적 기능과 제작된 물건이 사용자와의 관계에서 필연적으로 발생되는 對人的 기능과 환경적 계기를 충족시켜야 한다. 李朝 장 . 농의 물질적 기능은 용도와 사용목적에 적합하도록 재료의 선정과 재료의 고유한 성질을 이용하고자 배려되었다. 표현재료의 자연적인 성질이 존중됨은 나뭇결을 문양으로써 이용한 점과 , 이음법 . 짜임새등의 제작기술에서 잘 나타나고 있으며 좌식생활에 의한 실용적 효용성으로써 가구의 높이와 가구가 놓여지는 공간과의 어울림을 그 형태에서 찾을 수 있다. 물질적 재료의 성질과 요구에 의해 규정되어 지는 形態는 기능과 재료 로써 형식화한 것으로 形態美 가 발현된다. 形態美를 결정짓는 중요한 계기는 인간이 본능적으로 아름다움을 추구하려는 장식적 충동에서 비롯되며 실용적 효용성을 목적으로 하는 공예에 있어서 풍토와 환경적 특색은 전통적인 양식미로써의 특징이나 요소를 지니게 한다. 기능과 유기적으로 성립되어야 하는 양식미의 추구는 지나친 장식성을 초래하여 공예에 있어서 그 타락의 원인이 되기도 하지만 이조시대의 장과 농은 장식을 기능적으로 유도하여 기능과 형태미를 일치시켰다. 장식성의 일면으로써 가구의 몸체를 받치고 있는 다리(馬台) 부분에 표현된 우수한 조형감각은 장 . 농의 구조에서 잠정적으로 표현되는 면분활의 아름다움과 함께 장롱의 形態美를 절대적으로하며 , 안방가구의 특색인 金具裝飾은 이러한 形態美를 더욱 돋보이게 한다. 장 . 농에 부착되어진 朱錫裝錫은 단순한 꾸밈의 의도에서 비롯된 것이 아니라 장 . 농의 구조적 보강과 그 자체의 기능을 보유하며 아름다움을 발휘한다. 장식자체가 갖는 상징적 형태나 문양의 성격은 呪術的인 면이 짙으며, 이조 가구의 특색이라 할 수 있는 단순한 외면형태를 시각적으로 부드럽게 해준다. 형태美에 있어서 조형의지가 발휘되는 균형과 비례의 문제는 서양의 경우와는 달리 합리적으로 추구되지는 않았으나 美的쾌감을 불러 일으키는 적절한 면분활로써 가구가 갖는 최대의 안정감을 추구하였으며 장식적 표현은 생활주변의 미적 가치나 기술을 통하여 양식화된 것이다. 따라서 기능에 적합한 형태는 美라는 타당성의 일면으로써 장 . 농 전체의 유기적 조화를 찾을 수 있으며 이조시대의 장과 농은 기능과 형태미의 일치를 이루고 있다.;As the very essence of craftwork, we might say, its practical usages and beautiful shape give a great inf1uence upon the classification into its various quantity and and quality. In the sense of this meaning, we can deep1y appreciate the craftwork to be made in folk-way, for the craftwork is famous for its beautiful shape which has formed a custom with traditional succession and for the expression to beocme a consciousness of manufactured articles. In the light of this speciality, the wooden craftwork in Yi dynasty is newly tasted nowadays for the reason why it was made with well-treated dexterity which harmonized homely sense of the way of life with nature's work at that time. As the resu1t, it enhanced Korean folk's own culture, especially in the articles of furniture which is appealed even today to the Westernized way of life revealing its own function and good beauty. With the periodica1 background of Yi dynasty and cirtcumstances of life, the manufacturing technique of wooden craftwork enables the craftman to change useful things into beautiful with his unique eye for beauty. Therefore we can find out Korean proper own speciality for beauty of wooden caftwork in socalled ""Jang"" and ""Nang."" In addition to this, another speciality of furniture in Yi dynasty ere means that it gives always us unfathomable warmth and love liness as if it were a living body of its possessor evan under this pattern of mechanical civilized circumstances. In order to study the function and substantial beauty to be relative with practical usages of ""Jang"" and ""Jong"" it wi11 be desirable thing to mark out an ideal harmony to be coincident with the function of the craftwork and substantial beauty which are one of unsolved difficult problems in the contemporary craftwork, confronting mutual relation of them, Such kind of study pertaining to self-consciousness with a view to find out our own traditional culture will be necessary for keeping bastcal Korean tradition and obtaining new tradition. From the anciant age, wood has been one of utilizing material derivsd from technical treatment with peculiarity and elaborate equipment of wood as its own fundamental function. But then, in the case of Yi dynasty-style wooden craftwork took a great cansideration to its durability and the sense of beauty in propertion to its usages. As far as concerned to patterns of engravement in crafty, the craftman in Yi dynasty did not pursue its beauty without any asthetic theory, but his artistic design without masquerade and his steadfast, naive beauty of structure can be said as satiable one to be compared with contemporary solid beauty. In Yi dynasty, by the policy of explusion for Buddhism in opposition to worship for Confucianism, the craftwork gives us a sense of unpretentious simplicity in the mediocre class at the age, while Silla dynasty style craftwork has an exquisite, gaudy ornament owing to the aristocratic society with religious powerful ruling class in those days. The asthetic consciousness, however, for exposing beauty in Yi dynasty was naturally permeated to daily requisites with simplicity, according to the trend of illtreatment for the craftman and handicraftwork which was overspread in the lower class. Relating to this, appearance of ""Jang-Jeon"" (the wardyobe markets) was too late. Now, then we cannot find out the differentiated distinction from the trace of periodical development in the field of furniture. Besides, there is one more good reason to have many kinds of furniture in order to keep on various sorts of clothings on the ground that Korea has distinguishable four seasons and difference on temperature in each season, is extremely remarkable. But we cannot find out relics or remains in the early period of Yi dynasty by