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학교실내의 조명설비상에 나타난 문제점과 그 개선책

Title
학교실내의 조명설비상에 나타난 문제점과 그 개선책
Authors
이양숙
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
발육도상에 있는 학생들의 건전한 심신의 형성을 위해서는 학교조명설비의 정상화에 대한 검토 및 개선에 관한 연구는 큰 의의가 있다고 생각된다. 본 연구에서는 D여중의 실내 조명설비상 나타나는 문제점을 파악하기 위하여 조사대상 교실을 일반 교실과 작업 기능별로 크게 구분하였다. 연구방법은 일반교실의 실내조도측정과 작업별 기능에 따른 실내조도의 측정을 9점법과 13점법으로 구분하여 측정하였다. 본 연구의 결과로써 일기율=100%~80~인 경우의 조도 과잉에 대처할 수 있는 차광체의 시설이 요청된다. 주간학교의 실내의 조명설비는 일기율=50%~30%에서나 일기율=30%~10%에 대해서는 일반적으로 표준미달로 나타났다. 따라서 광원과 조명기구를 비롯하여 조명방식에 대한 과학적 검토가 필요하다. 비록 주간학교의 조명설비라 하더라도 야간학교 규정에 따른 조명설비에 준하여 설치되는 것이 바람직하다.;It may be greatly significant to study and examine school lighting appliances to prompt sound growth of young students' physical bodies and mentality in school. To grasp the problems of indoor lighting appliances at D Girls' Junior High School, the subject classes are classified into the General Glass Group and the Functional Class Group, The study method depends on 9-point and 13-point measurement to measure by function the intensity of illumination respectively in the General Classrooms and the Functional Classrooms. The resultant findings show that a shading facility is required in preparedness for excessive intensity of illunimation in case of C = 100% - 80%. Almost all the indoor light ing appliances in daytime schools show lower intensity of illumination than the standard in case of C = 50% - 30% and C = 30% - 10%. Accordingly, a scientific examination of lighting facilities, including Lighting sources and lighting appliances, is necessitated. It is recommendable that even at daytime schools the intensity of illumination should be identical or analogous to that of evening schools.
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