View : 689 Download: 0

초등학교 체육특기적성교육 참여가 체육수업 및 생활체육 인식에 미치는 영향

Title
초등학교 체육특기적성교육 참여가 체육수업 및 생활체육 인식에 미치는 영향
Authors
윤지영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교에서의 체육특기적성교육이 체육수업 인식 및 생활체육 인식에 미치는 영향을 알아보고 관계를 밝혀 체육특기적성교육 활성화를 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적을 두고 이를 위한 연구 방법으로 설문조사와 심층면담을 병행하였다. 설문조사는 연구대상으로 서울시 소재 초등학교에 재학중인 학생으로 유층집락무선표집(multi-stage stratified cluster random sampling)방법을 이용하여 8개학교를 선정한 후 해당학교의 4∼6학년 한 학급을 대상으로, 총 840명의 표본을 집락표집하였으며 최종적으로 본 연구에 사용된 자료는 752명 이었다. 자료처리방법은 빈도분석, t-test, 일원변량분석을 실시하였고 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 심층면담은 앞서 선정된 학교 중 2개 학교를 방문하여 체육특기적성교육에 참여하고 있는 학생 8명을 대상으로 집단면담을 실시하였다. 수집된 면담자료는 녹음된 내용을 기록지에 옮겨적은 후 귀납적 분석방법을 사용하여 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 초등학교 체육특기적성교육 참여가 체육수업 및 생활체육인식에 미치는 영향을 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 초등학교에서 체육특기적성교육에 참여하는 학생은 32.4%, 참여하지 않는 학생은 67.6%로 나타났다. 체육특기적성교육에 참여하는 학생들은 자신이 원해서 또는 부모님의 권유에 의해 프로그램에 참여하는 것으로 나타났고, 학부모의 체육활동 참여가 높을수록 체육특기적성교육에 대한 인식도 높은 것으로 나타났다. 또한 체육특기적성교육에 참여하고 있는 학생들은 중·고등학교에 가서도 지속적으로 체육특기적성교육에 참여할 것인지의 여부에 대해서도 긍정적이었다. 체육특기적성교육에 대하여 학생들은 모두 만족하고 있었으며, 체력과 운동능력, 체형, 사교적 활동, 여가선용 등에 도움이 되고 있는 것을 좋은 점으로 인식하고 있었다. 또한 체육특기적성교육에 참여하고 난 후에 운동기능 향상, 즐거움 등 긍정적 변화를 가져왔다고 느끼고 있었다. 둘째, 체육수업에 대한 인식은 체육수업의 관심도, 목표, 내용, 방법, 평가, 환경에서 체육특기적성교육에 참여하는 학생들이 참여하지 않는 학생들보다 인식이 높았다. 체육특기적성교육에 참여하는 학생들은 체육특기적성교육이 유연성 등의 운동능력을 향상시켜주고, 선생님의 설명에 대한 이해를 도우며, 시범을 보이는 등 체육수업에 적극적으로 참여할 수 있게 도와준다고 인식하고 있었고 중·고등학교에 가서도 체육특기적성교육 참여를 원하는 것으로 나타났다. 즉, 초등학생들이 체육특기적성교육에 참여하면 체육특기적성교육에 참여하지 않는 학생들보다 체육을 접하는 기회가 많아짐에 따라 흥미와 운동능력을 향상시켜주어 체육수업에 적극적으로 참여하게 된다는 것을 알 수 있다. 그러므로 초등학교에서 다양한 종목의 체육특기적성교육의 프로그램이나 운영방법을 개발하여 학생들에게 체육특기적성교육 참여기회를 확대해 줄 수 있도록 노력하여야 할 것이다. 셋째, 생활체육에 대한 인식은 생활체육의 관심도, 신체적 발달, 심리적 안정, 사회성 및 도덕성 함양, 여가선용에서 체육특기적성교육에 참여하는 학생들이 참여하지 않는 학생들보다 인식이 높았다. 또한 현재 체육특기적성교육에 참여하고 있는 학생들은 참여종목에 대한 선호도가 높았으며, 어른이 되어서 직업으로 선택하겠다는 의견도 있었고, 평생스포츠로서 앞으로도 지속할 것이라는 의견이 많았고, 경험해보지 못한 다양한 스포츠 활동을 원하는 것으로 나타났다. 그러므로 체육특기적성교육 참여를 통하여 학생들의 스포츠 활동 참여를 높여주고, 평생 스포츠로서 지속할 수 있도록 해주어야 할 것이다. 위와 같은 결과를 종합해 볼 때 초등학교에서의 체육특기적성교육 참여는 체육수업 장면에 긍정적 영향을 미치고, 생활의 내용으로써 건강하고 풍요로운 삶을 위한 생애스포츠로 연계될 수 있음을 확인할 수 있었다. 따라서 학생들의 발달단계에 적합한 프로그램과 학생들의 흥미와 관심을 고려한 신체활동 경험의 기회를 부여할 수 있는 다양한 종목의 체육특기적성교육 프로그램의 개발이 필요할 것이고, 초등학교 현장에서 적용될 수 있도록 효율적인 운영방안을 위한 연구가 지속되어야 할 것이다. ;The purpose of this study was to investigate the influence of specialty and aptitude program on recognizing the importance of physical education class as well as life-time sports. Elementary school students were recruited in the study, and the results of the study are expected to add more knowledge on specialty and aptitude training. A multiple method research technique was used in this study. By implementing both quantitative and qualitative methodology, the researcher collected data by administering questionnaires and conducting interviews. A multi-stage stratified cluster random sampling technique was used in this study. The researcher selected eight elementary schools in Seoul, Korea, and the subjects were fourth to sixth grade students in those schools. Eight hundred questionnaires were distributed, and 752 of them were used in this study. Using the SPSS program, frequency test, T test, and one-way analysis of variance were conducted. In addition, the researcher conducted interviews with eight students from two different schools. Interview data were tape recorded, and the researcher took field notes. The following are conclusions of this study. It was reported that 32.4% of elementary students participate in the specialty and aptitude program, and other 67.6% are not in the program. It was found that parents who frequently participate in physical activities put more importance on specialty and aptitude program. In addition, students who are currently in the program in elementary level had positive attitudes towards continuing the program when they advance to middle school and high school. Most students were satisfied with the program. Physical fitness, socialization, enjoyment, and leisure participation were perceived benefits among the students. This study found that students who are in the specialty and aptitude program recognized the importance of the physical education class including its objective, contents, method, and evaluation. It was implied that participating in the program would allow more opportunities to participate in physical activities than those who are not in the program. As a result, students with increased opportunities will be more interested in physical activities that in turn will enhance their physical fitness. Therefore, it is important to provide more opportunities for participating in the specialty and aptitude program in elementary schools, and more researches on administration and management of the program are needed. This study found that students who are in the specialty and aptitude program recognized the importance of the life-time sports including physical development, psychological stability, socialization, and leisure participation. In addition, those who are currently in the program had more preference towards the program. They were also interested in participating in various sport activities that they have not played before. Some students were interested in pursuing career in professional sports, and the majority of students indicated their intention for ongoing participation. In conclusion, specialty and aptitude program in elementary school has positive influence on physical education classes, and people could achieve better quality of life through continuing to participate in sports. It is important to develop more specialty and aptitude programs in different levels, and more researchers on finding what students are really interested in is also needed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE