View : 12 Download: 0

고등학교 무용수업과정 모형정립을 위한 일연구

Title
고등학교 무용수업과정 모형정립을 위한 일연구
Authors
김화례
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 고등학교 무용수업과정을 정립하여 새로운 모형을 고찰하므로서 보다 효율적인 무용학습을 실시하는데 그 목적을 두고 있다. 위와 같은 목적을 달성하기 위하여 우선 고등학교 체육과 교육과정에 나타난 무용교육의 목표와 내용을 분석하고 확인된 목표와 내용을 기초로 보다 효율적인 교수학습활동을 유발하기 위한 수업 체제를 설정하여 그 체제에 부합되는 수업과정 모형을 정립하였다. 수업과정 모형 정립의 이론적 배경으로는 무용의 본질과 예술성을 밝혔고 또 무용교육의 정의 및 목표를 제시하였다. 본 연구에서 제안된 고등학교 무용교육에 있어서의 수업과정 모형은 크게 4개의 단계로 구분할 수 있다. 즉 제1단계는 교사가 어떤 학습과제를 위해 수업을 계획하는 단계이며, 제2단계는 학생들이 그 학습과제에 들어가는데 필요한 준비가 되어 있느냐를 진단하고 이에 따라 필요한 교정조치를 취하는 단계이다. 제3단계는 수업을 직접 실시하는 단계이고, 제4단계는 학습의 성취도를 평가하는 단계이다. 본 모형에 있어서 가장 핵심적인 부분인 지도 및 발전단계를 민속무용의 학습지도과정과 창작무용의 학습지도과정으로 나누어 다시 몇 개의 단계로 세분하였다. 즉 민속무용과 창작무용의 학습지도과정은 다같이 도입, 전개 및 정리 등의 단계로 나누어 고찰하였다.;This paper is intended to Carry out more effective dance lesson in senior high school by erecting the process of lesson and Contriving the new model. To accomplish this purpose, this paper analyzes the goal and contents of dance education that appeared in physical education course of senior high school . And with the basis of verifieal goal and contents , this paper contrived new teaching system that may accelerate more effective instruction activity,and erected model of teaching process that coincides with the above system. As the theoretical background , the essence and the artistic value of dance are mentioned , and the definition and the goal of dance education are presented. The model of teaching process in senior high school suggested in this study is largely divided into 4 steps . That is , as the first step , the teacher plans school hours for a certain subject . The second step is to check up the pupils whether they ard ready for the subject or not . And after checking up , the teacher takes necessary measure of □tion . The third step is composed of instruction and □pment step , and the fourth step , the last step , is appreciation step to estimate the accomplishment grade after the lesson. Instruction and development step, the kernel of this model is divided into the instruction course of folk Dance and creative dance . And they are divided into several surbodinate steps , again . In the instruction course of folk Dance , the instruction is developed with the practice of motions , the erection of the model, the effect of the music and other subject found during the lesson. In the instruction course of imcreative dance, throughout the instruction step and development step, the methods to induce motions are introduced. And after showing good examples and practice of motion, the imitation of the motion and Spontaneous practice is repeated by pupils. Selfestimation follows them. As the completion course, the positive instruction activity is carried out.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE