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고등학교 가정과 교과서의 내용 연구

Title
고등학교 가정과 교과서의 내용 연구
Authors
고준자
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The educational mission for domestic science, I think, would be very important in these days when we put great emphasis on the scientic aspect of our daily life. Moreover more serious is the mission of teaching senior high school students who would be the essential for the middle class in society. It is desired for us to teach them theoretically as well as technically. The textbook is considered to play an important role in education. Since government's equalizing secondary education it can be the menaingful to analyse the contents of textbook. I, on the standpoint of both contents and pages, examined the chapters of clothing, clothing material, handling and keeping of clothing, discrimination of textiles, spining, weaving through all of the authorized textbooks of domestic science for senior high school. I compared the ratio between a certain chapter and the total pages of clothing, and the ratio between the chapter and total pages of a textbook. As to the contents I suggested the unification of terms, the possible omission of necessary material, some points to have to be revised, through the study of literature related to them. I aimed at grouping for the best way to solve the problems that I had found out by examining and analy sing the opinions of teachers on the contents of textbook through the method of questionaire. The problems and the way of solving them as the result of study are as follows: On the standpoint of pages that ""clothing"" are covering, similar pages are occupied, but some textbooks have much difference in number of pages. In comparison between the real pages and the allotment given by the Ministry of Education, ""clothing material"" has no more than the half of its allotment. The chemical textile articles were not recorded in Korean as well as the classification of textiles were not dealt in some textbooks. Even though a certain textbook dealt it, its contents were not substantial. I could even find out some mistakes in contents of the textbooks. The textbook also had some confused chapters due to the Ministry of Educaticn's deviding ""textiles subjects into textiles finishing and weaving finishing, and there were some textbooks of which contents were not substantially dealt. The experimental method of discriminating textiles had some inappropriate points. The view of explaining ""rayon"" was variously shown and generally the terms were not unified. It is desired for us to make have full pages of the textbooks and especially to inerease the pages in the chapter of ""clothing material"" for the ideal textbook. Furthermore it is desired that the textiles terms and other ones would be unified; It occured to me that if we recorded the chemical textiles in Korean, would be helpful to their consuming life. What we unify the articles of textiles by using technical terms seems to make them understand easily. And inappropriate terms should be immediately corrected. If the textiles finishing omitted from the government's educational planning, the confusion would be avoided. If the discrimination method and finishing of textiles were dealt nearer and more conveniently to our real life, it might be helpful to the to the realties of our life. It seems to be helpful that ""rayon"" should be refered to as rayon without calling it in other terms and synthetic fiber's name should be immediately called as soon as it come into being. I believe that all of the problems suggested above can be easily solved by the writer's positiveness, the cooperation and interest of the government and teachers. I sincerely hope this study may be helpful to the advancement of domestic science in senior high school.;생활의 과학화를 지향하고 있는 현재 시점에서 가정과 교육의 사명은 매우 중요하다고 본다. 특히 중산층을 이룰 고등학교 학생들의 교육에서는 더욱 그러하며 그 지도에 있어서는 이론적인 면과 기술적인 면의 병행지도가 바람직한데 이들 교육의 지침은 교과서로써 이루어 지고 있다. 이러한 점에서 교과서는 매우 중요한 비중을 차지하고 있는 것이라 하겠다. 또한 고등학교 평준화가 실시되는 금년에 이르러 이 교과서의 내용 분석은 매우 의의 있는 일이 아닐 수 없다. 본 조사 연구에서는 문교부 검인정 고등학교 가정과 교과서 전부에 대하여 의생활 중에서 피복생활, 피복재료, 피복의 정리 및 보관, 섬유 감별법, 방적과 직조의 단원을 분량면과 내용면에서 조사 검토하였으며 분량면에 있어서는 대상단원에서 차지하는 비율 및 각 교과서의 평균비율과 비교하였다. 내용 검토는 용어의 통일성과 내용상의 누락된 사항, 개선되어야 할 점등에 걸쳐 문헌연구를 통해서 제시하고 질문지에 의해 일선교사들의 교과서 내용에 관한 의견을 조사 분석하여 문제점을 찾고 최선의 문제해결 방법을 모색하고저 시도하였다. 연구 결과 문제점과 해결방법을 요약하면 다음과 같다. 의생활이 차지하는 면수를 볼 때 대강 비슷한 면수를 보이나 면수의 차이가 심하게 나타난 교과서가 있었으며, 그 교과서의 지도 계획 중 문교부의 단원 배정 시간과 교과서의 분량과 비교 할 때 피복 재료의 분량이 반 정도 밖에 안되었다. 화학섬유의 상품명이 우리나라의 상품명으로 기재가 되어 있지 않았다. 섬유의 분류가 다루어지지 않은 교과서가 있었으며 또 다루었어도 내용이 충실하지 못한 교과서가 있었다. 교과서 내용면의 해석이 틀린 부분이 있었다. 문교부 자체에서 섬유가공과 직물가공 부분을 분리시켜 놓음으로 혼돈을 일으키게 된 단원이 있었으며 또 그 자체의 내용이 불충실하게 다루어지고 누락된 교과서도 있었다. 섬유감별의 실험방법이 적절치 못한 점이 있었다. 인견의 해석이 다양하였고 전체적으로 용어의 통일이 되어 있지 않았다. 이상의 제문제를 해결하는 방법으로 이상적인 교과서의 내용을 갖게 하기 위하여는 충분한 교과서의 면수를 갖게 하며 특히 피복재료 단원의 분량을 증가시켜야 할 것이다. 교과서에서 사용되는 섬유용어 및 그 외의 다른 용어들이 통일성 있게 기록되여 진다면 바람직 할 것 같다. 현재 우리나라에서 생산되는 화학섬유의 우리나라 상품명을 기록하여 주면 소비생활에 도움을 줄 것이다. 섬유의 분류는 성의있게 학명으로 통일시켜 준다면 훨씬 이해가 빠를 것 같다. 틀린 용어의 해석은 빨리 정정해 주어야 겠다. 섬유가공 부분은 문교부 자체의 지도계획에서 삭제해 준다면 혼동을 피할 수 있을 것 같다. 섬유가공 및 섬유 감별법의 내용은 좀 더 실생활과 가깝고 간편하게 한다면 실생활에 도움을 줄 것 같다. 인견의 용어는 레이욘으로 통일하고 새로 나오는 합성섬유의 내용은 즉시 즉시 첨가시켜 주면 도움이 될 것 같다. 이상의 제문제점은 모두 저자들의 적극성과 문교부 당국과 일선교사들의 협조와 관심으로 쉽게 해결될 수 있을 것으로 믿는다. 이 연구 결과가 고등학교 가정과 교과서 개편에 도움이 되었으면 한다.
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