dint of a violent war or tumult and perishable characteristic of wooden materials. In this subject, as a material of searching inquiry, one of recommendable remains is ""Nong"" (coatainer of clothings) which was improved ""Ham,"" ""Kwae"" and ""Jang"" (wardrobe). But as an epitomized material of this study, ""Bandaji-Jang"" which is reasonable size for easy handling is more recommendable in the view of good function and various useful purpose for clothings than any other ""Jang"", for instance, ""Chan-Jang,"" "" ot-Jang,"". The Confucianism of Yi dynasty devided a space of dwelling into two part in the conception of distinction; one is on interior part namely ""An-chae"" (mixed style of living room and bedroom) and the other is an exberior part namely ""Sarang ~ chae"" (guest room). Consequently, furniture using in the room in those days divided into two parts same as abave; one used for ""An-Chae"", the other did for ""Sarang-Chae."" Such kind of furniture beloved by female folk with great affection and precious consciousness in the closed secret room of ""An-Chae."" With this reason, Jang and ""Nong"" must be manufactured by the craftman, considering practical usage and beautiful sense. And for the main point of function in ""Jang"" and ""Nong"" has been more closely concerned with the dimension; height, space, size and with the position of opening and with the handling method of openings for the female fo1k's convenience. In the teleological view, the expedient object of function in the pragmatic manufacturings was originated from ""functional style"" which had insisted to identify ""function"" itself with ""beauty."" By tbe principle of sufficient reason, this kind of function must give manufactured articles a satiated condition with an opportunity which derives from physical function for practical effectiveness as structure materials and with an opportunity that occurs inevitably in personal relation as a user for materials and with an opportunity of circumstantial function. Considering physical function of ""Jang"" and ""Nong"", we can find out an effort that enables usage and object of use to fit for it with selection of materials and to make an advantage of its own characteristics. As an expressional material, its natural characteristic is highly desirable for us in the respect of making a good use of rough grain of wood with a pattern of decoration. And manner of weaving and attaching grain of wood manifest itself remarkably in the manufacturing technics. Moreover as practical effectiveness from the sedentary living condition we we can mark out an reasonab1e harmony between the height of furniture and space to be placed. A form to be requested by the characteristic of physical material and to be formalized with a medium of function and material reveals substantial beauty and beauty of mode. Just right opportunity which makes a decison to substantial beauty begins with begins with decorative impulse which comes from our inclination to pursue beauty instinctively. And in the craftwork pusuing practical effectiveness, natural features and circumstantial background make an element as traditional mode and characteristics. When the pursuit of beauty of mode which relates systematically with function that will bring us too much decorative nature to degrade the beauty of craftwork. But ""Jang"" and ""Nong"" in Yi dynasty makes coincidence with function and substantial beauty inducing ornaments functionally. The formative sense revealed from the lower part of furniture as one of decoration in function and structure of ""Jang"" and ""Nong"", manifest its substantial beauty more positively accompanied with partition of surface to be revealed potentially and substantial beauty of exterior part of frame in furniture. One of the specialities of furniture using in the living room is metal ornament, which emantes its beauty and keeps on Its own function and strenthens its structura1 subsidiary role without an intention to an irrelivant concept of sense for beauty which is adorned with tin decorates to be fixed on ""Jang"" and ""Nong"". The characteristics of decorates which has symbolic shape and forms seem to be religious ritual of folk and which is harmonized with simply looking feature. In furniture, the prob1em of balance and proportion from the sense of the formation did not pursue reasonably as same as □□□ sense of stability with a suitable partition of surface which brings us beautiful pleasure. And the decorative mode are formed through the value of beauty or elaborate crafty. Consequently, concerning to the synthetical harmony in the whole feature of ""Jang"" and ""Nong"", we can make a conclusion from the reciphrocal coincidence between function and substantial beauty according as appreciated validity that beauty is suitable for function.
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