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유아 교사의 특성과 ICT 활용환경이 ICT 활용수준에 미치는 영향

Title
유아 교사의 특성과 ICT 활용환경이 ICT 활용수준에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Early Childhood Teachers' Individual Variables and ICT Environment on the Level of Using ICT in Class
Authors
김기혜
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
지식 기반 정보사회에서 정보 활용능력은 개인의 권리이자 의무가 되어가고 있다. 이에, 제 6차 유치원 교육과정(교육부, 1998)은 정보 능력 함양 교육 강화를 개정의 중점 과제로 삼았으며, 유아교육기관은 유아들을 정보사회의 올바른 구성원으로 교육하는 역할을 담당하게 되었다. 이를 위해 교사교육기관에서는 관련 교과목을 개설하거나 연수 프로그램을 제공하여 교사의 자질을 함양하려는 노력을 하고 있다. 2004년 교육인적자원부의 보고에 따르면, 90% 이상의 유치원이 교실 내에 컴퓨터 영역을 갖추었으며 하드웨어 및 소프트웨어 자원 면에서도 매년 개선되어 활용교육의 여건이 꾸준히 발전하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 이와 같은 노력에 비해, 활용교육의 실행에 영향을 미치는 요인을 밝히는 연구는 드물었다. 선행연구들은 주로 교사의 ICT 관련 선행 경험이 내재적 특성에 미치는 영향을 밝히거나 특성 간의 상관관계를 규명하는 데에 그쳐, 실제 활용에 차이를 유발하거나 영향력을 지니는 요인을 파악하기 어려웠다. ICT 활용교육의 실행을 조사한 연구에서도 활용정도를 주당 실시횟수로만 측정하는 경우가 많아, 바람직한 활용이 이루어지는지 판단하는 데 제한이 있었다. 이에 본 연구에서는 ICT 활용수준에 차이를 유발하는 교사의 배경 변인을 알아보고, 교사 개인 특성 변인과 활용환경이 활용수준에 영향을 미치는지 규명하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 교사의 배경 변인(교직 경력, 학력, 연령, 담당학급 연령, 대학에서의 ICT 관련 이수 과목 수, 최근 3년 이내 ICT 관련 연수 참여 경험)에 따라 ICT 활용수준에 차이가 있는가? 2. 교사의 개인 특성 변인(ICT에 대한 태도, 교수효능감, 활용능력)과 ICT 활용환경(물리적 환경, 소프트웨어 환경)은 ICT 활용수준에 영향을 미치는가? 변인 측정을 위해 선정한 도구들은 교육공학 전문가 1인, 유아교육 전문가 2인, 유아 교사 5인에게 내용타당도를 검증받았다. 검증 결과와 예비조사에 따른 수정을 거쳐 서울․경기 지역의 유치원 교사에게 설문조사를 실시하였으며, 설문지 수집 결과 184명의 사례를 분석에 사용하였다. 먼저 ICT 활용수준이 교사의 경력, 학력, 연령, 담당학급 연령, ICT 관련 이수 과목 수, 연수 참여 경험에 따라 차이가 있는지 알아보기 위해서 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하고, 변인에 따라 차이가 있을 경우에는 Scheffé 혹은 Tukey에 의한 사후검증을 실시하였다. 둘째, 교사의 ICT에 대한 태도, 교수효능감, 활용능력과 환경요인인 물리적 환경과 소프트웨어 환경이 활용수준에 미치는 영향을 종합적으로 파악하기 위하여 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사가 교실에서 ICT를 활용하는 수준은 교직 경력, 담당학급 연령, 대학에서의 ICT 관련 이수 과목 수, 연수 참여 여부에 따라서 차이가 있었다. 교사의 교직 경력이 증가함에 따라 ICT 활용수준이 높았으며, 특히 3년 미만 교사 집단이 다른 집단에 비해 낮은 활용수준을 보였다. 담당학급 연령에서는 만 5세 연령을 포함한 집단의 활용수준이 만 3세 혹은 만 4세로만 이루어진 집단보다 높게 나타났다. 또한, 대학에서 ICT 관련 과목을 2개 이상 이수했을 경우에 한 과목도 이수하지 않은 교사에 비해, 최근 3년 이내에 ICT 관련 연수에 참여한 교사가 그렇지 않은 교사에 비해 활용수준이 높은 것으로 나타났다. 둘째, ICT 활용수준에 영향을 미치는 요인은 물리적 환경, ICT 교수효능감, 소프트웨어 환경, ICT에 대한 태도 중 인지적 영역인 것으로 나타났다. 이 중 환경요인인 물리적 환경과 소프트웨어 환경이 각각 33.7%와 1.7%의 설명력을 지녔으며, ICT 교수효능감이 16%, ICT에 대한 태도 중 인지적 영역이 1.1%를 차지하여, 이들 요인은 종속변수에 대해 총 52.5%의 설명력을 지니고 있었다.;In current knowledge-based information society, capability of using information become an individual's duty as well as a right. Thus, The Sixth National Curriculum of Kindergarten Education(The Ministry of Education, 1998) has focused on the enhancement of education of promoting information using capability and kindergarten has been in charge of fostering children to rise to capable members of information society. Accordingly, teacher training programs have been provided for the improvement of teachers' ICT using capability. Also, according to 2004 report of The Ministry of Education, over 90% of kindergartens was equipped with the field of computers in class, and the resource of hardware and software has been being upgraded constantly. Despite such continuing efforts, there had been few previous study that had identified the factors affecting the implementation of ICT education. Since most previous research had focused on just identifying the correlation between independent factors, understanding of the factors causing difference of the level of using ICT and identifying influential factors on the level. Therefore, in this research, the synthetic approach to the influence of an early childhood teacher's individual factors and ICT environment on the level of using ICT has been tried. Based on such research purpose, the following questions of study have been established. 1. Is the level of using ICT different according to an early childhood teacher's individual background variables; the number of years of teaching career, educational history, age, the age of class in charge, the number of courses about ICT taken in college, and participation in ICT training in recent three years. 2. Is the level of using ICT influenced by an early childhood teacher's attitude and efficacy toward ICT, capability of using ICT, and physical and software environment? The tools to measure variables were chosen to solve the above research questions and content validity was verified by one educational technology expert, two early childhood education experts and 5 early childhood teachers. In addition to the verification, with the modification based on preliminary survey, the survey was conducted through questionnaire in early childhood teachers in Seoul and Kyonggi province and 184 cases without missing data were used for the analysis. Firstly, one way ANOVA was conducted to discover the difference according to the teachers' individual background variables on the level of using ICT and Scheffe or Turkey verification was followed for the Post-Hoc test in case that there was any significant difference between groups. Secondly, multiple regression analysis was conducted for the synthetic understanding of the influence of an early childhood teacher's attitude and efficacy toward ICT, capability of using ICT, physical and software environment on the level of using ICT The major results of this study are as follows. First, the level of using ICT in class varies with the length of teaching experience, the age group of students in charge, the number of courses about ICT taken in college, the recent participation of teachers' training. The longer the teaching experience is, the higher the level of using ICT is. Especially, the teachers who have under three years' of experience show lower level of using ICT. As for the age group of students, the group including five-year old students has higher level of using ICT than the group of students, three or four years old. Also, the teachers teacher who took more than two courses about ICT have higher level of using than those with no courses taken. The teachers who have participated in teachers' training courses about ICT in recent three years have higher level of using ICT. Second, the multiple regression analysis to find out the influence of teacher's attitude and toward ICT efficacy, capability of using ICT and ICT environment on the level of using ICT shows the significant predictors of the level of using of ICT in following order: physical environmental factors, ICT efficacy, software environment, and cognitive domain of teachers' attitude toward ICT. Among independent factors, the capability of ICT, emotional domain and behavioral domain of teachers' attitude toward ICT do not affect the level of using ICT.
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