View : 1170 Download: 0

구조화된 음악활동을 통한 학습장애 청소년의 주의집중력 향상에 관한 사례 연구

Title
구조화된 음악활동을 통한 학습장애 청소년의 주의집중력 향상에 관한 사례 연구
Authors
임명희
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Comparing to the normal young boys and girls, those who have learning disabilities have a harder time paying attention to studying and they can hardly achieve their learning goal. Improving the attention of young boys and girls with learning disabilities not only has a good influence on achieving their goal but also forming positive self-identity and living well in their society. Music can be an important tool to improve their attention. Also it can be such a good stimulus that mentally disable students can't refuse to study. Music related activities, such as singing to music, playing instruments and listening to instrumental music, need to use several senses all together. In doing so, they can find out the regularity of music elements and remember them. Consequently, they can improve their attention. This study is on how helpful individual music activities are for learning disable students in order to improve their attention. It is a case study on two 1st graders and one 2nd graders of middle school. Music activities were performed between a researcher and a student twice per week for 10 weeks. Classes in all consist of 20 periods and each period is 30 minutes long. The activities in the first period were repeated in the next period. Ten lesson plans including music activities were applied. Music activities were made for learning disable middle school students. They have three subcategories, such as music and songs, music and musical performance, and listening to music. In order to check out how much they improve their attention, Frankfurter Aufmerksamkeits-Inventar(FAIR) Attention Test is implemented and Conners' Comprehensive Teacher's Rating Scale(CTRS-10) are used on the week before and after music activities. Also videotaping is used so as to analyze how correctly they do their task and how the correctness is changed period by period and to evaluate how often for ten minutes they make an eye contact with their teacher. The conclusions of this study are as follows: Firstly, the organized music activities have a positive affection on improving the attention of three middle school students who have learning disabilities. Fair Attention Test shows that they can do their task more correctly than in the previous period. Secondly, three students of this study improved their attention and made an eye contact more often than before this study, which is revealed through the analysis of the pre and post test results evaluated by CTRS-10. These conclusions agree with the pre-studies that music therapy is effective to improve and maintain and generalize the attention of children and young boys and girls with learning disabilities. In addition, music is the necessary tool in order to increase their response time and variabilities. In the future, the studies need to be planned as follows: after learning disabilities are divided into reading, writing, and mathematics disabilities, what music activities are proper for each learning disability should be planned and how such music activities have an affection on each learning disability should be deeply studied. Also, experimental objectives need to be more exemplified and the experimental period need to be longer in order to make this kind of case study more effective.;학습장애를 가진 청소년들은 일반인들에 비해 학습에 필요한 기본 기술의 하나인 주의집중력의 습득에 있어서 어려움을 보이며 이로 인하여 학업성취에 문제를 가져온다. 학습장애를 가진 청소년의 주의집중력 향상은 학업성취에 있어서 좋은 영향을 미칠 뿐만 아니라 나아가 긍정적인 자아 개념을 형성하게 하며 사회생활에도 도움을 줄 수 있다. 음악은 주의집중력을 향상시키기 위한 중요한 도구가 될 수 있으며 정서적으로 민감한 청소년기의 학습장애인들에게 거부감을 주지 않는 좋은 자극제로 작용할 수 있다. 음악에 맞춰 노래를 부르고, 악기를 연주하고 감상하는 일련의 활동들은 여러 감각의 통합을 요구하는 활동으로 음악요소들의 규칙성을 발견하고 기억하는 과정을 통해 주의집중력의 향상을 가져올 수 있다. 이에 본 연구는 학습장애 청소년을 위한 개별 음악 활동을 실시하여 주의집중력의 향상에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 연구대상자는 중학교 1학년 2명과 중학교 2학년 1명으로 3명에 대한 사례연구를 실시하였다. 음악 활동은 연구자와 대상자가 일대 일로 실시하였으며 주 2회, 10주 동안 총 20회기로 진행되었으며 매 회기는 30분씩 이루어졌다. 한 회기에 실시된 활동은 다음 회기에 다시 반복되었으며 연구기간 동안 총 10개의 음악활동 계획안을 적용하였다. 음악 활동은 연구자가 학습장애 청소년을 위하여 만든 것으로 음악과 노래, 음악과 악기 연주, 음악 감상의 세 영역에서 이루어졌다. 본 연구에서 대상자의 주의집중력의 향상 정도를 알아보기 위하여 음악 활동을 실시하기 전·후 1주에 FAIR 주의집중력 검사와 Conners의 주의집중행동 평가 척도를 평정하였다. 또한 비디오 관찰을 통하여 연구자가 제시하는 과제 수행의 정확도가 회기별로 어떻게 변하는지 분석하였고 매 회기별로 10분씩 눈맞춤 횟수를 측정하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 첫째, 구조화된 음악활동이 학습장애를 가진 청소년들의 FAIR주의집중력 검사와 과제 수행의 정확도에 있어서 증가를 보임으로써 본 연구에 참가한 3명의 학습장애 청소년들의 주의집중력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, Conners주의집중행동 평가척도를 이용한 사전·사후 검사결과와 눈맞춤 행동의 변화를 분석하였을 때, 본 연구에 참가한 3명의 학습장애 청소년들의 주의집중 행동의 증가를 보임으로써 이들의 주의집중행동의 향상시켰다. 이러한 결과는 학습에 어려움을 보이는 아동이나 청소년을 대상으로 하여 음악 활동을 실시하였을 때 주의집중력의 향상과 유지 및 일반화에 효과적이라는 선행연구와 일치하고 있다. 이 외에도 양적으로 짧은 주의집중 시간과 제한된 집중의 폭의 증진을 위해서는 음악이 중요한 도구가 될 수 있다고 한 선행연구와의 일치를 보인다. 추후에는 학습장애를 대상으로 읽기 장애, 쓰기 장애, 산수 장애 등의 하위 유형별로 나누어 그들의 특성에 적합한 음악 활동을 계획하고 하위유형별로 음악 활동이 어떤 영향을 미치는지를 심층적으로 연구해야 할 것이다. 또한 대상자를 확대하고 좀 더 장기간 동안의 음악 활동을 통하여 주의집중력의 향상에 미치는 효과에 대해 깊이 연구를 해야할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE