View : 691 Download: 0
ICT를 활용한 중학교 도덕과 교수-학습의 효과
- Title
- ICT를 활용한 중학교 도덕과 교수-학습의 효과
- Authors
- 신은영
- Issue Date
- 2004
- Department/Major
- 교육대학원 도덕·윤리교육전공
- Publisher
- 이화여자대학교 교육대학원
- Degree
- Master
- Abstract
- 본 연구의 목적은 도덕 교육에서 ICT(Information and Communication Technology)활용 교수-학습이 학생들의 자기주도학습과 도덕적 판단력에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하는 것이다.
이를 위하여 본 연구자는 중학교 도덕 교과 과정 중 「삶과 도덕」이라는 단원에 대해 ICT 교수-학습 모형을 개발하여 이를 수업에 적용하였다. 연구 대상은 서울 E중학교의 학생들 146명을 대상으로 하였으며, 실험 집단과 비교 집단의 두 집단으로 나누어 실험 집단에서는 본 연구자가 ICT를 활용한 교수-학습 모형을 적용하여 수업을 실시하고 비교 집단에서는 교사 중심의 강의식 수업이 중심이 되는 전통적 수업을 7차시에 걸쳐 실시하였다.
ICT 교수-학습에 의한 학습자의 자기주도학습과 도덕적 판단력의 변화를 측정하기 위해 사전-사후검사 집단 설계(Pretest-Posttest Control Group Design)에 기초하여 실험하였으며 실험 결과를 공변량 분석(ANCOVA)을 통하여 통계적으로 검증하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, ICT 교수-학습 모형은 전통적 수업 방법보다 학습자의 자기주도학습 능력을 향상시키는데 효과적이었다.
둘째, ICT 교수-학습 모형은 전통적 수업 방법보다 학습자의 도덕적 판단력을 향상시키는데 효과적이었다.
셋째, ICT 교수-학습 모형으로 수업한 실험 집단의 자기주도학습 능력은 성별에 의해 영향을 받지 않았다.
넷째, ICT 교수-학습 모형으로 수업한 실험 집단의 도덕적 판단력은 성별에 의해 영향을 받지 않았다.
이러한 연구 결과로 볼 때 본 연구가 시사하는 점은 현재 도덕 교육의 목표가 한국인으로서 바람직한 삶을 살아가는데 필요한 기본 생활 습관과 예절 및 도덕 규범을 익히고 생활속에서 부딪히는 도덕적 문제를 바람직하고 합리적으로 해결하는 판단 능력을 기르는 것이라고 할 때 학습자 중심 교육, 창의적인 문제 해결 능력, 자기주도적 학습 등에 효과적인 ICT 활용 교수-학습은 학생들의 건전한 인성 발달을 도모하고, 개성 신장과 창의적 성장을 극대화하여 자기 주도적인 학습 능력을 신장시키며 도덕적 판단력을 기르는데 효과적인 교수-학습 방법이라는 것이다. 그러므로 도덕 교육 현장에서 ICT 활용 교수-학습 모형을 더욱 많이 개발하여 학습자로 하여금 자기주도적인 학습 능력을 키우고, 도덕적 문제를 올바로 인식하여 다양한 도덕적 갈등 상황 속에서 올바른 판단을 내리고 행동으로 실천하게 하는 능력을 기를 수 있도록 지속적인 연구와 노력이 필요하다.;This study is aimed at finding out how teaching-learning model using ICT(Information and Communication Technology) in Ethical Education can influence self-directed learning and moral judgement ability of students.
To this end, I applied ICT teaching-learning model, that I had developed on "life and morality" in morality subject of middle school curriculum, to class. The research was conducted on 146 students of E middle school, Seoul. The students were divided into experimental group, where I applied teaching-learning process using ICT to class, and control group, where I conducted teacher-oriented traditional classes seven times.
ICT teaching - I conducted the experiment based on Protest-Posttest Control Group Design in order to measure changes in self-directed learning and moral judgement of students through learning. And then, I attested the result of the experiment through ANCOVA in terms of statistics.
The results of present research is as following.
First, ICT teaching-learning model turned out to be more efficient in enhancing self-directed learning ability of students than traditional teaching method was.
Second, ICT teaching-learning model turned out to be more efficient in enhancing moral judgement ability of students than traditional teaching method was.
Third, self-directed ability of experimental group through ICT teaching-learning model turned out not to be affected by gender.
Fourth, moral judgement ability of experimental group through ICT teaching-learning model turned out not to be affected by gender.
In this respect, this study suggests that the teaching-learning model using ICT is efficient in enhancing self-directed learning and moral judgement ability of students in that the present ethical education aims at teaching basic habits, manners and norms needed to live a desirable life as a Korean and developing judgement ability needed to rationally solve moral problems.
Therefore, continuous research is needed so that learners can improve their self-directed learning and moral judgement ability to solve various moral problems, by developing more teaching-learning model using ICT in Education of Ethics.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML