View : 33 Download: 0

유의 조형성 연구

Title
유의 조형성 연구
Authors
유명숙
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
篆刻藝術의 發生的 기원은 인류역사의 形成과 병행하고 있다. 특히 우리나라의 경우 上古時代 桓雄의 天符印 三方에서 비롯되었다. 이러한 印이 篆刻이라는 하나의 藝術的 造形形態로 발전 하기 까지는 많은 시간과 形態的 변화를 가져온 후라고 보여진다. 중국에서는 元末, 明初에 와서 全石學의 발전에 힘입어 篆刻의 硏究가 활발해지고, 蠟石印材의 發見과 더불어 印유의 形態的 변화도 다양해 지기 시작 한 것이다. 篆刻에 있어 유의 造形性은 美術領域에서 깊이 다루어진 예가 드물고 특히 유의 造形性은 考古學的인 측면에서나 現代美術의 관점에서 다루어지고 硏究되어야할 필요성이 있음에도 불구하고 그러한 노력이나 硏究가 없었다. 本 硏究의 目的은 篆刻藝術에서 특히 유의 造形性을 理論的 發達過程과 實物의 分析을 通하여 유의 造形美를 규명하는데 있다. 硏究의 內容으로는 篆刻의 構成要素와 史的考察, 유式과 유의 特性 그리고 유의 造形性 分析이며, 文獻·作品集·사진이나 유의 實物을 理論的인것과 作品分析 方法으로 硏究 되었다. 本 硏究의 결과 중국의 유의 경우는 시대의 변천에도 불구하고 格式化되는 상태를 못벗어 났으나 韓國의 高麗朝의 印은 독창적인 형태는 물론 개성적이고, 해학적이며 작품 개개의 독특한 美로써 이 시대 佛像이 대형화하는 일반적 추세에 비추어 篆刻의 경우 方寸(2.3 cm角)의 世界에 응축시키는 극소화된 형태와 그 속에 결집시킨 극대화된 造形性을 발견하게 되는데, 이는 篆刻이 예술의 경지에 도달하는 것을 말하는 것이다. 유의 형태적인 부분에서 보면 여러 가지가 있으나 韓國의 □유중에서 獅子유가 두드러지게 나타고 있는데, 이는 그 시대의 권위의식적인 한 양상으로 파악 된다. 위에서 지적한 바와같이 印유들의 造形性은 모두가 개개인의 특성을 내포하면서, 추상적 이미지를 나타내고 있으며, 서정적인가 하면, 作家的인 철학이 담긴 작품임을 알게 된다. 이러한 印유의 造形性은 현대미술분야에서도 깊이 연구 되어져야 할 것이며, 이 두 예술의 만남은 美의 世界에서 공동의 場으로 부각 시켜야 할 것이다.;Origination of molding art went abreast with human history, Especially in Korea, it started with three heavenly given seale (天符印三方) to Hwan-Woong(the progenitor of Ancient Koroa) in our ancient times. From a set of seals found in ancient time to seal engraving of today, it have required a long, long time and a varioty of shape and form. At the of Yuan Dynasty ana the beginning of Ming Dynasty, the seal calligraphy was studied keeping with stone and metal calligraphry. From the time new seal matorial (蠟石) wag oxcavatod and guided developement of grip formation with variation. lu Chinese, grip formation could not deviae from formality of seciety, but in Korea Dynasty, the seal engraving had developed to a degree it brings humour and charateristics, and maintain characteristic beauty. when we review the general art circlo at the time, the Buddist statue came to be larger while the seal engraving pursued their beauty in a minimized square world, in which thet expreesed molding beautywhich is called the culmination of e seal engraving. When we review the grip formation, animals , men, plant and clouds are found in Chinese seals, but we find various lions in Korean works. Such lion grip presents the vanguard of time. As montioned above, seal grip molding menifests the artist's character and contains so-called abstract image in the modern art. In another word, surh condensed callgraphy, abetract image with time element gives us lyric feeling and doliver artist's philosophy. It is desirable that modern modelling science shoula give attention to the seal molding and is certain thie important collaborate will fullfil our boauty world as a roal harmony of beauty.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE