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광고 design에 나타난 illustration에 관한 연구

Title
광고 design에 나타난 illustration에 관한 연구
Authors
김희성
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 상품을 소비하는 고도의 다량소비시대라 할 수 있다. 따라서 광고는 기본적인 인간욕망에 Appeal하는데 필요한 표현기법으로서 기능적이고 조형적인 현대양식으로 다양하게 변천 발전하였다. 급기야는 사회뿐 아니라 국민경제와 국가발전에 그 영향을 크게 미쳐 세계시장개척의 임무로 까지 광고의 비중은 증대되었다. 또한 수요자에겐 물품을 선택할 수 있는 지식이나, 새로운 상품에 대한 정보로서 편리를 제공하기에 이르렀다. 따라서 본 연구는 광고 중 다수의 독자를 확보하고, 광고비용이 비교적 저렴하며, 사업과 제품을 시기적으로 조정하여 광고시기가 편리하고, 상품의 회전률이 빠르고, 기록성과 정기성 등 다대한 이점을 가지고 있는 신문광고를 형성하는 요소 중 가장 시인도가 높은 조형적 소재인 Illustration의 변천을 연구분석하여 앞으로 산업의 고도성장과 더불어 변천될 광고 Illustration의 바람직한 방향을 모색하는데 그 목적이 있다. 그러기에 신문광고에 있어서의 Illustration은 사회적인 양식과 논리에 의해 아름답고 기능적이며, 시각적 새로운 감상을 지닌 광고를 창조하면서, 새로운 idea로 계획되어야 한다. 또한 Illustration은 의미를 전하고, 다시 반향음이 되어 되돌아오는, 즉 정보교류에 의해서 인간사회의 한 영역을 담당하면서 인생 여로에 발자취를 남기고 있다. 이러한 광고 illustration이 우리나라에서 어떻게 변천되어 내려 왔는가를 우선 신문을 중심으로 고찰하여 보면 다음과 같다. 우리나라 최초의 광고로서는 1886년에 간행 된 한성주보로서 세창양행의 문안광고라 할 수 있으며, 광고사사 최초의 illustration이 게재된 것도 역시 1896년에 발행된 독립신문 세창양행의 광고라 하겠다. 여기서 특히 우리나라 초기 광고를 이루는 이조말기 시대의 Illustration은 단순한 형태로서 문안이 그 주를 이루고, 표현은 미숙 했었으며 그림도 부분적인 것에 불과했다. 그 후 1910년 일제치하에 들어가 일인들에 의한 상품이 나오게 되자 이때부터는 Illustration의 비중이 더욱 커지게 되고, 낭만적이고, 해학적이며, 추상적인 광고가 기재되기 시작했다. 따라서 Illustration은 설명적인 종속을 떠나 점차 그림자체로서 독립된 미적, 기능적 가치를 갖게 되었다. 이어서 1945년 8월 15일 해방된 우리나라는 신문의 자유로운 세계를 구축했으나, 사회가 불안정하고 무질서했으므로 광고다운 광고는 거의 찾아볼 수 없었고, 광고 자체도 매우 희귀했다. 1950년 6.25 이후 연예광고가 나타나기 시작했으나 다만 이때의 광고도 대부분 영화 광고였다. 그러나 1960년에 이르러 산업경제가 발전하고 사회의 질서 안정과 기업의 성장으로서 대량생산에 따른 대량소비가 요구되어 광고는 경쟁시장에 의해 필연적인 결과로 나타났다. 이에 따라 광고의 전달수단도 광범하게 됨으로서 소비자를 위한 정보제공은 물론 국민경제 까지 광대 되는 광고의 중요성이 더욱 인식되었던 바 이 시대의 우리나라 Illustration은 대부분 사진을 이용한 기법으로 표현 양식이 그 주를 이루기 시작했다. 또한 1966년에 생긴 조선일보의 조일광고상은 그 당시 광고의 향상을 도모하는데 큰 영향을 주었다. 그리하여 1970년대의 현재에 이른 우리나라의 산업과 기업이 급성장하기까지 세계경쟁시장을 개척하기 위해 높은 수준의 광고로 발전되게 이르렀다. 따라서 광고 디자이너나 기업주는 사회의 급격한 발전에 따라 대중의 눈과 마음을 선도하기 위해 참신한 Idea의 개발이 필요하게 됐으며, 더욱 광고의 효과를 획득하기 위해 시리이즈 광고 Illustration 표현기법으로 까지 발전되었다. 그리하여 광고는 상품, 예상구매자의 특성, 그들의 구매력 내지는 주거지역도 고려하게 되었고 합리적인 광고활동을 수행키 위한 시장분석 및 소비자 조사분석과 같은 과학적 방법이 광고에 적용되었다. 그것은 논리적 배경을 밑바탕으로 한 다양한 변천과 예리한 지성적 추상과 메마른 대중에 꿈과 이상을 심어주는 초현실주의적 미술사조와 함께 표현기법의 다양화를 이루면서 새로운 가치감상을 지닌 광고로 성장발전 하면서 합리적이며 기능적 그리고 조형적이며 개성 있는 광고로서 공존의 질서를 지닌 다양성의 충족에 까지 도달케 되었다.;We can say that today is the consuming era of much goods with high level. So advertisement has variably developed and changed into the style of the plastic and functional expression and the technique of expression needed to appeal to human foundamental desire. In the end it has been increased to have a role of culivation of market of the world as it affects not only society but also nation's development. And it has supplied the knowledge so that demander could choose goods, convenience as information for introduction of new goods. Accordingly this study is analyzed the transition of illustration which is the most, admissible plastic material in factors of the newspaper advertisement which has much profits - have many readers, comparatively cheap advertisement rates, could timely coordinate business and production, make goods go round fast, recording and periodical. The objective of this study lies in finding the desiable way of illustration of advertisement in