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우리나라 가정학의 대학교육과정에 대한 경향 연구

Title
우리나라 가정학의 대학교육과정에 대한 경향 연구
Authors
정자경
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 대학 가정학교육의 발달과 그에 따른 교육 과정내용의 변천을 조사하여 대학 가정학교육의 과거와 현재를 살펴보며 이것을 통하여 미래의 가정학교육을 전망해 보고자 한다. 연구방법은 선행연구와 실태조사를 하였고 50여년간 가정학교육의 교과과정의 변화를 ① 가정학과 설립시기 ② 대학소속 가정학과시기 ③ 가정대학 설립시기 ④ 현재로 나누어 조사하였고 교과과정의 분류방법은 가정학과 및 가정교육학과정을 의·식·주·아동 및 가족관계, 가정경영, 가정과교육, 기타 등의 영역으로 나누었고 가정대학교과과정은 인간관계·자연과학·생활기능·경영 및 관리 등으로 나누어 연구한 결과는 다음과 같다. 1. 우리나라 가정학역사를 50년으로 보고 1929년에서 1944년까지의 15년간의 가정학교육은 목적을 한국가정생활개선 및 향상에 두고 그 명칭을 ""가사과“ 혹은 ""가정과""라 하였고 교과과정은 재봉·조리 중심인 가정학 전공분야와 사회·언어·종교.윤리·음악·체육 등의 교양과목에 비중을 크게 두었다. 2. 광복이후 신제대학으로 발족을 보았고 가정학의 명칭도 현재의 명칭인 ""家政學""으로 통일이 되었고 이때부터 전공별로 학과목을 설정하였으며, 교과목수가 증가되고 교과목내용도 충실히 보강되었다. 초창기에 비해 식생활영역과목이 늘어났다. 3. 대학 가정학과가 가정대학으로 기구확대가 된것은 1964년 연세대학교를 선두로 이화여자대학교 ( 1965 ), 서울대학교 ( 1969 ), 숙명여자대학고( 1970 )의 순서이었다. 이때에, 가정관리학과, 식품영양학과, 의류직물학과로 분과되었으며, 이때에 교과과정의 분과는 되었으나 대학소속 가정학과때와 마찬가지로 의·식생활영역과목에 중점을 두었고, 특히 화학·물리 등 자연과학분야의 과목이 두드러지게 증가하였음을 볼 수 있었다. 4. 가정대학이 설립된지 10여년이 지난 현재에 와서는 목적을 초기의 생활개선·현모양처양성에서 전문적인 직업인 유능한 지도자양성에 두고 있으며, 교과과정은 자연과학영역과목에 중점을 두었다. 5. 가정학과와 가정교육학과는 교과과정에서는 큰 차이가 없었으며 설립초기부터 현재까지 50여년동안 가정학과에서는 목적이나 교과목의 분포에 거의 변화가 없었으며 의·식생활영역에 중점을 두어왔고, 특히 재봉·조리 등 생활기능영역과목에 비중을 많이 두었음을 알 수 있다. 이와같은 연구결과에 비추어 다음과 같은 제언을 한다. 1. 50여년동안 가정학과에서는 교과과정이나 목적에서 거의 변화가 없었으며, 따라서 현재의 가정학과에서는 변화하는 사회의 요청에 호응하기 위해서는 교과목내용의 변화를 모색하여야 한다. 2. 의·식생활영역에 중점을 두어온 가정학과 교과과정은 인간관계영역이 감소되고 있는데 이 분야의 보강이 필요하다고 생각된다. 3. 미국에서는 사회의 요구변화에 따라서 가정학의 명칭변경까지 시도하고 있으나 교육내용이나 방법의 변화는 당연하다고 볼 수 있으나 학문의 호칭을 개명하는데는 많은 문제점을 야기한다. 4. 현재, 가정학의 대상은 여성에 국한되어 있으나 앞으로는 가정생활패턴의 변화에 따라 양성을 대상으로 실시하는 것이 바람직하다.;The purpose of this study is to look back upon the past, present, and prospect the future. A study was carried out by investivating literatures related thereto. And research on the actual condition of the college curriculum. It is intended in this paper to study the trend of college curriculums of Home Economics in our country by dealing with the following stage: (1) Early stage of Home Economics major (2) Department of Home Economics was raised to the status of college stage (3) College of Home Economics stage (4) present. Classification of curriculums are differ department of Home Economics from college of Home Economics. Department of Home Economics curriculums are classified of 6 mathod-clothing, Food and dietics, Residence, Child and Family relationship, Home Management, Home Economics Education, and etcs. College of Home Economicsis classified of 4 mathod-Human Relationship, Science, Vital Function, Mnagement and Operation. The results obtained are summarized as follows: 1. When the history of Home Economics in our country is considered to be 50 years as a whole, it took aim at scientific Home life of the Korean people during the period of 16 years from its early stage to the liberation of Korea from the Japanese control which put an end when worked War II was over in 1945. The courses of Home Economics in those days attached more weight not only to the necessities of life but social life, language, religion and physical education. 2. During the post-liberation period, the course of Home Economics were classified by major study to strengthen substantially the contents of curriculums. The courses of study lay emphasis on Clothing, Food and Dieties. This trend continued until 1965. 3. In 1964 the Yonsei University attempted to raise on an expanded basis its department of home Economics to the status of college. Subsequentoy the Ewha Woman's University, Seoul National University, and Sook Myoung University followed. With this as a momentum, the 50 years of Home Economics was subdivided into the department of home management, Food and Dietics and Clothing together with the reorganization of the courses of study without any significant change in substance. However, after the department of pedologv was newly eatablished on 1972, greater importance was attached to the subjects related to humanity in the field of Vital Function and therefore there is no significant difference between the curriculums of vital function, Science and Humanity at present. 4. The Curriculums of the department of Home Economics of general or teachers colleges give much more weight to the subject of Vital Function than the college of Home Economics while the former offers lesser courses of study in the field of humanity than the latter. 5. Thought the proportion of curriculums of the department of Home Economics is higher in major study than the college of Home Economics, importance is attached to liverlihood and Vital Function. It can be seen therefore, that the curriculums of the field of Vital Function. Consequently, the following proposal are made: 1. The curriculums of college of Home Economics in the United States are shifted from the home-centered ones to that of Humanity. Likewise the country give more weight to that of Humanity and the department of pedoloty is newly established in some colleges. 2. At present, an object of Home Economics is enforced female, but according to change the home life patterns, it could enforced to objects of male.
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