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여고생의 의생활에 관한 연구

Title
여고생의 의생활에 관한 연구
Authors
김진숙
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 여고생들의 의생활에 관한 실태를 조사한 연구로서 서울 시내여자고등학교 학생 1000명을 대상으로 하여 겉옷과 속옷에 대해 질문지를 이용하여 조사하였다. 조사내용은 총 36항으로 의복의 구입상황, 의복의 Design, 색, 무늬 등 재질등의 기호, 의복의 종류, 수량 및 가격등의 실태 및 세탁관리등에 관한 내용이었다. 이 연구는 여고생의 교복이외의 의생활의 실태에서 공부에만 치우치는 여고생들의 의생활에 대한 관심도를 알아보고, 그들이 학습중인 교과내용의 의생활의 적용정도와 학부모의 경제적 부담을 간접적으로 파악하기 위해 조사하였다. 인수한 질문지의 답안을 종합하고 그 실태를 분석 검토하여 다음과 같은 결론과 개선되어야 할 점이 고찰되었다. 1. 의복의 구입은 겉옷이나 속옷이나 대부분이 자의에 의한 것보다 어머님이나 언니에 의하여 이루어 진다는 사실을 알게 되었는데 이것은 의복을 구입할만한 용돈이 여고생에게 지급되지 않고 있다는 사실로 간주되며 본인이 직접 구입하지 않으므로 구입가격에 대한 관심이 적었다. 또한 의복의 구입을 시장이나 백화점에서 주로 하는 것으로 보아 기성복을 많이 착용함을 알 수 있으므로 기성복 생산자들이 이들 여고생의 인체계측이 시급함을 알게 되었다. 2. 여고생들의 의생활에서 교과서학습의 적용을 볼때 의복제작상황에서는 실습한 여러 의복중에서 스커트와 블라우스 정도를 45%이하의 학생들이 실생활에 적용한 것으로 나타났고, 의복의 재질면에서 볼때는 속옷에서 천연섬유를, 겉옷에서는 합성섬유를 택하여 교과서 내용과 부합되는 선택을 하고 있었다. 3. 여고생의 기호색과 기호무늬는 겉옷인 경우에는 푸른색 계통, 밤색계통, 분홍색 계통으로 여대생의 기호색과 일치하고 있으며 무늬는 check 무늬로 유행과 관련되는 무늬를 좋아하고 있고 속옷인 경우에 기호색은 흰색, 분홍색, 무늬는 꽃무늬로 귀여운 분위기를 좋아하고 있었다. 4. 속옷의 수명은 6개월에서 1년정도로 나타나고 있었다. 또한 속옷 세탁후의 건조장소로는 위생적이어야 하므로 직사일광에 건조해야 함은 필수적이나 합성섬유의 백색인 경우에는 Yellowing이 일어나므로 주의를 해야 한다.; This study is investigated by making use of enquetes given to students for the objects of 1000 students of girls' high school downtwon in Seoul. As the contents of investigation are made with total 36 items each other, they show us that there are in contents about washing control, the numbers and sorts of cloth, and actual circumstances of clothing price, its' design, its' colour and pattern as well as hobby of fiber content, buying condition. This also is to take a look for their attention about high school girls' clothing life they are almost inclined to their studying in the case of an actual circumstances of high school girls' clothing life and also is caused to investigate in order to grasp indirectly their parents economic burden and the limits of application of which they are studying the contents of clothing lessons. Generalizing the answers of enquetes in return from the students, inspecting an actual state of clothes throughout the analization after that, the following conclusions and the facts to be renewed are considered. 1. I found it a fact that their buying clothes, most of all, regardless of under wear or upper garment are nearly achieved by their mothers and elder sisters rather than they do mind themselves. These matters are regarded as a fact that plenty of pocket-monet doesn't be paid to them, students for them to buy cloth and they are paying a very few attention about buying price because they don't buy it for themselves, furthermore, judging from that they mainly buy it, cloth in the market of a department-store, as we can exact know what they to dress a ready-made goods very often, so the producers of ready-made goods acknowledged an urgent of such like these high school girls' measure of body. 2. When we look for it that high school girls', their adaption in studying clothing lesson on their dressing life, some students less than 45 percents is showed to apply with their real life with blouse and skirts only among the various kinds of cloth in the process of the manufactured clothes, and I found it that they have been taken a choice to fit on the contents of lesson. 3. High school girls' favorite colour of dress and their favorite pattern of it are of pink, nut colour, and blue lineage on the upper garment and high school girls' hobby is agreed with varsity-women's, and with dressing figure, they like a pattern of check form related with a fashion and they also like a pretty mood of lower form on a pattern of cloth, next, their favorite colour on a underwear are pink, white lineage. 4. The age of underwear show us to be six monthes or only a year. there upon, after washing underwear and then drying place has to be healthful, so it is necessary to dry in the direct rays of the sun heat in the case of white colour on the synthetic fiber, it must be careful for yellowing not to happen to occur on it.
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