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한국 커텐의 생산공정과 디자인에 관한 연구

Title
한국 커텐의 생산공정과 디자인에 관한 연구
Authors
계혜진
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The waves of Westernization rising la the society brought about an epidemic transformation to the style of architecture and modes of living. This traneformation in the modes of living is increasingly prone not mersly to the functional but aesthetic formation in the living space. Accordingly, the curtain indispensable for indoor decoration is closely related with aesthetic feeling in the aspect of the function, and curtain design has been transformed in harmony with design sense. But the indoor decorations, in Korea, such as furniture and accesssories tbat give good harmony with the modern style of housing embody individuality and creatlvity. On the other hand, the curtain has too much to be improved. Thus, studies on the eartain design should be fostered in Korea. To successfully implement this study, Practically observing the manufacturing process by which a design is expressed on the textile at factories in Korea was carried out, and the most favorable 150 kinds of figures were taken, classified and analysed according to the manufacturing process, The curtain of Korea may be classified, according to manufacturing methods, into Jacquard, Dobby, Raschel. And we can note one of the most favorable curtains, printed curtain that is made according to different process and economical, and of varied figures or designs. Curtain material of Jacquard or printing method is increasingly prone to sensitive geometrical figures but a lot of plant figures are presently used. For the curtain made by Jaequard method, many plant figures are of oriental and classical ones. For printed curtain materials, a designer can design any of his intention without limitation in the manufacturing process. Because of these marits, printed curtain materials of plant figure are mostly diagrammatized or of the modern figures. The simple stripe pattern of Dobby method in fantastic harmony with color and texture is the simplest one, can be smoothly applied to any of architectural style and shows little difference in preference, can give good harmony with any of indoor decorations, thus is generally favored in foreign countries. Many curtain materials are varicolored in all methods. But it is shown that light colors are increasing more advented. This may be because white furniture or dark carpet are prevalent. But green and golden are mostly used everywhere. From the standpoint that the curtain is usedbby the general public, a designer should pay keen attention to the tastes of consumers and develop original designs that can meet the desire of the general public and appeal to the consumers. And the development of mechanical civilization brought about varied machinery and varied manufacturing methods. In this sense, designers should fully comprehend the machinery and manufacturing methods by the machinery. A manufactures' notion of ""no need of designer"" in Korea might be deriven from ignorance of the manufacturing process. It is desired that Korean curtain manufacturers should train professional designers and render active support for the training of original and excellent designs.;最近 우리 社會에 퍼지고 있는 西歐化의 물결은 우리의 建築樣式이나 生活樣式에 획기적인 變遷을 가져 왔다. 이러한 生活樣式의 變貌는 生活空間 形成에 있어 機能的인 面은 물론 美的인 面에 치우치는 京鄕이 심해지고 있다. 따라서 室內裝飾 面에서 必要不可缺하게 된 커텐도 機能的인 面에서 美的 感覺으로 選擇되어지고 있으며 住宅의 Design Sense와 調和되어 커텐 디자인도 變遷되어 왔다. 그러나 우리나라는 현대식 住宅과 調和를 이룰 수 있는 室內裝飾物, 즉 家具나 악세사리 등은 비교적 個性的이고 獨創的인 것이 具現되고 있는 것에 反해 커텐에 있어서는 아직도 改善되어야 할 點이 많은 狀態이다. 그러므로 우리나라 커텐 디자인에 관한 硏究開發이 있어야 된다고 본다. 本人은 本 硏究를 遂行하기 위해서 우리나라에 現存하고 있는 各 거텐 工場을 踏査하여 디자이너가 考察한 디자인이 커텐 織物로 되기 까지의 生産工程을 살펴 보았으며 주요 4個 커텐 會社에서 가장 인기있는 紋樣 150種을 對象으로 그 生産工程에 따라 分類하여 分析하여 보았다. 그 結果 우리나라의 커텐은 織造法에 따라 分類하면 Jaoquard法 Dobby法, Raschel法 등이 있으며 또한 生産工程이 다른 經濟的이고 紋樣 디자인이 다양하여 大衆들의 인기를 차지하고 있는 Printing 方式의 커텐地가 있다. Jacquard法과 Printing方式에 의한 커텐地는 점차 感覺的인 幾何紋이 選擇되어지고 있으나 아직도 植物紋이 많이 使用되어짐을 알 수 있었다. Jacquard法 커텐에 있어서는 주로 植物紋으로서 東洋的이며 古典的인 文樣이 많고 捞染( Printing)法 커텐에 있어서는 디자이너가 디자인 할 때 製造過程에서 제한을 별로 받지 않고 자유롭게 디자인 할 수 있는 利點 때문인지 植物紋이라도 圖式化되고 現代的인 紋樣이 많았다. 또한 미묘한 色相의 調和와 Texture로 이루어진 간단한 Dobby法 Stripe Pattern은 가장 Simple하여 어느 建築 構造와도 어울릴 수 있고 居住하는 사람의 기호의 差異도 적고 또 어느 室內裝飾物과도 調和를 잘 이루어 요즈음 外國에서도 대단한 好評을 받고 있다고 한다. 色彩에 있어서는 어느 方式으로나 여러 가지 色이 混合되어 있는 種類가 많아 정확하게는 판단하기가 어려웠으나 점차 밝은 色相이 많이 選擇되어짐을 알 수 있었다. 이는 흰색 家具와 짙은色 Carpet이 많이 나온 때문이 아닌가 생각든다. 그러나 아직도 綠色, 黃金色은 여전히 어느 場所에서나 가장 많이 選擇되어지고 있다. 커텐을 使用하는 사람은 一般大衆이므로 디자이너는 이러한 購買者의 趣向을 살펴 大衆의 希求에 呼應할 수 있으며 購買者에게 Appeal 되도록 하여 獨創的인 디자인을 開發하여야 한다. 또한 機械 文明의 發達에 따라 機械와 그에 따른 製造法도 다양해졌으므로 디자이너들은 機械와 그에 의한 生産工程을 完全히 把握하여야 한다. 우리나라 製造業者들의 디자이너 不必要한 思考方式은 디자이너들의 이러한 生産工程에 대한 無知의 結果라고 본다. 한편 우리나라 커텐 會社 측에서는 이러한 專門的인 디자이너를 발굴하여 그로 하여금 자유롭고 獨創的인 우수 디자인이 開發되도록 적극적인 支援이 시급하다고 본다.
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