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교복 공동구매와 개별구매 학부모의 만족도 및 재구매의도

Title
교복 공동구매와 개별구매 학부모의 만족도 및 재구매의도
Other Titles
Parent satisfaction and repurchase intention of individual purchase and co-purchase school uniform
Authors
장윤정
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교복 구매방식에 따라 만족도와 재구매의도가 어떠한 차이를 보이는지 알아봄으로써 교복을 구매하는 학부모와 학생을 만족시킬 수 있는 방안을 찾는데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구를 위해 서울에 위치한 사립 중학교 1학년에 설문지 280부를 배부하여 최종적으로 공동구매 133부, 개별구매 120부의 설문지가 수거되어 총 253개의 설문지로 연구 분석하였다. 교복 구매 소비자의 만족도와 재구매의도를 살펴보기 위해, 교복 구입방법의 선택 요인과, 교복의 만족도와 재구매의도를 기존의 선행연구들의 설문지 문항을 바탕으로 재구성하였다. 만족도와 재구매의도의 모든 문항은 5점 Likert 척도로 구성되었으며 자료 분석을 위해 차이검증, Pearson 상관관계분석, 일원분산분석을 하였으며 Duncan 다중 범위 검증으로 사후검증을 실시하였다. 설문지 문항은 Cronbach α값을 산출하여 측정도구의 신뢰도를 살펴보았다. 본 연구의 연구문제를 통해 교복 구입 학부모의 만족도와 재구매의도를 비교한 결과를 연구 문제를 중심으로 요약을 해보면 다음과 같다. 첫 번째 연구문제인 개별구매와 공동구매를 선택한 학부모의 특성은 어떠한 차이를 보이는가에 대해서 살펴보았다. 교복을 구입할 때 학부모는 가격, 브랜드, 품질, 디자인, 서비스 중의 다섯 가지 요인 중 품질을 가장 중요하게 생각했다. 하지만 이를 공동구매와 개별구매 학부모로 나눠 보면 조금 다른 결과를 알 수 있었다. 개별구매 학부모는 품질을 디자인, 가격의 순으로 교복구입시 가장 중요하게 생각하는 요인으로 선택한 반면, 공동구매 학부모는 가격을 가장 중요한 요인으로 선택하였고 그 다음이 품질이라고 응답했다. 두 번째로 공동구매와 개별구매 학부모의 만족도를 살펴보았다. 만족도를 요인 별로 분석해본 결과 가격 요인을 제외하고 브랜드, 품질, 디자인, 서비스 측면에서 모두 개별구매 학부모의 만족도가 더 높음을 알 수 있었다. 공동구매와 개별구매 소비자의 만족도가 가장 큰 폭으로 차이가 난 요인은 품질 만족도 나타냈다. 세 번째 개별구매와 공동구매 학부모의 재구매의도를 알아보았다. 먼저 공동구매와 개별구매 집단과의 재구매의도를 알아본 결과 재구매의도를 묻는 3가지 문항에서 모두 개별구매 학부모가 공동구매 학부모보다 높은 재구매의도를 나타냈다. 이 같은 결과는 전반적으로 공동구매보다 더 높은 만족도를 보인 개별구매 집단에서 더 높은 재구매의도를 나타낸 것을 알 수 있다. 이는 만족과 재구매의도가 정(+)의 관계를 가지고 있다는 선행연구 결과를 뒷받침 해주고 있다. 네 번째로 개별구매와 공동구매 학부모의 만족도와 재구매의도간의 관련성에 대해 알아 보았다. 가격, 품질, 서비스 만족도는 재구매의도와 모두 정(+)의 유의미한 상관관계를 보였다. 또한 공동구매 학부모와 개별구매 학부모의 만족도와 재구매의도 상관관계에서 모든 항목에서 개별구매가 더 높은 상관도를 보였다. 이상의 결과는 크게 다음과 같이 두 가지로 의의를 가진다. 첫 째, 교복 만족과 재구매의도에 대한 기초자료를 제공함으로써 학부모의 교복에 대한 합리적인 소비 의식을 꾀할 수 있다. 이는 교복 값이 높다고 인식하지만 상대적으로 저렴한 중소생산업자들의 교복을 구입하지 않는 학부모들에게 소비에 대한 바른 의식을 심어 수 있다. 둘 째, 교복 공동구매에 대한 보다 합리적인 접근을 모색하는데 기초자료를 제공한다. 교복 공동구매는 현재 많은 중?고등학교에서 실시되고 있지만 여기에 대한 정확한 학부모와 학생의 만족도와 재구매의도에 대한 연구는 아직 이뤄지지 않고 있다. 따라서 본 연구를 바탕으로 보다 체계적이고 합리적인 그리고 학부모와 학생이 모두 만족할 수 있는 교복 공동구매가 이뤄질 수 있는 방안 모색을 도울 것으로 기대된다.;This study intends to provide basic information which gives a way for students and their parents to be satisfied with student costume purchase by means of showing difference between their satisfactions and repurchasing intention according to method of purchase school uniform. For this study, 280 papers of questionnaire were distributed to the first year students at a private middle school in Seoul and finally, 133 papers of co-purchase and 120 papers of individual purchase were collected and analyzed. The selection factors at costume purchase, satisfaction, and repurchasing intention have been reorganized based on the survey in order to investigate customer satisfaction and repurchasing intention for the purchase. All questions about satisfaction and repurchasing intention were comprised of 5 points Likert standard and chi-square, Pearson correlation relationship analysis, and One-Way ANOVA have been employed to analyze the questionnaire. In addition, facilitated by Ducan multiple range test was proceeding. The reliability of the surveying tools was verified by Cronbach α value. Through the subject of this study, the comparing result between parent satisfaction and repurchasing intention is summarized as follows. First, the feature of parents selecting either individual purchase of co-purchase has been analyzed. When the parents bought student costume, they mostly considered quality among five factors which are price, brand, quality, design, and service. However, there was a little difference between parents of individual purchase and co-purchase. While the parents of individual purchase mostly considered quality, design, and price in order, the parents of co-purchase thought that price is the most important factor and then quality is the next. Secondly, parent satisfaction of individual purchase and co-purchase has been evaluated. As a result of the analysis of satisfaction by the five factors, individual parent buyers had higher satisfaction in brand, quality, design, and service except price. The largest different factor between both customers was quality satisfaction. Next, parent’s repurchasing intention has been studied. Above all, after surveying repurchasing intention between individual purchasing parents and co-purchasing parents, the individual buyers showed higher repurchasing intention than co-purchasing buyers. This result means that individual purchasing group showing higher satisfaction, has higher repurchasing intention and supports the previous result that satisfaction and repurchasing intention have proportional relationship. Lastly, the relationship between satisfaction and repurchasing intention of each buyer group was examined. Price, quality, and service satisfaction has proportional relationship to repurchasing intention. In addition, the individual purchasing group showed higher satisfaction and repurchasing intention at all factors. Previous results mean following two. First, by means of providing the basic information about purchase satisfaction and repurchasing intention, parents could have reasonable customer’s sense. In other word, this information could give right purchasing sense to parents who didn’t buy cheap costume from small business manufacturer but only did expensive one. Secondly, the result could furnish basic information to get reasonable approach in costume co-purchase. While a lot of middle and high schools have costume co-purchasing policy, so far any research on parent satisfaction and repurchasing intention has not been studied well. Accordingly, based on this study, student costume co-purchase which is comparably systematic and reasonable, and could make satisfaction to parents and students, would be possible.
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