the future. In news advertisement illustration should be created advertisement which-is aesthetic, functinal and sighting- has new sense by social good sense and moral, and should be planned fresh idea. Illustration gives us mean, is carne back as an echo it is composed of human society as exchanging of the information, and it leaves foot-steps in the road of life. The following is the history of' illustration of news advertisement in our country. For the first, time advertisement was printed in the Han Sung Joo Bo published in 1886. It was draft advertisement of The Sae Chang Yang Haeng. First illustration was in advertisement of the Sae Chang Yang Haeng in The Dok Rip Shin Moon in 1896. In the end of Lee's Reign ar, illustration was chiefly composed of a draft, its expression was unskilled and its picture was partial. After the annexation of Korea-Japan as soon as Japaneses producted goods, illustration vas begun to increase its role. Romantic, witty and imaginable illustration was reported. Accordingly the illustration was thrown away explanation relation and became to take aesthetic and functional value which was independent itself. After the liberation of our nation newspaper had been freely reported but true advertisement had not appeared and advertisement was either rare because of insecurity and confusion of our society. As soon as the Korean War broke out, we could find advertisement of the entertainment. Most of advertisements were film publicities. Since 1960, as industrial economy began to be developed and social order was stabilized, the mount of consumption was increased by a great of production. So new advertisement was born by competive markets as the essential result. And it gave consumer information and it reflected national economy as the transition had many kinds of. means. In those days illustration had been chiefly composed of the technique and the expression method used photograph. The Cho Ill advertisement Prize made by The Cho Sun Ill Ro in 1966 has affected to make better advertisement. Up to date from 1970 as industry and enterprise have rapidly grown up, it has made into advertisement of high level in order to cultivate new market of the world. They had wanted development of flesh idea so advertisement, had been developed into the technique of expression of illustration of serious advertisement so as to acquire the effect of advertisement, in order that designer and man of enterprise made public be pleased with goods. Advertisement has been considered as goods expected consumer's trait and living place. In order to accomplish rational advertisement activity, scientific methods like analysis of survey of market and consumer have been applied. Illustration based on the theoretical background has variably changed and it has had the variety of expression of the technique with the trend of art in superrealism which makes barren public take dream arid ideal and acute intellectual imagination. As modern advertisement has grown and developed into new sense of value it has reached the sufficiency of the variety which has order of coexistance as it is rational, functional and plastic advertisement and it has special quality.
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